چرا به گیربکس نیاز داریم؟

0

در این مقاله قصد داریم بپردازیم به طریقه ی کارکرد گیربکس ، انواع آن که شامل دستی و اتومات است و علائمی که به ما نشان میدهد گیربکس خراب است.

گیربکس

تعمیرگاه لکسوس آموزشگاه تعمیر گیربکس اتومات تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران اجرت تعمیر گیربکس تویوتا کمری تعمیر گیربکس لکسوس آموزش عیب یابی گیربکس اتومات اجرت تعمیر گیربکس اتومات سانتافه آموزش تعمیر گیربکس بررسی مشکلات خودرو عیب یابی گیربکس مجله مکانیک

گیربکس وسیله انتقالی است که بین محور خروجی موتور و محرک نهایی به منظور انتقال گشتاور و نیروی مورد نیاز به چرخ های خودرو استفاده می شود، گیربکس از مجموعه دنده ها (یعنی خار، مارپیچ، اریب، کرم و … epicycle بسته به نوع گیربکس مورد استفاده) که به روش خاصی چیده شده اند تا دنده یا نسبت سرعت مورد نیاز را به درایو نهایی وسیله نقلیه ارائه کنند، یک گیربکس معمولاً با مشخصاتی ارائه میشود یعنی گیربکس 5 سرعته با دنده عقب، و یک گیربکس اتوماتیک

چرا به گیربکس نیاز داریم؟

هزینه تعمیر گیربکس ام وی ام 315 مشکل گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام ۵۵۰ زمان تعویض روغن گیربکس ام وی ام ۵۵۰ ساعتی گیربکس ام وی ام 550 حجم روغن گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام 110 روشن شدن چراغ گیربکس ام وی ام

نیاز به گشتاور متفاوت و سرعت متفاوت به دلیل تغییر مداوم شرایط جاده، ما را به سمت توسعه وسیله‌ای میانی سوق داده است که می‌تواند سرعت یا نسبت دنده‌های متفاوتی را برای حفظ حرکت خودرو ارائه دهد.

بیایید چند نکته را توضیح دهیم که نیاز به گیربکس را توضیح می دهد :

هنگام استارت زدن خودرو، گشتاور ارائه شده توسط شفت خروجی موتور برای غلبه بر وزن خودرو کافی نیست و در ابتدا حرکت خودرو را دشوار میکند، بنابراین برای حل این مشکل به گیربکسی نیاز است که بتواند در ابتدا گشتاور بالایی را ارائه دهد.

هنگامی که به ایستگاه تپه می رویم ضروری است که وسیله نقلیه به وسیله ای مجهز باشد که بتواند گستره وسیعی از گشتاور بالا را ارائه دهد، برای رفع این نیاز یک گیربکس لازم است تا وسیله نقلیه بتواند به سمت تپه ها حرکت کند.

هنگامی که یک وسیله نقلیه با سرعت بالا حرکت می کند، گشتاور به هیچ وجه موثر نیست، بنابراین به جعبه دنده ای نیاز است که بتواند نسبت گشتاور کم سرعت بالا را نیز فراهم کند تا خودرو بتواند سرعت بالا را حفظ کند.

در خودروهای مسابقه ای تعویض مداوم دنده ها از گشتاور زیاد به سرعت زیاد به دلیل انحنای مسیر وجود دارد بنابراین ماشین مسابقه باید مجهز به گیربکس مناسب باشد تا تعویض دنده ها روان و آسان باشد.

در هند همیشه مشکل ترافیک وجود دارد بنابراین تعویض مداوم دنده ها به صورت دستی که نیاز به فشار مداوم پدال کلاچ دارد باعث خستگی راننده می شود بنابراین نیاز به گیربکس اتوماتیک وجود دارد.

قطعات اصلی گیربکس

اجزای داخل توربین گیربکس اتومات تعمیر توربین گیربکس اتومات تعویض توربین گیربکس اتوماتیک قیمت توربین گیربکس اتوماتیک AL4 آموزش باز کردن گیربکس 405 آموزش تعمیر گیربکس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش باز کردن گیربکس خودرو آموزشگاه تعمیر گیربکس اتومات آموزش عیب یابی گیربکس اتومات تقه زدن گیربکس اتوماتیک 206 علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک زوزه گیربکس اتوماتیک جا نرفتن دنده گیربکس اتومات علت جا نرفتن دنده چیست اجرت تعمیر گیربکس اتومات 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

 

1- شفت اصلی

شفت اصلی شفت خروجی در گیربکس است. این شفت موازی با شفت پایه و جلوی شفت کلاچ یا شفت خروجی موتور قرار می گیرد. تعویض دنده ها با استفاده از این محور انجام می شود زیرا به دسته دنده متصل است

2- شفت کلاچ

کلاچ یک اتصال اصطکاکی میان موتور اتومبیل به عنوان منبع تولید توان و جعبه دنده اتومبیل برقرار میکند.

در حالی که کلاچ اتومبیل درگیر است توان از موتور به جعبه دنده و از آنجا به چرخها انتقال می‌یابد. لیکن گاهی لازم می‌شود که دنده مورد استفاده در جعبه دنده خودرو بر حسب شرایط جاده و سرعت حرکت تغییر یابد.

برای آنکه بتوان این تغییر را به راحتی انجام داد، ابتدا لازم است که توان موتور از چرخ دنده‌های موجود در جعبه دنده جدا شود. برای قطع کردن این ارتباط توانی میان جعبه دنده و موتور از کلاچ استفاده میشود.

این کار برای راننده اتومبیل می‌تواند به راحتی فشار دادن یک پدال به کمک پای چپ خویش باشد. لیکن فشار دادن این پدال پایی باعث فاصله گرفتن محور جعبه دنده از صفحه ی در حال چرخش موتور است .

3. Layshaft یا Counter Shaft

این شافتی است که از طریق آن خروجی موتور با مش بندی مداوم نیرو را از چرخ دنده های روی میل بادامک به چرخ دنده روی شفت کلاچ به شفت اصلی منتقل می کند.

4. چرخ دنده

چرخ دنده ها اساساً دایره ای شکل که دندانه هایی روی آنها متصل هستند. آنها می چرخند و چرخ دنده های دیگری که روی شفت مختلف قرارا دارند را نیز به حرکت در می آورند تا حرکت دایره ای را بین 2 شفت مختلف منتقل کنند. انواع مختلفی از چرخ دنده وجود دارد مانند چرخ دنده خار، چرخ دنده مارپیچ، چرخ دنده مخروطی و چرخ دنده حلزونی

5. همگام سازی دستگاه ها(ESP)

آنها دستگاه های ویژه ای هستند که در گیربکس مدرن (گیربکس سنکرومش) استفاده می شود که تعویض دنده ها را با یکسان کردن سرعت میل اصلی، میل پایه و میل کلاچ به طور یکسان انجام می دهند و برای تعویض دنده نیازی به لغزش روی شفت ندارند.

6. کلاچ

آنها در گیربکس های قدیمی مانند گیربکس مش ثابت استفاده می شدند تا از لغزش دنده بر روی شفت برای مش بندی یا تعویض دنده جلوگیری شود. همانطور که روی شفت می لغزند تا یک دنده را جابجا کنند.

7. اهرم دنده

این اهرمی است که توسط راننده برای تعویض دنده استفاده میشود، حرکت اهرم به شکل خاصی طراحی شده است.

انواع گیربکس

هزینه تعمیر گیربکس ام وی ام 315 مشکل گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام ۵۵۰ زمان تعویض روغن گیربکس ام وی ام ۵۵۰ ساعتی گیربکس ام وی ام 550 حجم روغن گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام 110 روشن شدن چراغ گیربکس ام وی ام

1. گیربکس دستی

2. گیربکس اتوماتیک

1. گیربکس دستی

با گیربکس دستی، راننده همه دنده ها را به صورت دستی با استفاده از انتخابگر دنده متحرک و کلاچ راننده انتخاب میکند. این نوع انتقال همچنین به عنوان انتقال “استیک” یا “استاندارد” شناخته میشود.

این تنظیمات به راننده کنترل کامل دنده ها را می دهد و به آنها اجازه می دهد برای پیشرفت سریعتر دنده را رها کنند یا برای صرفه جویی در مصرف سوخت دنده بالاتری را انتخاب کنند. انواع عمده گیربکس دستی در زیر لیست شده است.

دنده خلاص است

در این موقعیت از دنده، نیروی موتور به محور عقب منتقل نمی شود. هنگامی که دنده در حالت خلاص است، کلاچ نیرو را به چرخ دنده روی میل جلو انتقال می دهد و میله رابط جعبه دنده نیز قدرت را به شفت اصلی منتقل نمی کند. بنابراین خروجی گیربکس با ورودی گیربکس قطع می شود.

به یاد داشته باشید که در حالت خلاص، فقط چرخ دنده شفت کلاچ به چرخ دنده میل مقابل درگیر است. سایر دنده ها آزاد هستند و بنابراین شفت اصلی گیربکس نمی چرخد.

دنده یک:

گیربکس حداکثر گشتاور را در سرعت پایین فراهم می کند. کوچکترین چرخ دنده در شفت پایه با بزرگترین چرخ دنده در شفت اصلی درگیر است. این به انتقال گشتاور بالا کمک می کند.

دنده دو :

در دنده دوم گیربکس در مقایسه با دنده اول گشتاور کم و سرعت بالایی را ارائه میدهد.

دنده سه:

این دنده در گیربکس وظیفه ارائه گشتاور کم و سرعت بالا نسبت به دنده 2 را بر عهده دارد.

دنده چهار:

شفت سگی شفت کلاچ و شفت اصلی را در دنده چهارم درگیر می کند. این منجر به حداکثر سرعت چرخش شفت کلاچ میشود.

انتقال دنده کشویی

گیربکس های دنده کشویی فقط در خودروهای مدل قدیمی یافت میشوند. هنگامی که گیربکس در حالت خلاص است، تنها چیزهایی که در جعبه گیربکس حرکت می کنند، دنده اصلی محرک و چرخ دنده خوشه ای است.

برای ارسال نیرو به چرخ های محرک (چه جلو یا عقب)، باید پدال کلاچ را فشار دهید تا بتوان دسته شیفتر را جابجا کرد.

با حرکت دسته شیفتر، موقعیت اتصال دنده و دوشاخه تغییر میکند و یک چرخ دنده را در امتداد محور اصلی مستقیماً بالای دنده خوشه ای میلغزد.

نکته – گیربکس کشویی برای تعویض دنده نیاز به تکنیک خاصی دارد که به آن دو کلاچ معروف است.

تبدیل گیربکس دستی به اتومات تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک 206 تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک ال 90 تفاوت گیربکس دستی با اتوماتیک تقه زدن گیربکس دستی شتاب گیربکس دستی مزایای گیربکس دستی گیربکس دستی چیست مشکلات گیربکس دستی مصرف سوخت گیربکس دستی معایب گیربکس دستی انواع گیربکس اتوماتیک ایرادات گیربکس اتوماتیک بهترین گیربکس اتوماتیک مجله مکانیک

کار هایی که باعث خرابی جعبه دنده دستی می شود:

  1. دنده معکوس کشیدن و رانندگی با دنده نامناسب
  2. نگه داشتن پای خود روی کلاچ به مدت طولانی و بدون دلیل.( این کار باعث می شود که بلبرینگ های شفت داخلی جعبه دنده با صفحه کلاچ درگیر شده و دچار فرسایش شوند.)
  3. خوردگی و ساییدگی دنده
  4. کم یا بی کیفیت بودن روغن جعبه دنده

-علائم خرابی گیربکس دستی

  1. گرم شدن بیش از اندازه جعبه دنده(از نتایج کم شدن یا بی کیفیت شدن روغن جعبه دنده)
  2. نشت روغن از جعبه دنده دستی
  3. شنیدن صداهای غیر عادی
  4. دنده ها به راحتی تعویض نشوند( اگر سیستم کلاچ مشکلی نداشت)
  5. کمبود روغن جعبه دنده
  6. لرزش غیر عادی دسته دنده
  7. در حین رانندگی، دنده به صورت خود به خود از جا پریده. و از جای خود خارج شود.

2. گیربکس اتوماتیک

به دلیل هزینه بالای آن در خودروهای مدل بالا استفاده می شود، در این نوع گیربکس فقط با میزان فشار دادن پدال گاز می توان به دنده ی مورد نیاز رسید .

راننده فقط باید حالت درایو(D) یعنی جلو یا عقب، پارک، خلاص را انتخاب کند. ، درایو و اسپرت و ضرایب دنده مورد نیاز به همراه زمان بندی  ,مش بندی به صورت خودکار بدست می آید. گیربکس اتوماتیک نیازی به پدال کلاچ ندارد، بنابراین تمام خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک تنها با 2 پدال ترمز و گاز عرضه میشوند.

علت افزایش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت پژو 206 مصرف سوخت 206 اتوماتیک مصرف سوخت خودرو اتوماتیک جدول مصرف سوخت خودروها کاهش مصرف سوخت دنا آموزش نکات فنی خودرو مقالات آموزشی خودرو قیمت جک J4 مشخصات جک J4 معایب و مزایای گیربکس اتوماتیک

(الف) گیربکس Epicyclic

در این نوع گیربکس ها از چرخ دنده های خورشیدی و سیاره ای به همراه حلقه حلقوی و حامل استفاده میشود.

شفت کلاچ به چرخ دنده خورشیدی متصل است که با تعداد چرخ دنده های سیاره ای که آزادانه روی محور خود میچرخند در شبکه ثابت هستند و با چرخ دنده حلقه ای که دندانه ها در سمت داخلی آن قرار دارد، چرخش چرخ دنده های سیاره ای در شبکه ثابت هستند. توسط حامل مورد استفاده که به شفت اصلی متصل است حمل میشود.

(ب) مبدل گشتاور هیدرولیکنوع خاصی از گیربکس اتوماتیک است که مبتنی بر کوپلینگ سیال است، در این نوع ، از چرخ دوار، توربین، سیال بسیار فشرده و چرخ دوار برای به دست آوردن سرعت یا نسبت دنده های مختلف استفاده می شود که توسط پدال گاز کنترل میشود.

پروانه مبدل گشتاور به شفت موتورو توربین به شفت خروجی وصل شده و استاتور بین این دو قرار می گیرد تا جریان سیال را هدایت کند.

گیربکس های دوکلاچه (DCT)این نوع گیربکس به سرعت در حال تبدیل شدن به رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک برای خودروهای بنزینی و دیزلی است.

اکثر برندهای گروه فولکس واگن؛ ، SEAT  و اشکودا آن را DSG (گیربکس دنده مستقیم) می‌نامند، اگرچه آئودی با نامیدن آن S-Tronic مسائل را بیشتر گیج می‌کند و پورشه نام PDK را ترجیح می‌دهد، در صورتی که همه ی آنها یکسان هستند.

همانطور که از نامش پیداست، دو کلاچ در بازی با این گیربکس ها وجود دارد. در ابتدایی ترین شکل آن، دو سیستم کلاچ مجزا وجود خواهد داشت. یکی برای دنده های فرد و دیگری برای دنده های زوج هستند.

بنابراین گیربکس می تواند دنده بعدی را قبل از تعویض از قبل انتخاب کند، به این معنی که تعویض ها به طور قابل توجهی سریعتر از سایر انواع گیربکس است.

در خودروهای پرفورمنس، این امر به حدی توسعه یافته است که تغییرات دنده تقریباً نامحسوس است.

این نوع گیربکس همان حس مستقیم را مانند نسخه تک کلاچ ارائه می دهد، اما معمولاً در رانندگی بسیار نرم تر و کارآمدتر است. همچنین معمولاً می تواند مصرف سوخت و عملکرد بهتری نسبت به گیربکس دستی ارائه دهد.

هنوز هم ممکن است در سرعت کم مقداری پرش وجود داشته باشد و هنگام حرکت بین دنده اول و عقب می‌تواند کمی شلوغ باشد.

 

کار هایی که باعث خرابی گیربکس اتوماتیک می شود:

مشکلات گیربکس اتومات نحوه عملکرد گیربکس اتومات دلایل داغ شدن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس اتوماتیک گيربكس كاميون گيربكس ولوو تعمیر گیربکس کامیون تعمیر گیربکس اتوماتیک مشخصات فنی کامیون ولوو مشخصات کشنده ولوو FH500

قبل از توقف کامل خودرو، حالت ( Park) را فعال نکنید.

وقتی در وضعیت خلاص، پا روی پدال گاز گذاشته اید، حالت (Drive) را انتخاب نکنید.

در سرازیری ها، از حرکت با دنده خلاص بپرهیزید.

در زمان حرکت خودرو، دنده جعبه دنده (P, R, N, D) را تغییر ندهید.

سرویس های دوره ای و استفاده از روغن مخصوص هر خودرو را فراموش نکنید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک:

در صورتی که روغن جعبه دنده را چک کردید و روغن روی گیت، تیره رنگ بود و ریزگرد داشت، بوی روغن سوخته می داد و غلظت آن کم بود، حتما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک بروید.

اگر سطح روغن کم شده باشد ممکن است از ترک خوردگی و نشتی جعبه دنده باشد. بنابراین حتما زودتر اقدام به حل مسئله کنید تا باعث از کار افتادن جعبه دنده نشود.

اگر با گرفتن پدال گاز سرعت خودروی شما تغییری نکرد، گیربکس شما لغزش دارد و بهتر است در چنین مواقعی رانندگی نکنید.

( زیرا لغزش جعبه دنده به سرعت روی کلاچ اثر می گذارد و آن را دچار ساییدگی می کند)

زمانی که تعویض دنده به راحتی انجام نشد و با ضربه ای غیر طبیعی و به اصطلاح تقه رو به رو شدید. حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.