تمیز کردن رادیاتور ماشین و پره های آن

0

تمیز کردن رادیاتور ماشین در خانه بدون دردسر

تمیز کردن رادیاتور ماشین باعث می شود پره های آن مسدود نشده و موتور خودرو بیش از حد گرم نشود و آسیب نبیند. برای دانستن نحوه تمیز کردن رادیاتور ماشین با ما همراه باشید. بهترین راه برای تمیز کردن رادیاتور بسته به نیاز تمیز شدن آن دارد که در چه وضعیتی است:

پره‌های رادیاتور باید تمیز شود – زمانی که کثیفی و زباله روی پره‌ها جمع می‌شود، با استفاده از اسپری محلول تمیزکننده و پاک کردن کثیفی‌ها و زباله‌های روی آن.
شستن رادیاتور – حداقل هر ۳۰ هزار کیلومتر یا همانطور که در کتابچه راهنمای خودروی شما توصیه شده است. که شامل تخلیه مایع خنک کننده، شستشو با محلول، شستشو با آب و پر کردن مایع خنک کننده می باشد.

تمیز کردن رادیاتور ماشین و پره های آن

رادیاتور چیست دلایل داغ کردن ماشین جوش آوردن موتور آموزش نکات فنی خودرو معرفی قطعات خودرو مزایای شستن رادیاتور دلایل کیپ شدن رادیاتور خودرو معایب کیپ شدن رادیاتور تعویض رادیاتور پراید درب رادیاتور پراید
پاک کننده رادیاتور – هنگام تمیز کردن رادیاتور، بهتر است از یک پاک کننده تجاری که مخصوص تمیز کردن رادیاتور طراحی شده استفاده کنید تا به درستی تمیز گردد بدون اینکه آسیبی وارد شود. برخی دیگر از پاک کننده ها مانند سرکه و سفید کننده می توانند باعث زنگ زدگی و خوردگی شوند.
آب – برای رقیق کردن پاک کننده رادیاتور به آب نیاز دارید.
ظرف بزرگ – یک ظرف بزرگ برای رقیق کردن پاک کننده رادیاتور.
بطری اسپری – می توانید از آن برای استفاده از محلول تمیز کننده رقیق شده استفاده کنید.
برس نرم – پره های رادیاتور به تمیز کردن ملایم نیاز دارند. بنابراین یک برس با موهای نرم برای این کار عالی خواهد بود.
پیچ گوشتی سر صاف ، یخ‌چین، سیخ باربیکیو یا خلال دندان – اگر برخی از آنها در حین تمیز کردن خم شوند، می‌توان از آنها برای صاف کردن باله‌های رادیاتور استفاده کرد.

شیلنگ – به ویژه شیلنگی که بتواند در فشار کم کار کند، مورد نیاز است.

مرحله ۱: اجازه دهید رادیاتور خنک شود

برای ایمنی، اولین قدمی که باید هنگام تمیز کردن رادیاتور آلومینیومی بردارید، خنک کردن آن است. قبل از شروع به تمیز کردن باله ها مطمئن شوید که برای لمس آن به مقدار لازم خنک شده است.

مرحله ۲: محلول تمیز کننده را رقیق کنید

پاک کننده باید ابتدا رقیق شود که می توانید این کار را در یک ظرف بزرگ انجام دهید. نسبت آب به پاک کننده برای رقیق کردن به محصول تمیزکننده شما بستگی دارد، بنابراین دستورالعمل محصول روی برچسب پشتی محصول را بررسی کنید. سپس محلول تمیز کننده رقیق شده را در یک بطری اسپری بریزید.

مرحله ۳: پره های رادیاتور را با محلول و برس نرم تمیز کنید

محلول تمیز کننده را روی پره های رادیاتور اسپری کنید. سپس به آرامی کثیفی ها و زباله های جمع شده در پره های رادیاتور را با برس نرم پاک کنید. مراقب باشید پره های رادیاتور خم نشوند.

مرحله ۴: اگر برخی از باله های رادیاتور خم شدند، با پیچ گوشتی صاف کنید

فرض کنید ممکن است به طور تصادفی برخی از پره های رادیاتور را خم کرده باشید. در این صورت، می‌توانید با صاف کردن آرام آن‌ها با پیچ گوشتی، آن‌ها را به حالت اولیه برگردانید.

مرحله ۵: پره های رادیاتور را با شلنگ بشویید

رادیاتور را به آرامی با شلنگ تنظیم شده با فشار کم بشویید. اگر می بینید که آب بعد از شستشو شفاف به نظر نمی رسد، مراحل یک تا سه را تکرار کنید.

مرحله ۶: اجازه دهید پره های رادیاتور در هوا خشک شوند

در نهایت، آخرین مرحله تمیز کردن رادیاتور ماشین، خشک شدن پره آن می باشد و تمام.

شستشوی رادیاتور

علائم کثیف بودن رادیاتور مزایای شستن رادیاتور رادیاتور چیست دلیل جوش آوردن ماشین علت جوش آوردن پژو 405 علت جوش آوردن پراید باز کردن رادیاتور پژو آموزش تعویض رادیاتور پژو 206 رفع گرفتگی رادیاتور گل شدن آب رادیاتور آموزش نکات فنی خودرو
یک سطل بردارید– موارد زیر را داخل سطل آماده کنید. هنگام تخلیه و شستشوی رادیاتور با ظرف یا سطل برای جمع‌آوری مواد، مواد شیمیایی مضر داخل آن روی زمین ریخته نشوند.
محلول شستشو (فلاشینگ) – یک محلول شستشو می تواند به طور موثر آلاینده ها و زباله های رادیاتور را از بین ببرد. برای بهترین نتایج بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی مانند زنگ زدگی و خوردگی، از یک محلول تجاری که به طور خاص برای شستشوی رادیاتور طراحی شده است استفاده کنید و از مواد آسیب رسان مانند سرکه و سفید کننده خودداری کنید.
آب مقطر – رقیق کردن محلول شستشو نیز برای شستن رادیاتور ماشین ضروری بوده و بهتر است به جای آب لوله کشی با آب مقطر رقیق شود.
ظرف بزرگ – می توانید محلول شستشو را در یک ظرف بزرگ رقیق کنید.
خنک کننده – مایعی است که به کاهش گرمای موتور کمک می کند. برای اطمینان از اینکه از بهترین مایع خنک کننده برای خودروی خود استفاده می کنید، باید کتابچه راهنمای خودرو یا نمایندگی محلی خود را در مورد مایع خنک کننده استفاده کنید.
مرحله ۱: بگذارید موتور خنک شود

موتور باید قبل از شستن رادیاتور ماشین خنک شود تا ایمن باشد. بنابراین ابتدا باید مطمئن شوید که کاملا خنک شده است.

مرحله ۲: یک ظرف یا سطل در زیر رادیاتور قرار دهید

آن را مستقیماً زیر شیر پت کوک یا دریچه تخلیه رادیاتور قرار دهید. با این کار تمام موادی که از رادیاتور خارج می شوند را جمع می کنید.

مرحله ۳: مایع خنک کننده را تخلیه کنید

شیر پت کوک یا پلاگین تخلیه را باز کنید تا مایع خنک کننده از رادیاتور خارج شود. هنگامی که تمام مایع خنک کننده تخلیه شد، شیر پت کوک یا دریچه تخلیه را ببندید.

مرحله ۴: محلول فلاشینگ را رقیق کنید

می توانید محلول شستشوی خود را در یک ظرف بزرگ آماده کنید. فقط دستورالعمل رقیق کردن روی برچسب پشتی محصول را بخوانید.

مرحله ۵: محلول فلاشینگ را در رادیاتور بریزید

هنگامی که محلول شستشوی شما تمام شد، درب رادیاتور را باز کرده و محلول را داخل رادیاتور بریزید. سپس اجازه دهید موتور با درجه حرارت بالا تنظیم شده کار کند در حالی که محلول را در آنجا می گذارید تا تا زمانی که دستورالعمل های محصول نشان می دهد، که معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است، روی سیستم تأثیر بگذارد. اگر متوجه شدید موتور روی دماسنج بیش از حد معمول داغ می شود، فوراً آن را خاموش کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

مرحله ۶: محلول فلاشینگ را تخلیه کنید

اجازه دهید موتور یک بار دیگر خنک شود. سپس دریچه پت کوک یا پلاگین تخلیه را باز کنید تا محلول شستشو از رادیاتور خودرو خارج شود.

مرحله ۷: آب مقطر را داخل رادیاتور بریزید

مجدداً دریچه تخلیه را ببندید. آب مقطر را داخل رادیاتور ماشین بریزید. سپس یکبار دیگر موتور را با درجه حرارت بالا روشن کنید. این مرحله بسته به دستورالعمل محصول به آب اجازه می دهد رادیاتور را حدود ۱۰ دقیقه شستشو دهد. به یاد داشته باشید که گیج دما را بررسی کنید تا مطمئن شوید که موتور خیلی داغ نمی شود. برای جلوگیری از آسیب، باید بلافاصله آن را خاموش کنید.

می‌توانید این فرآیند را تکرار کنید تا مطمئن شوید که تمام محلول‌های تمیزکننده پاک شده‌اند. سپس شیر پت‌کک یا دریچه تخلیه را دوباره ببندید.

مرحله ۸: رادیاتور ماشین را با مایع خنک کننده پر کنید

قبل از اینکه رادیاتور را دوباره پر کنید، ابتدا بگذارید موتور خنک شود. و همچنین باید مایع خنک کننده را قبل از ریختن در آن به نسبت ۵۰/۵۰ رقیق کنید.

مرحله ۹: سیستم خنک کننده را نظارت کنید و مشکلات را حل کنید

عاقلانه است که سیستم خنک کننده را پس از پر کردن مجدد با مایع خنک کننده کنترل کنید تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. برای انجام این کار، موتور را روشن کنید و دماسنج را برای مدت طولانی بررسی کنید.

فرض کنید متوجه شدید که موتور خیلی داغ می شود. در این صورت، باید فوراً آن را خاموش کنید و هر چیزی را که باعث داغ شدن آن می‌شود حل کنید. ممکن است دلیل آن، سطح پایین مایع خنک‌ کننده در رادیاتور باشد، یا ممکن است هنگام انجام مراحل شستشو، هوا به داخل سیستم رفته باشد.

اگر علت گرمای بیش از حد، اولی باشد، به سادگی مایع خنک کننده بیشتری به سیستم اضافه کنید. اما اگر این مورد دومی است، برای روش توصیه شده برای تخلیه هوا به دفترچه راهنمای تعمیر کارخانه مراجعه کنید، یا ممکن است از هوای فشرده و ابزارهای پرکننده خلاء نیز استفاده کنید.

نتیجه

یکی از مواردی که باید به طور منظم انجام شود، تمیز کردن و شستن رادیاتور ماشین است. به یاد داشته باشید که به طور مرتب روش تمیز کردن رادیاتور خودرو را انجام دهید تا از بروز مشکل در موتور خود جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.