سنسور نور و کاربرد آن در خودرو چیست ؟

0

استفاده از سنسورهای مختلف در صنعت خودروسازی هر روز ابعاد جدید‌تری به خود می‌گیرد. در گذشته این سنسورها بیشتر اطلاعات مربوط به شرایط فنی خودرو را به راننده منتقل می‌کردند؛ اطلاعاتی مربوط به دور موتور، سطح بنزین یا فشار روغن که اطلاعاتی ضروری و مهم بودند از طریق اولین سنسورهای به‌کار رفته در خودروها به راننده منتقل می‌شدند. اما هر روز بر تعداد همین سنسورهای اولیه افزوده شد تا جایی که اکنون تعداد سنسورهای خودرو به یکی از مهمترین نکات هنگام انتخاب آن‌ها تبدیل شده است.

داشتن سنسورهای مختلف از برتری‌های خودروهای روز محسوب می‌شود. بعضی از این سنسورها که در بین امکانات نوظهور هستند، قدمت بیشتری دارند و اکنون در بیشتر خودروها دیده می‌شوند. لذا شناخت آن‌ها ضروری و مهم به‌نظر می‌رسد. یکی از این سنسورها که عمومیت بیشتری پیدا کرده است سنسور نور است و اکنون می‌خواهیم درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. با ما همراه باشید.

سنسور چیست؟

سنسور (Sensor) یا حسگر وسیله‌ای است که به محرک‌های فیزیکی واکنش نشان داده و تحریکات آن‌ها را به عنوان ورودی دریافت می‌کند، به سیگنال‌های الکتریکی قابل اندازه‌گیری تبدیل و به عنوان خروجی ارائه می‌دهد. سنسورها می‌توانند مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی یا نوری باشند. همچنین که هر سنسور به یک محرک فیزیکی خاص واکنش نشان می‌دهد و برای اندازه‌گیری متغیری مشخص به کار می‌رود.

در خودروهای کاربراتوری اطلاعات سنسورها مستقیما به راننده گزارش می‌شد و در خودروهای انژکتوری این اطلاعات به ECU منتقل شده و پس از پردازش به راننده ارائه می‌شوند. گاهی نیز سنسورها مستقیما به برخی عملگرها متصل هستند و با توجه به شرایط دستورات لازم را برای آن عملگرها صادر می‌کنند. خودروها انواع مختلف سنسور دارند که هر روز به تنوع آن‌ها نیز افزوده می‌شود. تعداد سنسورهای خودرو از مزایای آن محسوب می‌شود و خودروسازان همواره تلاش کرده‌اند تا با طراحی و به‌کارگیری حسگرهای متعدد برای بررسی و گزارش شرایط قسمت‌های مختلف خودروها، رفاه، آسایش و امنیت بیشتری را برای راننده و سرنشین‌های محصولات‌شان تأمین کنند.

اتولایت یا نور خودکار چیست؟

اتولایت AUTO LIGHT که به آن نور خودکار هم گفته می‌شود یکی از انواع تکنولوژی‌های مدرن در خودروسازی محسوب می‌شود که پیشتر به‌عنوان یک آپشن لوکس شناخته می‌شد اما امروزه در بیشتر خودروهای سواری دیده می‌شود. اتولایت تکنولوژی‌ای است که به کمک آن چراغ‌های خودرو به صورت اتوماتیک و با توجه به نور محیط روشن می‌شوند. این سیستم که نوعی تکنولوژی الکترونیکی هوشمند است، در واقع مجهز به یک سنسور نور LIGHT SENSOR است که اصلی‌ترین بخش آن محسوب می‌شود. این تکنولوژی به هرگونه تغییر نوری در محیط واکنش نشان می‌دهد و در صورت لزوم چراغ‌ها را روشن می‌کند.

برای مثال ممکن است در طول روز وارد تونل یا پارکینگی تاریک شویم. در این شرایط، با وجود اتولایت، چراغ‌های خودرو به‌صورت خودکار روشن می‌شوند. اتولایت روشن یا خاموش شدن چراغ‌های عقب و جلو را به‌طور کامل تنظیم می‌کند. این تنظیمات به‌گونه‌ای است که اگر برای مثال در طول شب وارد فضایی روشن شویم و با تشخیص سنسور نیاز به نور چراغ‌ها نباشد، آن‌ها به‌طور خودکار خاموش می‌شوند. به‌این ترتیب اتولایت بر افزایش تمرکز راننده در کارش تأثیر ویژه‌ای دارد.

سنسور نور در چه نقاطی از خودرو نصب می‌شود؟

سنسور نور که از نوع سنسورهای مجاورتی است و با دریافت فرکانس‌های مشخصی از نور فعال شده و پالس‌های لازم را به عملگراها که چراغ‌های خودرو هستند ارسال می‌کند. درنتیجه محل قرارگیری این سنسور در بهبود نتیجه‌بخشی و فعالیت آن تأثیر مستقیم دارد. در خودروهای سواری سنسور نو در یکی از دو قسمت زیر نصب می‌شود؛

  • پشت آینه مرکزی کابین. در این محل احتمالا سنسور باران نیز قرار می‌گیرد.
  • جلوی داشبورد و در نزدیک‌ترین مکان به شیشه جلو

مهمترین مسئله در محل نصب سنسور، فراهم آمدن شرایط دریافت فرکانس‌های نوری برای آن است. در مرحله بعد دقت و کیفیت سنسور است که عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. نکته جالب اینکه امکان نصب سنسور نور حتی بر روی خودروهایی که به‌صورت استاندارد و از سوی کمپانی به آن مجهز نشده‌اند نیز وجود دارد.

در خودروهایی که به صورت استاندارد به این آپشن مجهز هستند، یک دکمه در کنار بخش مربوط به تنظیمات نور چراغ‌های خودرو (روی اهرم راهنما یا یک دکمه روی فرمان یا روی سلکتور کنار فرمان که مربوط به تنظیمات نور چراغ‌ها است) به منظور فعال یا غیرفعال کردن اتولایت تعبیه می‌شود. این دکمه به راننده این امکان را می‌دهد که از سیستم اتولایت استفاده کند یا نه.

مزایا و معایب سیستم اتولایت و سنسور نور خودرو

یکی از بهترین مزایای سنسور نور را باید ارزان بودن اجزا و قطعات آن دانست. درواقع قیمت تمام شده به‌کارگیری این تکنولوژی برای خودروسازان چندان بالا نیست و به همین دلیل سنسور نور نسبت به سنسورهای دیگر عمومیت بیشتری در خودروهای امروزی پیدا کرده است. از دیگر مزایای سنسور نور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تصادفات با استفاده از نور خودکار
  • رفع مشکل فراموشی رانندگان فراموش‌کار که روشن کردن چراغ را در مواقع لازم از یاد می‌برند.
  • افزایش تمرکز و دقت راننده و عدم نیاز به توجه به روشن و خاموش کردن چراغ‌های خودرو
  • کمک به روشنایی مسیر بعد از ترک خودرو در محیط‌های تاریک توسط سیستم follow me
  • محافظت از تخلیه باتری خودرو با خاموش شدن به موقع چراغ‌ها. نباید فراموش کرد که بسیاری مواقع راننده فراموش می‌کند که چراغ‌ها را خاموش کرده باتری خالی و سپس ضعیف شده و عمر آن کم می‌شود.

حتما بخوانید: عمر مفید باتری ماشین؛ از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری رسیده است؟

مهمترین کاربرد نور خودکار تنظیم نور در شب و هوای نامساعد طوفانی رعد و برق و تونل و شرایط مشابه است. یک نکته دیگر اینکه احتمال جریمه شدن رانندگان فراموش‌کار نیز با کمک اتولایت کاهش می‌یاید.

برای اتولایت نمی‌توان نکته منفی و عیب خاصی را مطرح نمود. تنها باید یادآوری کرد که در صورت شکستن شیشه جلوی اتومبیل باید نسبت به محل قرار گرفتن سنسور نور پس از نصب مجدد شیشه دقت بسیاری داشت. چرا که قرار نگرفتن این سنسور در جای مناسب باعث می‌شود که اطلاعات دقیقی به عملگرا ارسال نکند.

این مشکل در اثر عدم دریافت اطلاعات دقیق از محیط برای سنسور ایجاد می‌شود. همچنین اگر نیاز به تعویض سنسور به هر دلیلی بود، دقت کنید که حتما از سنسور دقیق و مناسبی استفاده کنید. چرا که ارسال اطلاعات غلط می‌تواند در سیستم اتولایت اخلال ایجاد کرده و تنظیمات آن را بر هم بزند.

سخن آخر

در این مطلب با سنسور نور خودرو و کاربردهای آن آشنا شدیم. حال شما برایمان بگویید. خودروی شما سنسور نور دارد؟ نظرتان درباره این روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها چیست؟ تابه‌حال شده جایی نیاز به نور داشته باشید، اما سنسور نور خودرویتان نیاز به نور را تشخیص نداده باشد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.