علت ترک خوردن شیشه خودرو

0

دلایل زیادی باعث ترک خوردن شیشه خودرو میشود

گاهی اوقات با این که بعضی از شیشه ها، ضخامت کافی و استحکام بالا دارند؛ به صورت خود به خودی می شکنند ولی دلایل زیادی وجود دارد که باعث شده شیشه ی خودرو بشکند که در این مطلب از سرپوش به آن اشاره شده است.

ترک خوردن شیشه خودرو

با وجود محکم و مقاوم بودن شیشه های ماشین به خصوص شیشه جلو، ولی باز هم جنس آن ها از شیشه است و همیشه در معرض ترک خوردن و شکستن قرار دارد. برای عدم آسیب دیدن شیشه تعویض شده خودروی خود باید برف پاک کن ماشین را بررسی نمایید تا اگر خراب شده یا روی شیشه، خط انداخته است؛ آن را عوض کنید.

دلایل ترک خوردن شیشه خودرو

۱. محکم بستن در خودرو:

محکم بستن درب یکی از دلایل ترک خوردن شیشه ماشین است. معمولاً استحکام شیشه های ماشین به قدریست که حتی درصورت بستن در ماشین با شدیدترین حالت ممکن، خرد نمی شوند ولی این ضربه ها در برخی مواقع، ترک های غیرقابل مشاهده ای در شیشه ماشین ایجاد میکند. در اینصورت ، شیشه ی ماشین، پس از چندین بار محکم بستن در ماشین، به یک باره خرد می شود که تصوتان در چنین مواقعی اینست که شیشه خودبه خود خرد شده است و توجیهی ندارد. اما بهتر است بدانید که ترک خوردگی شیشه باعث شده تا چنین اتفاقی بروز دهد( البته گاهی ممکن است دلایل دیگر مثل نصب نادرست یا ضعیف بودن شیشه هم باعث شکستن ناگهانی شیشه شوند).

۲. تغییرات ناگهانی دما:

عواملی که به شیشه فشار وارد می کند و درنتیجه ترک میخورد شامل تغییرات شدید و ناگهانی هوا است. شیشه در هنگام گرم شدن منبسط و در هنگام سردشدن منقبض می شود. با این که طراحی شیشه اتومبیل به گونه ایست که فشار دما را به حداقل می رساند ولی باز هم احتمال آسیب دیدن شیشه در صورت تغيير ناگهانی وجود دارد.

درصورت سکونت در مناطق آب وهوایی که احتمال تغيير شکل ناگهانی هوا وجود دارد ، ممکن است که شیشه خودروی شما خیلی راحت ترک بخورد. به عنوان مثال ، ماشین تان را در یک ظهر گرم زمستانی در زیر نور آفتاب قرار داده اید و شیشه های ماشین، پس از گذشت مدت کوتاهی با صدای مهیبی خرد میشوند؛ چون شیشه ها از قبل، ترک هایی داشته اند؛ با این که قبلا قابل مشاهده نبوده اند. در برخی مواقع، اشتباهات خودتان باعث ترک خوردن شیشه خودرو می شود. برای نمونه:

برای این که یخ روی شیشه در زمستان را اب کنید؛ از آب جوش استفاده می کنید.

اتومبیلتان را در روزهای گرم در معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهید. گرمای بسیار شدید در شکستن شیشه های ماشین نقش بسزایی دارند.

گاهی اوقات شدیدا داخل ماشین شما گرم میشود که کولر را بطور ناگهانی روشن می کنید و این امر باعث ترک خوردن شیشه خودرو میشود.

۳. نصب نادرست شیشه:

گاهی اوقات باید شیشه ها را عوض کنید( مخصوصا پس از تصادفات). درصورت عدم نصب درست شیشه خودرو با گذشت زمان، شل می شود که در چنین شرایطی، حتی لرزش ماشین در هنگام رانندگی عادی باعث میشود که شیشه ی خودرو ترک بخورد.

همچنین درصورت ضعیف و بی کیفیت بودن ساختار شیشه، احتمال شکستن یا ترک خوردن شیشه خودرو زیاد است.

۴. پرتاب شدن سنگ ریزه به سمت شیشه:

بیشترین عامل آسیب دیدن شیشه ها مخصوصا شیشه جلو، عواملی همچون سنگ، سنگ ریزه و شن های سطح جاده میباشد که لاستیک اتومبیل های دیگر به اطراف پرتاب می کنند یا از پشت کامیون ها می ریزند. درصورت ضربه زدن این سنگریزه ها به شیشه ها، شیشه به دلیل ترک های ریزش اسیب پذیر می شود. از این رو شیشه ها پس از گذشت مدتی در اثر کوچک ترین عامل بیرونی خرد می شوند.

۵. تصادفات:

گاهی اوقات شیشه ی خودرو در هنگام تصادف نمی شکند ولی آنچه که باعث ترک خوردنش میشود؛ شدت برخورد و ضربه ایست که در اثر تصادف به آن وارد شده است. در نتیجه این شیشه با کوچک ترین عامل محرک به شکل ناگهانی خرد میشود.

ترک خوردن شیشه خودرو با ترمیم و تعویض شیشه برطرف میشود

نکاتی در مورد جلوگیری از ترک خوردگی شیشه ماشین

با اینکه احتمال ترک خوردن شیشه های ماشین وجود دارد؛ در بسیاری از موارد می توان مانع از این اتفاق شد. بااین حال میتوان از بروز این مشکل با رعایت برخی نکات، پیشگیری کرد:

اگر شیشه ماشین شما در یک روز خیلی سرد و یخبندان، یخ بسته است؛ باید یخ های شیشه را به تدریج و آرام آرام ذوب کنید ولی نباید از آب داغ استفاده کنید. همچنین اتومبیل تان را به منظور آب شدن یخ ها در زیر نور مستقیم آفتاب، پارک نکنید. گرما، شیشه ی خودرو را منبسط می کند و در نتیجه ترک میخورد. مهروموم و پوشش دورتادور شیشه، موجب جذب گرما به شیشه میشود؛ در چنین شرایطی با این که شیشه نمیشکند ولی استحکامش کاهش می یابد و یک ضربه کوچک باعث ترک خوردن آن میشود.

از سرکه به منظور آب کردن یخ های شیشه خودرو استفاده نکنید. سرکه موجب کاهش استحکام شیشه میشود. شاید در این تصور باشید که بسیاری از پاک کننده های شیشه دارای اسید استیک هستند اما درواقع مقدار اسید استیک در این محلول ها به میزانی نیست که باعث ایجاد خسارت شود و نهایتا ۵% است.

بسیاری از رانندگان از چکش یا چاقو به منظور شکستن یخ شیشه استفاده می کنند. با اینکه انجام چنین کاری مؤثر است، اما ضربه هایی که به شیشه وارد می کنید؛ موجب اسیب پذیری آن میشود. حتی ممکن است ترک بزرگی در شیشه به دلیل سردی بیش ازحد ایجاد شود. بنابراین توصیه میشود که هرچه سریعتر ماشین را روشن کنید و درجه یخ زدا را به شکل تدریجی بالا ببرید. از این رو یخ ها با گرم شدن تدریجی خودرو، شل می شود.

یکی از عوامل موثر در ترک خوردن شیشه خودرو، هوای خیلی گرم می باشد. هرگز کولر خودرو را در روزهای داغ به یک باره روشن نکنید، مخصوصا در زمانی که خوریتان در زیر نور آفتاب شدید پارک شده است. بنابراین درصورت امکان، ماشین را در فضایی پارک کنید که پارکینگ یا سرپوشیده است.

درصورت رانندگی در مسیری پر از شن و سنگریزه، باید با سرعت پائین برانید. درصورت وجود وسایل نقلیه در حال حمل مصالح ساختمانی در جاده نباید نزدیکشان شوید و تا جاییکه ممکن است پشت سرشان حرکت نکنید.

شما نباید در زمان تگرگ باریدن با سرعت برانید. بدین دلیل که ضربه شدید دانه های درشت و سنگین تگرگ موجب آسیب به شیشه های خودرو میشود.

در زمان طوفانی بودن هوا یا احتمال سقوط مصالح در برخی از اماکن، نباید ماشین خود را در زیر درختان پارک کنید.

شناخت جنس شیشه های اتومبیل، نقش موثری در ترمیم شیشه ها دارد. در حال حاضر برای جلوی اتومبیل از شیشه های لمینتی استفاده می کنند که این شیشه ها قابلیت حفظ حالت همگن خود در مقابل حرارت و فشار را دارد؛ به همین خاطر درصورت ضربه دیدن، ترک میخورد ولی از هم نمی پاشند. اسیب هایی که به شیشه ی جلوی خودرو وارد میشوند؛ شامل دو نوع پریدگی و ترک می باشند. پریدگی با نشان دادن جای دقیق ضربه و به صورت گرد مانند ایجاد می شود. ترک ها به ایجاد خطوط در سطح شیشه نمایان می شوند.

گاهی اوقات می توان این ضربه ها را تعمیر و ترمیم کرد. عدم بیخیالی و بی اهمیتی نسبت به تعمیر یا ترمیم شیشه خودرو از عوامل مؤثر در جلوگیری از زیاد شدن ترک شیشه به شمار میرود و در چنین شرایطی شیشه به مرور زمان، در اثر تغییرات دمایی و نور مستقیم خورشید از بین می رود.

زمان مناسب برای ترمیم شیشه

ترمیم و تعویض شیشه اتومبیل، دو راهکاریست که ترک و پریدگی شیشه ماشین را برطرف میکند و درواقع هزینه ی تعویض شیشه گرانتر است.

در صورتی می توان شیشه ی خودرو را به راحتی تعمیر کرد که مجموع اندازه قطر پریدگی ها ۴/۲ سانتی متر و طول ترک های ایجاد شده ۶۸/۷ سانتیمتر باشند ولی زمانی شیشه ی خودرو غیر قابل تعمیر است که عمق پریدگی یا ترک از لایه بیرونی شیشه خودرو عبور کرده و تا لایه داخلی نفوذ کرده باشد.

تغییرات ناگهانی دما یکی از دلایل ترک خوردن شیشه خودرو میباشد.

در صورتی که محل شکستگی شیشه تا لبه های کناری و اطراف شیشه باشد، نمیتوان آن را تعمیر کرد. بنابراین می توانید شیشه خودرو را با استفاده از چسب ترک ماشین، ترمیم کنید. یکی از خصلت های چنین چسب هایی اینست که فضای خالی بین شیشه خودرو را با استفاده از کیت مخصوصی پر میکند. این چسب ها مانع گسترش ترک های شیشه میشود و آن ها را به حداقل می رساند.

انواع ترمیم ترک خوردگی شیشه

تعمیرکار براساس نوع ترک خوردگی شیشه، تشخیص می دهد که شیشه باید ترمیم یا تعویض شود. روش های ترمیم شیشه ماشین عبارتند از:

– استفاده از چسب شفاف یا لاک ناخن بی رنگ :

در ابتدا شیشه را بطور کامل با استفاده از حوله کاغذی و شیشه پاک کن تمیز کنید. سپس بر روی خراش، مقداری چسب یا لاک ناخن شفاف بزنید و منتظر بمانید تا خشک شود و سپس بر روی آن قسمت، یک قطعه نوار بسته بندی شفاف قرار دهید تا در زمان تعمیر، مانع از آلودگی ناحیه شود.

– استفاده از کیت تعمیر شیشه:

کیت تعمیر شیشه، متشکل از مته و رزین مخصوص میباشد که نیازمند مهارت است. در ابتدا باید نسبت به تمیز کردن پریدگی شیشه اقدام نمایید. سپس یک سوراخ کوچک براساس نوع کیت در شیشه ایجاد کنید و طبق دستورالعمل گفته شده رزین را در کیت وارد سوراخ کنید. این کار موقتا موجب کاهش فشار بر روی شیشه و همچنین مانع از پیشروی ترک میشود.

هزینه تعویض شیشه ماشین

براساس مدل و نوع شیشه اتومبیل خارجی می توان آن را تعویض کرد و نیز قیمت هر کدام از شیشه خودرو‌های داخلی با یکدیگر فرق دارد. همچنین اجرتی که برای تعویض شیشه ماشین در نظر میگیرند؛ متفاوت است و عوامل مؤثر در قیمت نهایی تعویض شیشه شامل چسب های بکار رفته در تعویض آن و میزان و قیمتش می باشد.

برای پیشگیری از ترک خوردن شیشه خودرو، بطور ناگهانی کولر روشن نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.