H1: رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

0

تایتل: رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

متا: در این مقاله روند تغییرات قیمت تیرآهن و میلگرد برندهای مختلف را از فروردین تا مرداد 1400 و 1401 بررسی کرده ایم تا ببینیم میزان تغییرات قیمت آن ها رشد چند درصدی داشته است.

برچسب: قیمت آهن آلات – قیمت تیرآهن – قیمت میل گرد – قیمت میلگرد امروز – رشد قیمت تیرآهن و میلگرد

تگ alt: تغییرات قیمت میلگرد و تیرآهن طی دو سال اخیر رشد داشته است.

یکی از بهترین راه‌های بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، مقایسه آن با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته است؛ برای مثال، هرساله با تغییر فصول شاهد نوسانات میزان تقاضای بازار آهن‌آلات و قیمت میلگرد و تیرآهن هستیم. این قیاس همچنین می‌تواند چشم‌انداز مطلوبی از شرایط صنایع وابسته مانند ساختمان‌سازی و خودروسازی و روند قیمت‌ها در بازارهای مسکن و خودرو را نیز برای مردم ایجاد کند. در ادامه قصد داریم تغییرات قیمت تیرآهن و میلگرد را به‌عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد، در 5 ماه اول 1401 و 1400 موردبررسی قرار دهیم.

قیمت میلگرد و تیرآهن در سال 1401 ، بیشتر تحت تأثیر چه فاکتورهایی دچار نوسان شده است؟

عوامل متعددی مانند: میزان عرضه و تقاضای بازارهای داخلی و خارجی، بهای ارز، نرخ تورم و… از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که دست در دست یکدیگر داده و قیمت نهایی مقاطع فولادی را تعیین می‌کنند. در ۵ ماه نخست سال 1401 نیز این عوامل توانستند مانند یک اهرم عمل کرده و تغییراتی در مقایسه با سال گذشته ایجاد کنند و قیمت میلگرد و تیرآهن را در بازار تغییر دهند. در ادامه تاثیر این پارامترها را دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

میزان عرضه و تقاضا

میزان تولید و عرضه محصولات فولادی تنها در 4 ماه اول سال 1401 نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته، 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمارهای دقیق سایت گرفت، حجم میلگرد و تیرآهن تولیدشده در سال 1401 به ترتیب 3.463 میلیون تن و 416 هزار تن بیشتر از حجم تولیدی سال 1400 بوده است. این امر تا حد زیادی توانسته است به ثبات قیمت در بازار کمک کند.

 تگ alt: عرضه و تقاضا باعث تغییر قیمت میلگرد و تیرآهن می شود.

میزان تقاضا را می‌توان در دو بازار داخلی و خارجی بررسی کرد؛ بازارهای داخلی همواره تحت تأثیر قدرت مالی مردم برای بازسازی و ساخت‌وساز و همچنین بودجه سالانه دولت برای پروژه‌های عمرانی کشور قرار دارد. از طرف دیگر، این تقاضای بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و… است که موجب سنگین شدن سبد صادرات کشور می‌شود؛ این درحالی‌است‌که ارزان‌فروشی روسیه برای فرار از فشار تحریم‌های آمریکا و اروپا، طی چند ماه اخیر موجب کاهش حجم صادرات ایران شده است.

نرخ تورم

نرخ تورم طی 5 ماه گذشته، نوساناتی داشته است که عمده آن‌ها در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات رخ داده‌اند؛ بنابراین، بهبودی در شرایط اقتصادی در مقایسه با سال گذشته به چشم نمی‌خورد. افزایش رقم تورم همواره توانسته است به‌عنوان اهرمی برای بالابردن قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات عمل کند.

قیمت دلار نیمایی

قیمت دلار در 5 ماه اول سال 1401، تا 31 هزار تومان نیز رسید؛ تأثیر این افزایش نرخ را توانستیم به‌صورت مقطعی در بازارهای مختلف ازجمله بازار فولاد نیز مشاهده کنیم. بااین‌حال، این قیمت هیجانی چندان دوام نیاورد و مجدداً به زیر 29 هزار تومان نزول کرد. این نوسانات توانستند در بازار آهن‌آلات نیز ردی از خود به‌جا بگذارند؛ اما تغییر چشمگیری ایجاد نکردند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

هرگز نمی‌توان تأثیر فاکتورهایی مانند: وضعیت اقتصادی کشور، شرایط سیاسی و مراودات تجاری با سایر کشورهای جهان بر روی قیمت مقاطع فولادی را نادیده گرفت. تحریم‌های اعمال‌شده بر صنعت فولاد ایران و کندشدن روند پیشروی برجام ازاین‌دست عوامل به شمار می‌آیند. به‌همین‌دلیل، هرگونه خبر در رابطه با برجام و تصمیم هر یک از طرفین، می‌تواند به ایجاد فراز و نشیب‌هایی در بازار آهن‌آلات ختم شود.

مقایسه نمودار تغییرات قیمت میلگرد در 5 ماه اول 1400 و 1401

طی 5 ماه نخست سال 1400، شاهد تغییر دولت و برخی جهت‌گیری‌های سیاسی بودیم. از طرفی، وارد شدن به ماه‌های گرم سال، میزان تقاضا برای مقاطع فولادی را افزایش داد. این تغییرات توانستند قیمت میلگرد بناب و سایر برندها را نیز تحت تأثیر قرار دهند؛ به‌این‌ترتیب، تا انتهای مرداد 1400 شاهد رشد 43.4 درصدی قیمت‌ها بودیم.

تگ alt: نمودار قیمت میلگرد بناب در سال 1400 و 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

 

بازار میلگرد طی 5 ماه گذشته، رکودی کم‌سابقه را تجربه کرده است. کاهش صادرات توانست بخش زیادی از محصولات فولادی را در داخل مرزهای کشور حبس کرده و موجب انباشته شدن آن‌ها در بازارها شود. به‌این‌ترتیب، نمودار قیمت‌ها به سمت ارزانی رفته و از افزایش قیمت در ماه‌های اوج تقاضای بازار جلوگیری کرده است. براساس آمار شاهد هستیم که قیمت میلگرد 16 بناب از ابتدای سال 1401 و در 5 ماه ابتدایی آن روند نزولی داشته در صورتی که در مدت زمان مشابه سال گذشته، این تغییرات بها روندی صعودی را تجربه کرده بود.

بررسی قیمت تیرآهن در 5 ماه اول سال 1400 در قیاس با همین بازه زمانی در 1401

نوسان نرخ تیرآهن، یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر قیمت مسکن به شمار می‌آید؛ بنابراین، رصد و پیش‌بینی رفتار این محصول فولادی به دغدغه طیف گسترده‌تری از مردم جامعه تبدیل شده است. بررسی قیمت تیرآهن فایکو در نمودار تغییرات نرخ سایت گرفت نشان می‌دهد که نوسان ارزش ریالی این محصول طی 5 ماه اول سال 1401 در مقایسه با سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. در طی این دو سال اخیر، قیمت تیرآهن کلیه برندها باتوجه به تغییرات بازار افزایش داشته است، اما اگر بخواهیم شیب نمودار قیمت تیرآهن فایکو و سایر کارخانه‌ها را مورد بررسی قرار بدهیم، در 5 ماه نخست 1400 و 1401 این روند صعودی بوده است.

 تگ alt: نوسانات قیمت تیرآهن فایکو را در سال 1400 و 1401 می توانید در تصویر مشاهده کنید.

سخن پایانی

بررسی جامع نمودار قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می‌دهد که بازار آهن‌آلات طی 5 ماه اول سال 1401 در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار سوت‌وکور بوده است. این سکون و ثبات قیمت توانسته بر بازارهایی مانند مسکن نیز تأثیر گذاشته و موجب رکود شود. بنابراین، رصد قیمت این محصولات می‌تواند در شناخت و پیش‌بینی رفتار صنایع وابسته و بازارهای مرتبط به شما کمک کند. شما همچنین می‌توانید از طریق سایت گرفت به یک بانک اطلاعاتی بزرگ دسترسی پیدا کرده و بهترین قیمت محصولات فولادی موردنظرتان را که توسط فروشندگان مختلف بازار عرضه می‌شوند مشاهده کنید تا برای خرید، تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشید.

منبع: gereft.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.