زمان مناسب تعویض شمع های اتومبیل

15

زمان تعویض شمع ماشین

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کی شمع ماشین را تعویض کنیم؟ شمع های اتومبیل نقش اساسی را ایفا می کنند و برای اینکه اتومبیل بتواند حرکت کند این شمع ها بلازم هستند. هنگامی که صحبت از شمع ها می شود ذهن انسان به سمع یک قطعه مومی شکل می افتد که از آن شعله ای روشن می باشد. در باره ی شمع اتومبیل باید بگویم که اینطور نیست و این شمع ها با استفاده از الکتریسیته کار می کنند. شمع های اتومبیل را می بایست هر چند وقت یک بار عوض کنید و این کار را باید همیشه انجام دهید تا موتور اتومبیل بتواند خوب کار کند. زمانی که شمع ها خاصیت خود را از دست میدهند موتور خودرو می تواند خوب کار کند، خراب می شود، شتاب خود را از دست می دهد، خاموش می شود و قدرت کافی را نخواهد داشت.

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض تسمه تایم دلایل خراب شدن تسمه تایم افزایش عمر موتور ماشین افزایش عمر باتری ماشین چگونه خودرو را صفر نگهداریم تعویض روغن 206 صفر آموزش تنظیم موتور خودرو

در پاسخ به این سوال که کی شمع ماشین را تعویض کنیم باید بگویم این بستگی به نوع شمع و اتومبیل شما دارد و معمولا هر شش ماه یکبار صورت می گیرید. اگر متوجه هر یک از این مشکل ها شدید می بایست به تعویض شمع های اتومبیل بپردازید. معمولا هیچ زمان معینی برای تعویض شمع ها وجود ندارد و برای اینکه بفهمید زمان تعویض شمع ها فرا رسیده است می بایست علائم آن را مورد بررسی قرار دهید. برای تعویض شمع ها هم می توانید به مکانیکی های اطراف بروید و این کار بسیار راحت می باشد حتی خودتان اگر آچار شمع داشته باشید می توانید این کار را انجام دهید.

علت تعویض شمع های خودرو

تعویض شمع های خودرو می تواند عوامل مختلفی داشته باشد، اگر شما هم این علائم را دیدی می توانید این کار را انجام دهید و به بهبود سلامت اتومبیل خود کمک کنید.

از این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرسودگی شمع ها

فرسودگی شمع ها به این صورت می باشد که اتومبیل شما ریپ می زند و خاموش می شود و این مسئله به این دلیل است که شمع خاصیت خودش را از دست داده است و نمی توانید آن را تعمیر کنید و باید آن را تعویض کنید.

دوده گرفتن شمع ها

گاهی اوقات می بینید که شمع ها دوده به خود گرفته اند و خوب کار نمی کنند و می توانید با استفاده از یک فرچه روی آن را تمیز کنید اگر این کار را انجام دادید ولی درست نشد باید آنها را تعویض کنید.

فرسودگی شمع خودرو

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

استفاده از شمع نامناسب

برای اینکه بتوانید از شمع های خودرو استفاده کنید می بایست شمع های مختص به خودروی خود خریداری کنید و آنها را وصل کنید اگر شمع های شام مناسب نباشند می توانند به پیستون ها آسیب برسانند و حسارات سنگینی به بار آورند.

عواملی که در بالا به آن ها اشاره کردیم میتواند دلیلی باشد که می بایست شمع ها را تعویض کنید.

کارکرد شمع خودرو چیست؟

شمع های خودرو وظیفه جرقه و احتراق را به عهده دارند، یعنی زمانی که شما اتومبیل را روشن می کنید و سوخت و اکسیژن وارد موتور می شود این شمع ها هستند که جرقه را ایجاد می کنند و باعث احتراق می شوند.

اگر این قطعه ها در اتومبیل نباشند اتومبیل روشن نمی شود. یعنی اگر متوجه این شدید که اتومبیل روشن نمی شود یا بد روشن می شود و در هنگام حرکت مدام ریپ میخورد و خاموش می شود می بایست شمع های خودرو را تعویض کنید.

نحوه تعویض شمع ها

برای اینکه بتوانید شمع ها یخودرو را تعویض کنید می بایست با استفاده از ابزار مخصوص که حتما اسم آن را شنیده اید این کار را انجام دهید.

شمع های اتومبیل در بالای موتور قرار دارند و با استفاده از کابل ها به موتور متصل می شوند. برای اینکه آن ها را تعویض کنید کافی است روکش شمع ها را بالا بکشید و با استفاده از آچار شمع ان ها را باز کنید و شمع جدید را جایگزین کنید.

این کار بسیار راحت می باشد اما اگر نمی توانید آن را انجام دهید بهتر است که به مکانیک رجوع کنید.

زمان مناسب تعویض شمع های اتومبیل

آموزش نصب بک فایر پراید بک فایر پراید بک فایر چیست بک فایر رگباری پژو ۲۰۶ بک فایر مسلسلی سمند علت بک فایر خودرو چینی عوارض بک فایر چیست علت ترقه اگزوز پژو 405 علت صدای ترقه از اگزوز علت صدای ترقه از خودرو علت انفجار در اگزوز دلیل صدای انفجار در داخل موتور آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

زمان مناسب برای اینکه بتوانید شمع های اتومبیل را تعویض کنید معمولا هر 10 هزار کیلومتر می باشد، اما این قضیه باز هم به شما بستگی دارد چرا که اگر کمتر از اتومبیل خود استفاده می کنید نیازی به تعویض شمع ها ندارید و یا اینکه اگر به درستی رانندگی می کنید می توانید زمان تعویض شمع ها را به 20 هزار کیلومتر هم تغییر دهید.

در واقع هر زمانی که احساس کردید نیاز به تعویض شمع ها دارید می توانید این کار را انجام دهد. شما باید علائم تعویض شمع ها را بدانید و اگر این علائم را در اتومبیل خود مشاهده کردید به تعویض آن ها اقدام کنید.

تعویض شمع کهنه با شمع نو در اتومبیل

علائم تعویض شمع های خودرو

از علائم تعویض شمع های اتومبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد، اگر هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید می توانید شمع را تعویض کنید:

  • کم شدن شتاب اتومبیل
  • ریپ خوردن و خاموش شدن اتومبیل
  • روشن نشدن اتومبیل هنگام استارت زدن
  • بد کارکردن موتور اتومبیل
  • ایجاد صدای جرقه زدن

این علائم می تواند باعث شود که شما نیاز به تعویض شمع ها داشته باشید.

تغییر رنگ شمع های خودرو

سخن پایانی

در نهایت باید بگویم که شمع های خودرو کارای بسیار زیادی در خودرو دارند و برای کار کردن اتومبیل ضروری هستند و اگر این قطعه خراب شود خودرو قادر به حرکت کردن نخواهد بود. شما هر چند وقت یکبار می بایست این قطعه را عوض کنید تا موتور خودرویتان بتواند خوب کار کند و  به سلامت آن کمک کند.

زمان مناسب برای تعویض شمع ها هم معمولا هر 10 تا 20 هزار کیلومتر می باشد برای تعویض آن می توانید به مکانیکی ها مراجعه کنید و یا اینکه خودتان با استفاده از آچار شمع این کار را انجام دهید.

سوالات متداول کی شمع ماشین را تعویض کنیم

زمان مناسب تعویض شمع ها چه زمانی است؟زمان مناسب برای تعویض شمع های خودرو زمانی است که علائم تعویض آن مشخص شود این زمان می تواند هر شش ماه یکبار باشد.

کارکرد شمع ها چیست؟شمع هها وظیفه ایجاد احتراق را به عهده دارند  در واقع زمانی که بنزین و اکسیژن با هم قاطی نمی شووند این قطعه جرقه میزند و احتراق صورت میگیرد.

چگونه شمع ها را تعویض کنیم؟برای اینکه بتوانید شمع ها را تعویض کنید می بایست به مکانیکی بروید یا اینکار را که بسیار راحت است با استفاده از آچار شمع انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. تدبیر می گوید

    چه فرقی بین شمع تک پلاتینه و جفت پلاتینه هست؟ آیا فرقی هست؟

  2. هادی می گوید

    واقعا خودتون این مطالب رو به خورد مردم میدید هنگام تعمیر یا تعویض قطعات رعایت میکنید…۱۰ هزار تعویض شمع …بابا واقعا معرکه اید…چرت ننویسید…با این حساب خودرو با این همه لوازم و قطعات هر روز باید به مکانیکی سر بزنیم…تعویض روغن که مهمه هیشکی سر موقع نمیره…چه برسه به قطعات دیگه

  3. ایرج میرزا علیه السلام می گوید

    درست رانندگی کردن،درست دنده دادن،تیکاف نکردن،برداشتن پا از روی پدال گاز قبل از رسیدن به دست انداز، باعث افزایش راندمان و عمر لنت ترمز،تسمه تایم و شمع و وایر میشود.تامام!

  4. حسن قائدی می گوید

    سلام ماشینم سمندef7 هست الان بعد 5 سال حدودا 120هزار تا رفتم شمع هم شرکتی خودشه حالا هم کار میده ولی یه مقدار که بفهمم جونش تو سربالایی کم شده و بعضی وقتا صب تا روشن میشه موتور تا گرم شه لرزش داره دیگه تصمیم به تعویضش گرفتم

  5. رسول می گوید

    این مطالب اکثرا درست نیست و زمان تعویض شمع را خیلی زود و الکی نوشته است .‌‌براساس مطالب بالا ، باید هر هفته شمع ها را تعویض کرد .‌

  6. حمید می گوید

    سلام به همه و آقایی که میگه شمع باید هر ۱۰ الی ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود یک شمع خوب حدود ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر کار میکند فقط نکته ای که این آقا به آن اشاره نکرده این است که شمع نو باید فیلر شود عدد آن ۹ دهم میلیمتر است فاصله فیلر شمع خیلی مهم است هر ۲۳ الی ۲۵ هزار کیلومتر باید شمع ها باز شود تمیز شود و در نهایت فیلر شود تا مثل روز اول جرقه بزند و سالم موتور شما کار کند و اینکه هیچ مکانیکی شمع های خودرو را فیلر نمیکنند.

  7. رسول می گوید

    ۳۷۰ هزار تا رانندگی کردم دو بار شمع عوض کرده ام . تیبا مدل ۹۳ دارم هیییچ مشکلی هم نداره . مواظب جیب تون باشید

  8. ال نود می گوید

    والا روی صد هزار تا هست کارکرد ماشین وهیچ مشکلی ندارد فقط صدای جرقه زدن میدهد ویز ویز میکنه وقتی سربالایی تخته گاز میکنی ولی صدای ناک نیست
    اینا همشون برای خالی کردن جیب شماس فقط فیلتر ها و روغن هارو به موقع عوض کنید
    بقیه قطعات وقتی مشکلی برایشان پیش آمد
    با این روش پراید قدیمم رو تا ۵۰۰۰۰۰ موتور رو بدون هیچ آچار خوردنی روندم بدون هیچ مشکلی و روغن سوزی و هرچی

  9. بهرام می گوید

    من الان پنج ساله سمع را عوض نکردم . تا حالا هم مشکلی نداشتم . نمی‌دونم این چیزهایی که تو سایت ها میزارن . واقعا جهت راهنمایی هست یا سر کار گذاشتن مردم .

  10. ایرج محمدی می گوید

    من ماشینم ۳۳۰هزار کار کرده فقط یبار در حدود ۱۵۰هزار عوض کردم تازه اون موقع مکانیک گفت مشکلی نداره شمعهات.
    الانم که حدود ۱۸۰هزار کار کرده و اصلا ماشین هیچ مشکلی نداره
    پراید ۱۳۲ مدل کره ای اصل ساخت ۸۸

  11. سید می گوید

    من هنوز بعد ۱۱۰۰۰۰کارکرد شمعها را عوض نکردم شکر خدا مشکلی خم ندارد

    1. مهمان می گوید

      اگه خیلی دیر عوض کنی ممکن شمع ذوب بشه و بیوفته پاخل موتور و خرجش خیلی زیاد میشه مخصوصا در ef7
      توصیه میکنم عوض کن ، معمولا 40 یا 50 هزار عوض بشه بهتره

  12. محمد می گوید

    آخه خود نویسنده محترم هر ده هزار کیلومتر شمع رو عوض میکنه؟

    1. سید می گوید

      واقعاً

      1. اصفهانی می گوید

        این که کمه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.