علت نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن با هوا
مکانیک و عیب یابی خودرو:
نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن رابا هوا و بنزین را روغن سوزی می گویند
علتهای روغن سوزی عبارتند از:
الف)شکستن رینگهای پیستون
ب)خورده شدن جداره سیلندر
ج)لاغر شدن پیستون
د)خراب گیت و لاستیکهای آن(متعلقات سر سیلندر)
علائم روغن سوزی عبارتند از:
الف) خروجی دود آبی رنگ از لوله اگزوز بصورت دائمی
*) اگر دود آبی در ابتدای گاز دادن از لوله اگزوز خارج شده و سپس قطع گردد. از خرابی گیت و لاستیکهای آن میباشد.(متعلقات سر سیلندر)
ب) داخل لوله اگزوز چرب می شودو وقتی دستمال کاغذی را در داخل لوله اگزوز قرار دهیم. دستمال کاغذی چرب می شود.
ج) به دهانه شمع روغن می زند. و شمع را می سوزاند.
د)موتور حتما کسری روغن دارد.
اگر در قالپاق موتور را باز کنید،دود آبی از آن خارج می شود.
چون محفظه کارتل که روغن در آنست به بالای سرسیلندر راه دارد،و چیزی که محفظه احتراق را به کارتل گازبندی می کند رینگها هستند،اگر رینگها ضعیف باشند هم روغن سوزی رخ می دهد چرا که روغن از کنار رینگها به محفظه احتراق راه یافته و می سوزد،و
گازهای حاصل از احتراق نیز از محفظه احتراق به کارتل و از کارتل به بالای موتور یعنی همانجایی که در قالپاق موتور قرار دارد راه مییابد و با باز کردن در قالپاق این گازها خارج می شود.
در این موقعیت مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بخار دارد.
و معمولا در این حالت موتور نیاز به تعمیر کلی یعنی تعویض رینگ و پیستون و حتی شاید تراش سیلندر یا تعویض سیلندر دارد.
عوامل شیمیایی تهدید کننده رنگ خودرو ؟
1-باران اسیدی
2-اکسید شدن
3-اشعه ماورای بنفش
4-واکس،پولیش و شوینده ی نامناسب
5-فضولات پرندگان
معایب و مزایای دریچه گاز برقی
دریچه گاز برقی به دلیل امکان کنترل دقیقتر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری داشت. زیرا در این حالت راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد شد. از مزایای دیگر دریچه گاز برقی کاهش مصرف سوخت و آلودگی است.
چرا رانندگان از دریچه گاز برقی ناراضی هستند؟
از معایب اصلی این دریچه تاخیر در عملکرد است، بدین معنی که میان فشردن پدال گاز توسط راننده و باز شدن دریچه گاز اختلاف زمان محسوسی وجود دارد، که در شتاب اولیه تاثیر منفی شدیدی میگذارد و همچنین در سطوح شیبدار این تاخیر واقعا آزاردهنده است و اجازه شتابگیری مناسب به خودرو نمیدهد.
در خودروهایی که دریچه گاز آنها سیمی است به محض فشردن پدال مستقیماً دریچه گاز همزمان شروع به باز شدن مینماید ولی در دریچههای برقی روند کار این چنین نیست.
برخی از دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های مختلف داخلی
در انواع ماشین های 206، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 .
1. معمولاً موتور 206 تیپ 2 ،کوپ می کند، این اتفاق برای سایر خودرو های مذکور کمتر اتفاق می افتد.
2. در 206 تیپ 2، اگر ECU ، ساژم S2000 و موتور TU3 باشد، معمولا کپ کردن به دلیل خرابی سنسور اکسیژن است و غالباً علائم آن خام سوزی بنزین، بوی بد اگزوز، روشن شدن چراغ چک خواهد بود.
3. در 206 تیپ 2، اگر ECU از نوع Valeo باشد، و سایر موارد مشکلی نداشته باشند، علت کوپ کردن ایراد نرم افزاری ECU است که در حال حاضر راه حلی برای آن پیدا نشده است.
4. یکی دیگر از دلایل کپ کردن موتور، خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی است.
5. ممکن است کپ کردن به دلیل تمیز نبودن سنسور دور موتور (دور در دقیقه) باشد.
6. ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد. (افت فشار بنزین ورودی می تواند ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، تنبل شدن انژکتورها و … باشد).
7- و همچنین مواردی مثل هواکشیدن مانیفولد ورودی و انژکتورها ( بعلت عدم آب بندی اورینگ ) را می توان اشاره کرد .
نشانه هایی که نشان می دهد باید شمع خودرو را تعویض کنید
مشکلات مربوط به روشن کردن ماشین
سکون سفت و خشن
جرقه موتور
مشکل گاز دادن و یا شتاب
مصرف بالای بنزین
خام سوزی وبوی بد
نام اختصاری سنسورها
سنسور دور موتور ess
سنسور موقعیت میل بادامک cps
سنسور موقعیت دریچه گاز tps
سنسورسرعت خودرو vss
سنسور فشار هوای مانیفولد map
سنسور دمای هوای ورودی ats
سنسور دمای مایع خنک کننده ctsیاwts
سنسور ضربه knock s
سنسور اکسیژن os
پمپ بنزین, درجه باک (داخل باک )
فشار پمپ بنزین سالم بین ۲/۵ تا۳/۵ بار, باید باشد, در صورت کم بودن فشار, صبحها هنگامیکه موتور سرد است, با استارت متوالی و به سختی موتور روشن میشود.
تفاوت عمده میان روغن موتور گازسوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی در چیست؟
تحمل درجه حرارت بالاتر (به دلیل بالا بودن دمای اطراف این موتورها)
نیاز کمتر به مواد افزودنی پاک کننده (به دلیل تمیز بودن فرآیند احتراق در موتور آنها)
نیاز بیشتر به مواد افزودنی ضداکسیداسیون و نیتراسیون (به دلیل بالا بودن دمای احترق در این موتور)
ظرفیت بیشتر در برابر جمع آوری رسوب (تشکیل رسوب زیاد به دلیل سرعت کارکرد ثابت این موتورها)
حفاظت از سوپاپ های دود در برابر سوختن و سایش.
کنیستر
کربنی که در مخزن وجود دارد, بخارات بنزین را در خود نگه میدارد, و به مانیفولد هوا, برای سوختن, ارسال میکنید, بخارات بنزین در هوا منتشر نشده, و باعث کاهش آلودگی هوا میشود,
کارستان