عیب یابی روشن نشدن خودرو
مکانیک و عیب یابی خودرو: روشن نشدن خودرو
۱-سوئیچ اینرسی: ممکن است دراثرضربه شدیدبه خودرو (مانند دست انداز) عمل کرده باشد.
۲-سنسوردور موتور: ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.در زمان استارت عقربه دور موتور حرکت نمی کند.
۳-پمپ بنزین:(فیوز_سیم کشی_پمپ بنزین)
۴-رله اصلی دوبل: دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.
ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم.
۵-گیر کردن شافت استپر موتور.
۶-با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است(مثلا اگر منفی۴۰ یا مثبت ۲۱۵ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد.
۷-درخودرو های پیکان و RDسنسورMAP
۸-باتری
۹-قطع شدن تغذیهECU : دراین حالت چراغ چک پشتآمپر خاموشاست،باتوجهبه نقشه،مسیر ولتاژ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.
۱۰-خرابیECU :به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دوبل خراب باشد.
از عوامل مهم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- پاره شدن گردگیر ها
2- رانندگی با دنده اشتباه
3- چک نکردن اتصالات سرپلوس
4- ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی
5- رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو
6- بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است
7- روشن کردن خودرو با هل دادن
نکات فنی و اشتباهات
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود
عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
آموزشی تزریق آب در منیفولد ورودی:
استفاده از سیستم پاشش آب در منیفولد ورودی در بسیاری از موتورهای با نسبت تراکم بالا در حالت تمام بار موتور(دریچه گاز کاملا باز) سیستم آبپاش وارد مدار میشود و با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده داخل منیفولد ورودی موتور، مخلوط سوخت و هوا را خنک تر میکند در نتیجه چگالی مخلوط بالا میرود و راندمان حجمی موتور بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.
کاربرد تزریق آب در موتور هایی است که در آنها از سیستم پرخوران استفاده شده است، تزریق آب به طور غیرمستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش می دهد.
تسمه دینام کولر پراید تیبا
بررسی صدای غیر عادی از ناحیه تسمه دینام خودروهای X100 و X200
در صورت مواجه شدن با خودروهای گروه X100 و X200 که از ناحیه تسمه تایم صدای غیر عادی می دهند ، موارد زیر باید بررسی شود :
۱- بررسی سالم بودن تسمه دینام و کولر وقرارگیری مناسب تسمه ها روی پولی
۲- بررسی و کنترل میزان کشش تسمه کولر و تسمه دینام
۳- پس از انجام مرحله بالا در صورت شنیده شدن مجدد صدای غیرعادی از ناحیه تسمه ها ، ابتدا تسمه کولر از مدار خارج شده و مجدداً صدای غیر عادی بررسی شود ، چنانچه در این مرحله ایراد مرتفع گردید ، ایراد از تسمه کولر می باشد اما در صورتی که رفع نگردید می بایستی بررسی تسمه دینام نیز به همین روش تست گردد .
نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن رابا هوا و بنزین را روغن سوزی می گویند.
علتهای روغن سوزی عبارتند از:
الف) شکستن رینگهای پیستون
ب) خورده شدن جداره سیلندر
ج) لاغر شدن پیستون
د)خراب گیت و لاستیکهای آن(متعلقات سر سیلندر)
علائم روغن سوزی عبارتند از:
الف) خروجی دود آبی رنگ از لوله اگزوز بصورت دائمی
*) اگر دود آبی در ابتدای گاز دادن از لوله اگزوز خارج شده و سپس قطع گردد. از خرابی گیت و لاستیکهای آن میباشد.(متعلقات سر سیلندر)
ب) داخل لوله اگزوز چرب می شودو وقتی دستمال کاغذی را در داخل لوله اگزوز قرار دهیم. دستمال کاغذی چرب می شود.
ج) به دهانه شمع روغن می زند. و شمع را می سوزاند.
د)موتور حتما کسری روغن دارد.
اگر در قالپاق موتور را باز کنید،دود آبی از آن خارج می شود.
چون محفظه کارتل که روغن در آنست به بالا ی سرسیلندر راه دارد،و چیزی که محفظه احتراق را به کارتل گازبندی می کند رینگها هستند،اگر رینگها ضعیف باشند هم روغن سوزی رخ می دهد چرا که روغن از کنار رینگها به محفظه احتراق راه یافته و می سوزد،و
گازهای حاصل از احتراق نیز از محفظه احتراق به کارتل و از کارتل به بالای موتور یعنی همانجایی که در قالپاق موتور قرار دارد راه مییابد و با باز کردن در قالپاق این گازها خارج می شود.
در این موقعیت مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بخار دارد.و
معمولا در این حالت موتور نیاز به تعمیر کلی یعنی تعویض رینگ و پیستون و حتی شاید تراش سیلندر یا تعویض سیلندر دارد.
معایب و مزایای دریچه گاز برقی
دریچه گاز برقی به دلیل امکان کنترل دقیقتر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری داشت. زیرا در این حالت راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد شد. از مزایای دیگر دریچه گاز برقی کاهش مصرف سوخت و آلودگی است.
چرا رانندگان از دریچه گاز برقی ناراضی هستند؟
از معایب اصلی این دریچه تاخیر در عملکرد است، بدین معنی که میان فشردن پدال گاز توسط راننده و باز شدن دریچه گاز اختلاف زمان محسوسی وجود دارد، که در شتاب اولیه تاثیر منفی شدیدی میگذارد و همچنین در سطوح شیبدار این تاخیر واقعا آزاردهنده است و اجازه شتابگیری مناسب به خودرو نمیدهد.
در خودروهایی که دریچه گاز آنها سیمی است به محض فشردن پدال مستقیماً دریچه گاز همزمان شروع به باز شدن مینماید ولی در دریچههای برقی روند کار این چنین نیست.
آموزشی برخی از دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های مختلف داخلی
در انواع ماشین های 206، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 .
1. معمولاً موتور 206 تیپ 2 ،کوپ می کند، این اتفاق برای سایر خودرو های مذکور کمتر اتفاق می افتد.
2. در 206 تیپ 2، اگر ECU ، ساژم S2000 و موتور TU3 باشد، معمولا کپ کردن به دلیل خرابی سنسور اکسیژن است و غالباً علائم آن خام سوزی بنزین، بوی بد اگزوز، روشن شدن چراغ چک خواهد بود.
3. در 206 تیپ 2، اگر ECU از نوع Valeo باشد، و سایر موارد مشکلی نداشته باشند، علت کوپ کردن ایراد نرم افزاری ECU است که در حال حاضر راه حلی برای آن پیدا نشده است.
4. یکی دیگر از دلایل کپ کردن موتور، خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی است.
5. ممکن است کپ کردن به دلیل تمیز نبودن سنسور دور موتور (دور در دقیقه) باشد.
6. ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد. (افت فشار بنزین ورودی می تواند ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، تنبل شدن انژکتورها و … باشد).
7- و همچنین مواردی مثل هواکشیدن مانیفولد ورودی و انژکتورها ( بعلت عدم آب بندی اورینگ ) را می توان اشاره کرد .
نشانه هایی که نشان می دهد باید شمع خودرو را تعویض کنید
مشکلات مربوط به روشن کردن ماشین
سکون سفت و خشن
جرقه موتور
مشکل گاز دادن و یا شتاب
مصرف بالای بنزین
خام سوزی وبوی بد
کارستان