راهنمای عیب یابی خودرو چیست ؟

1

موتور

روغن موتور مناسب پراید یورو 4 قیمت روغن موتور پراید بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز روغن موتور بهران رخش برای پراید حجم روغن موتور پراید روغن موتور بهران دوگانه سوز روغن ایرانول برای پراید روغن موتور مناسب برای پراید وانت

ایرادات سرسیلندر موتور
: ترک خوردگی بر اثر بیش از حد سفت کردن پیچ ها، تصادف، یخ زدن آب، سفت کردن بیش از حد شمع، نامرتب بستن پیچ ها، جا نیفتادن سر سیلندر داخل بوش، سرد و گرم شدن ناگهانی و خود سوزی و ضربه
ایرادات ترک:
باعث آب روغن قاطی کردن، سوختن واشر سر سیلندر، نفوذ آب یا روغن به یکدیگر بنا به ترک
تاب برداشتگی:
گرم باز کردن سر سیلندر، بد بستن سر سیلندر(در روش حلزونی برای بستن صحیح از داخل به بیرون می بندیم)، سرد و گرم شدن ناگهانی آب موتور حرارت بالا در اثر کار نکردن فن، ترموستات، خرابی واترپمپ
سوال: سر سیلندر را چند بار کف تراشی می کنند؟ و هر بار کف تراشی چقدر کم می شود؟
سوال: چطور ترک داخل منیفولد دود را می فهمیم؟

تست تاب برداشتگی :
خط کش را در راستای پیچ های سر سیلندر قرار داده و کوچک ترین فیلر نباید به زیر خط کش برود و میتوان برای هر محفظه احتراق جدا گانه استفاده کرد وروش بعدی حلت ضربدری قرارگیری خط کش است.
عوامل (پوسیدگی)خوردگی سر سیلندر:

علائم پاره شدن تسمه تایم خسارت پاره شدن تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم آموزش تعویض تسمه تایم پراید علت کج شدن سوپاپ تسمه تایم چیست آموزش نکات فنی خودرو
استفاده از سوخت نامناسب، دیر عوض کردن روغن، در عوض کردن فیلتر هوا و ضد یخ، سختی آب، گرفتگی مجاری
عیوب سوپاپ: شکستن سوپاپ، غلط بودن تایم، شکستن فنرسوپاپ، ضربه خستگی فنر و سوختگی فنر در اثر فیلتر نامناسب، خرابی سیت و گیت ، مدت زمان بالا با دور بالا کار کردن، رسوب گرفتگی سیت و گیت

کج شدن سوپاپ:

تایم غلط، گشاد شدن گیت، فیلر سفت، گرمای بالا و خستگی فنر

لاغر شدن سوپاپ :

رسوب گرفتگی گیت، سفت بودن فنر
تست سوپاپ:
ارتفاع سوپاپ ها باید یکی باشد (ارتفاع سنج) ، قطر (بامیکرومتر)، تاب برداشتن با ساعت اندازه گیری
سوال
: حجم محفظه ی احتراق را چطور حساب می کنند؟
سوال
: طرز کار گیج فشار مکانیکی؟

تاب داشتن بشقابک:

گرمای بیش از حد گرفتگی، تایم غلط، سفت بودن فنر سوپاپ تاب برداشتن شیار خار: بد جا زدن خار، سفت بودن فنر.کارکرد زیاد.

سوال: آیا سیت و گیت با سر سیلندر هم جنس اند؟ چرا؟

ایرادات سیت:

رسوب گرفتگی سیت، خط برداشتن، دفورمگی، ترک خوردگی، گود افتادگی سیت، ول شدگی سیت بر اثر شل شدن فنر سوپاپ، تیز شدن لبه سیت به دلیل شل بودن فیلر

ایرادات گیت:

شکستگی، رسوب گرفتن، کربن گرفتن، لق شدن، ساییدگی که باعث شکم دادن و شکستگی فنر می شود.

تست خرابی گیت:

به وسیله ساعت اندیکاتوری به طوری که سوپاپ را بلند کرده سپس از 4 جهت ساعت می
زنیم و همه ی لقی ها باید یکی باشد.

هرکجا که گام فنر به هم نزدیک تر باشد به سمت سر سیلندر قرار می دهیم.

خرابی فنر سوپاپ:

خستگی و شکستگی، شکم دادن

تست فنر سوپاپ:

هم اندازه بودن فنرها، استفاده از دستگاه نیروسنج
شکستگی فنر:
شل و سفتی فیلر از دیگر مشکلات : هرز شدگی جای شمع، داغ باز کردن شمع، رسوب باعث کاهش حجم آب موتور خنک کاری
کمتر می شود.
تست نشتی سوپاپ: ابتدا برروی سرسیلندر گچ یاپودر ریخ ته وسپس از طرف بالای سرسیلندر داخل گیت روغن یا بنزین ریخته درصورت نشتی ;
سوپاپ مربوطه را اول روغن سمباده زبر را می زنیم تا خط بیندازد بعد روغن نرم را می زنیمتا تمام جاهای زبر از بین رود.
ایرادات در سوپاپ: شکستگی، دفورمگی، خرابی اورینگ در سوپاپ، آب شدگی
سوال:سوراخ تخلیه بالایی در سوپاپ برای چیست؟ در کاربراتور، دور موتور از منفی گرفته می شود

خرابی میل سوپاپ:

آب بندی پراید آب بندی ساینا آب بندی تیبا 2 آب بندی خودرو تازه تعمیر آب بندی ماشین پس از تعمیر موتور بهترین روش آب بندی ماشین تازه تعمیر آب بندی پژو 405 آب بندی دنا ef7

پیچش، ساییدگی بادامک ها، خط افتادگی، بریدگی، خرابی یاتاقان، خرابی کاسه نمد، خرابی دوش روغن
تست:به وسیله ی ساعت اندازه گیری

فیلر کردن:

سوختن سوپاپ، کم شدن قدرت موتور، بد کار بردن موتور، بالا رفتن مصرف سوخت، زیاد بودن فاصله فیلر باعث صدا و احتراق در اگزوز می شود.

خروج آتش از اگزوز :
سوپاپ دود باز است، یکسره پاشیدن انژکتور،

خرابی های رزوه شمع:

حالت داغ بازکردن شمع.سفت کردن بیش از حد شمع

ایرادات رسوب گیری مجاری آب:حجم آب کم می شود.آب به تمام قسمت های موتور نمی رسدموتور داغ میکند.

انواع دودهای خروجی از اگزوز:

دود آبی:به دو صورت می توان مشاهده کرد. سرگاز موتور سرد مشکل از گیت یا لاستیک گیت با گرم شدن موتور کم میشود.
دوم خط افتادگی جدار سیلندر، شکستگی رینگ پیستون، چسبیدن رینگ به پیستون، خرابی واشر سرسیلندر، سطح زیاد روغن، کیفیت روغن

دود مشکی: مپ سنسور، خود سوخت، تایم نبودن، خرابی سوزن انژکتور، فیلر نبودن، خرابی شمع

دود سفید: کشیدن روغن ترمز به توسط بوستر، آب روغن قاطی کردن، سوختن واشر سرسیلندر

سوال : ایرادات سوپاپ متغیر و نحوه عملکرد آن؟
سوال: نحوه کار فیلر اتومات؟
روش فیلر گیری: سیلندر 1 یا 4 را در مرگ بالا قرار داده سپس یکی از سیلندرها را قیچی می کنیم. سپس سیلندر متقارن آن را فیلر می زنیم.
سوال: تراش سیلندر چندبار و به چه مقدار انجام می شود؟
سوال: روغن کاری ساق سوپاپ چگونه انجام می شود؟

عیب بلوکه سیلندر:

شکستن، تاب برداشتن، ترک خوردگی، گرفتگی مجاری، خرابی جای یاتاقان ها، دو پهنی سیلندر، خط افتادن، خرابی رزوه، پله انداختن، جرم گرفتگی، خرابی اورینگ اطراف بوش
سوال:دلیل پله افتادن سیلندر؟
تست پولکی:با زدن ضربه اگر سوراخ شد خراب است.
عیوب پیستون:

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده آموزش مکانیک و برق خودرو دلایل یاتاقان زدن موتور علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش قدرت موتور کاهش استهلاک خودرو پاره شدن تسمه تایم تعویض بوش سیلندر
دو پهنی، گشادی جای رینگ، خط افتادن روی دامنه پیستون، گشاد شدن محل گژن پین و خار آن، سوراخی تاج پیستون به رینگ اولی رینگ آتش می گویند.
دامنه پیستون به عنوان راهنمای پیستون داخل سیلندر عمل می کند.
سوال:توضیح درباره ی شاتون کوتاه و بلند
رینگ کمپرس اول پخ به سمت بالا به داخل، کمپرس دوم پله است به سمت پایین بیرون
سوال:نحوه تشخیص رینگ کمپرس اول و دوم
ایرادات رینگ:
شکستن، چسبیدن به پیستون، کربن گرفتگی
تست رینگ:رینگ را روی پیستون انداخته و فاصله آن را با لبه پیستون فیلر می زنیم، رینگ را در داخل سیلندر گذاشته و سپس فاصله دو سر باقی مانده آن را فیلر می زنیم این اندازه را باستاندارد مطابقت میدهیم.
این اندازه در زمان گرم بودن یا کار موتور کمتر می گردد.

رینگ روغنی:

تشخیص رینگ های اطراف النگویی: دو طرف رینگ را فشار داده سپس یکی به سمت پایین
می رود که رینگ بالا دست است و بالعکس.
سوال: چرا مهره منیفولد را از برنج می سازند؟
لنگ های موتور 4 سیلندر 4عدد و همین طور به بالا
ایرادات میل لنگ: تاب برداشتن، شکستگی، خط افتادن، خرابی کاسه نمد، دو پهنی جای یاتاقان هنگام شکیل نشدن جای روغن
سوال: چه زمانی میل لنگ قابل استفاده نیست؟
تراش میل لنگ چند بار است؟
صدای گژن پین از ماشین چه زمانی شنیده می شود؟
ایرادات اویل پمپ:
شکستگی دنده با روتور، گرفتگی صافی، ساییده شدن روتور یا چرخ دنده، خورد شدگی اویل پمپ در اثر ورود براده آهن به مدار، خرابی فشار شکن، کمبود کیفیت روغن
سوال: چراغ روغن در دور آرام روشن می شود؟
ایرادات واتر پمپ :
پوسیدگی، سوراخ شدن، نشتی، خرابی فیبرو فنر، پوسیدگی پره واتر پمپ، خرابی بولبرینگ
ها، شکستگی واتر پمپ (پره)
سوال:فیبرو فنر برای چیست؟ و سوراخ واتر پمپ برای چیست؟
تست واترپمپ:تست فشار(با روشن کردن موتور دمای آن بالا می رود وفن ها شروع بکار کردن می کنند;بخاری را در حالت دور تند قرار داده اگر خنک شد واتر پمپ,ترموستات خراب است).
در خودروهایی که درب رادیاتور دارند چرخش آب نشانه ی سالم بودن آن است. بادر آوردن تسمه دینام اگر صدای زوزه امد خرابی واتر
پمپ است. تست نشتی. خرابی ترموستات به دو حالت است: مسدود کردن مسیر آب (قفل کردن) رادیات جوش می آورد، مسیر را کاملا باز می کند، در حرکت خودرو دمای کمتر از 75 درجه ; ترموستات خراب است.
عملکرد بخاری: آب از داخل موتور بعد از واتر پمپ به رادیاتور بخاری داخل کابین در توسط فن به داخل دمیده می شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کوروش می گوید

    عالی بود و مفید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.