قطعات و سنسورهای خودرو و علائم خرابی آنها
در این مقاله می توانید با عملکرد قطعات گیربکس و وظایف انواع سنسورهای خودرو و علام خرابی آن بیشتر آشنا می شوید.
خرابی فلایویل:
شکستگی دنده فلایویل، ساییدگی محل دیسک و صفحه، چرب شدگی و سوختگی فلایویل،شکستن جای پین صفحه کلاج
خرابی واشرها:
روغن ریزی، روغن سوزی، مخلوط شدن آب و روغن( معمولا در اکثر خودروهای بالای 250000KM باید واشرها تعویض گردد.)
خرابی شمع موتور:
کربن گرفتگی الکترود، شکستگی چینی، تنظیم نبودن فاصله الکترودها(خرابی شمع باعثتک کارکردن موتور می گردد) احتراق کامل تردرشمع های سوزنی است اما عمر شمع کمتر است.
خرابی منیفولد هوا و چدنی اگزوز:
شکستگی یا ترک(گاز خوردن بیش از حد)
خرابی انباره اگزوز:
ترکیدگی، پر شدگی منبع سوراخ یا واشر خراب(صدای پرت پرت، بوی بد داخل کابین میآید مصرف سوخت بالا می رود. )
تست پر شدگی انباره ی اگزوز:
داخلش فوت کرده سپس باید از طرف دیگر بیرون بزند. وبا تکان دادن منبع نباید صدا یی بدهد.
تست نشتی: دست را روی اگزوز گذاشته اگر صدا از جای دیگر نیامد سالم است.
ایرادات سیستم انژکتوری
ایرادات استپر موتور:
خاموش شدن در دور آرام، در هوای سرد موتور روشن نمی شود، در حالت ساسات نمی رود و هنگام رسیدن به چراغ قرمز موتور خاموش میشود.
تست استپر:
اهمی، با دستگاه دیاگ، ماشین را روشن کرده بعد از تثبیت دور کولر گرفته اگر دور کم شد و دوباره به مکان اول برگشت استپر درست است.
پتانسیومتر دریچه ی گاز: بالا نرفتن دور بیشتر از 10000 ، پله ای گاز خوردن موتور، خرابی در دور آرام می
تواند باعث گاز خوردن بشود.
خرابی گرمکن دریچه گاز:
در هوای سرد موتور بد روشن می شود،
خرابی سنسور دمای هوای ورودی:
بد روشن شدن در هوای سرد، دود سیاه اگزوز، مصرف زیاد بنزین
مپ سنسور:
دود سیاه، لرزش موتور، خاموش کردن موتور
خرابی فشنگی آب:
1.باعث بد روشن شدن موتور در هوای سرد و یا روشن نشدن آن می گردد.
2.افرایش مصرف سوخت می گردد.
.جوش آوردن رادیاتور.
عیب یابی:دستگاه دیاگ.یکسره کردن(با کشیدن سوکت سنسور دمای آب فن ابتدا دور کند سپس دور تند میگردد که نشان دهنده سلامت سنسوراست)
ناک سنسور:
روشن شدن چراغ چک، در سر بالایی موتور ضربه می زند
سوزن انژکتور:
سوختگی سیم پیچ سوزن انژکتور، گیر کردگی پلانجر
خرابی سنسور دمای آب:
باعث بد روشن شدن موتور در هوای سرد و اصلا روشن نشدن موتور در هوای سرد،مصرف سوخت بالا می رود، جوش آوردن آب موتور
خرابی سنسور میل سوپاپ:
باعث لرزش موتور و دیر روشن شدن موتور در حالت موتور سرد می گردد) عدم تشخیص نقطه مرگ بالا).
خرابی سنسور دور موتور:
باعث روشن نشدن خودرو می شود.نیم سوز شدن یعنی اتصال کوتاه شدن سیم پیچ دور موتور وبه طور کامل اطلاعات نفرستادن.
سنسور کیلومتر:
نمایش سرعت به پشت آمپر . شناسایی وضیعت های مختلف خودرو ( سربالایی وسرپایینی شتاب وتوقف ناگهانی را به ECU اطلاع می دهد و ECU باگرفتن اطلاعات از سنسور دریچه گاز و دور موتور میزان باز یا بسته شدن استپر موتور را می دهد. )
خرابی سنسور کیلومتر: مصرف سوخت بالا، در توقف های ناگهانی خاموش می شود، در دست اندازها خاموش می شود.
خرابی کویل دوبل:تک کار کردن موتور، ریپ زدن موتور در حالت موتور سرد، خام سوزی (جرقه ضعیف . احتراق ناقص)
خرابی وایر: پارگی کابل، پوسیدگی یا ترک، خیس شدن سر وایر (باعث برق دزی می شود) ، ئعلائم مشابهی با کوئل دارد. نویز انداختن بر روی رادیو پخش.
خرابی شمع: خوردگی الکترودها، ترک چینی یا شکستکی .فیلر نبودن الکترود ها ، کربن گرفتگی
ایرادات سنسور اکسیژن: باعث خام سوزی ( مصرف زیاد بنزین ) ، ریپ زدن . روشن شدن چراغ چک.
خرابی پمپ بنزین: باعث روشن نشدن خودرو، کم آوردن در دورهای بالا، و خاموش شدن خود به خودی در حالت بنزین کم .
رله دوبل: تغذیه برق انژکتور .پمپ بنزین.سنسوراکسیژن. …و
خرابی رله دوبل: کار نکردن پمپ بنزین، قطع شدگی برق کویل و انژکتورها .عمل نکردن سنسور اکسیژن. روشن نشدن خودرو یا خاموش شدن آن.
سوئیچ اینرسی: خاموش کردن خودرو(قطع برق پمپ بنزین) هنگام ضربه.
خرابی سوئیچ اینرسی: روشن نشدن خودرو(سولفاته بستنه باشد که با اتصال پایه های 1 و 0 سویچ اینرسی خودرو باید روشن شود)
شیر کنیستر: در مواقعی(شتاب. حالت ساسات و..) که سوخت بیش تر می خواهیم سوخت را به موتور می دهد.
خرابی شیر کنیستر: باعث بالا و پایین رفتن دور (هوا می کشد)، بوی بد بنزین داخل کابین می آید. تست با دستگاه دیاگ. خرابی مخزن کنیستر: شکستکی (هر
100.000km تعویض گردد)
حباب گیر باک: خرابی کاتالیزر:
شکستگی، کیپ شدگی، ایجاد صدا و کم شدن قدرت موتور .پایان رسیدن عمر مفید. خرابی ECU : تک کار کردن، ریپ زدن (پله ای حرکت کردن خودرو) ، دود سیاه از اگزوز، روشن نشدن موتور، کار نکردن یکی از کویل ها و انژکتور ها .خرابی یکی از عملگر ها …و
کارستان