علت صدای جیر جیر خودرو در زمان حرکت

5

اگر در حین حرکت خودرو صدایی مثل صدای جیرجیر به گوشتان رسید باید دو بخش را بررسی کنید:

۱) چرخ‌ها

۲) موتور

البته بررسی موتور در شرایطی است که صدای شنیده شده از چرخ نباشد و مشکلی در آن وجود نداشته باشد.

دلایل لرزش اتاق 206 دلایل لرزش اتاق 405 دلایل لرزش فرمان دلایل لرزش موتور خودرو لرزش اتاق پراید غربیلک فرمان لرزش دارد علت لرزش فرمان پراید علت لرزش داشبرد پراید تعمیرات تخصصی پراید

منشأ اول چرخ‌ها

اگر صدای جیرجیر از سمت چرخ ها می آید، نشان دهنده آن است که تنظیم زاویه فرمان بهم خورده و باید تنظیم فرمان و جلوبندی انجام گیرد. به طور مثال ممکن است که لاستیک ها پله داشته باشند. اما چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ اگر جلوبندی خودرو فرسوده باشد، بر روی تایرها پله ایجاد می‌شود و در نتیجه درست روی زمین ثابت نمی‌شوند و در زمان حرکت صدای جیغ مانند از آن شنیده می‌شود.

همچنین یکی دیگر از علت های شایع این اتفاق ممکن است که در اثر برخورد و ضربات شدید در زمان تصادفات رخ دهد. در این زمان چرخ های جلو، از محور اصلی خود خارج می‌شوند و بلبرینگ آن‌ها آسیب دیده و از جای خود خارج میگردد که همین منجر به شنیده شدن این صدا می‌شود.

در کنار این مورد، آسیب دیدگی بخش های مکانیکی دیگر خودرو همچون خراب شدن کلگی و یا بیرون بودن پلوس نیز می‌تواند منجر به شنیده شدن صدای جیرجیر شود.

اگر این صدا در زمان حرکت و جابجایی به گوشه‌ها مخصوصاً شنیده میشود، می‌توان احتمال داد فرمان و ستون فرمان به مشکل خورده اند و نیاز به عیب یابی و سرویس دارند. مقاله علت صدای غیرعادی از چرخ ها را مطالعه کنید تا بیشتر از قبل با دلایل این امر آشنا شوید.

منشأ دوم موتور

روغن موتور مناسب پراید یورو 4 قیمت روغن موتور پراید بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز روغن موتور بهران رخش برای پراید حجم روغن موتور پراید روغن موتور بهران دوگانه سوز روغن ایرانول برای پراید روغن موتور مناسب برای پراید وانت

اگر این صدا از سمت موتور به گوش میرسید، ممکن است که به یکی از دلایل زیر رخ داده باشد:

فرسودگی شدید یاتاقان در صورتی که مورد رسیدگی قرار نگیرد، می‌تواند منجر به شکستن یاتاقان ها شود. در این شرایط لازم است تا حتما بدون توقف بلافاصه ماشین را برای بازدید به یک تعمیرگاه ببرید یا با مکانیک سیار آقای امداد تماس بگیرید.
در صورتی که صدای جیرجیر با تق تق موتور نیز در مواقعی همراه بود، لازم است تا حتما تسمه ها نیز بررسی شده و رگلاژ شوند. توجه داشته باشید که سالم بودن تسمه تایم و تسمه دینام برای عملکرد طبیعی موتور بسیار حائز اهمیت است و باید حتماً به صورت دوره‌ای چک و بررسی شود.

همچنین ممکن است که موتور نیاز به روغنکاری مجدد نیاز پیدا کرده باشد و به دلیل کاهش روغن و اصطکاک بالا این صدا را ایجاد کند.

در صورت ایجاد مشکل در هرزگردها، دینام یا کمپرسور نیز صدای جیر جیر در زمان حرکت به گوش خواهد رسید.

علت صدای چرخ جلو هنگام حرکت

گاهی اوقات ممکن است که این صدای جیر جیر به خصوص از سمت چرخ جلو به گوش برسد. در این هنگام علت های متعددی را میتوان زمینه ساز این اتفاق دانست؛ از شل شدن اگزوز یا تمام شدن لنت ترمز ماشین گرفته تا خرابی بلبرینگ چرخ را میتوان زمینه ساز این عامل برشمرد.

به طور کلی لنت ها در سرعت های بالا کمی صدا ایجاد میکنند، اما اگر در شرایطی که از ماشین شما در حین رانندگی با سرعت پایین صدای جیرجیر به گوش رسید، می‌توان نامرتب یا نامناسب بودن لنت‌ها یا دیسک‌های ترمز را عامل اصلی معرفی کرد؛ این حالت می‌تواند در شرایطی چون روانکاری ضعیف، وجود گرد و خاک و کثیفی یا رطوبت در ترمزها رخ دهد و لازم است تا لنت ترمز را هرچه سریع‌تر تعویض کرد تا خدایی نکرده حادثه ای ایجاد نشود.

رانندگی تهاجمی چیست و چگونه می‌توان با این نوع رانندگان مقابله کرد؟!

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام ، صدای جیر جیر میتونه از کمک فنرها فنر لول ، و جلوبندی ،شاسی و پالونی خودرو هم باشه ،فقط مربوط به دیسک ترمز و لنت و موتور نیست ، ممکنه بدنه خودرو در اثر لقی و سایش جیر جیر کنه

  2. Khosravi می گوید

    سپاس از شما دوست گرامی بابت تجربه خوبتان

  3. ابی می گوید

    یه چیزی مونده که نگفتید من هر کاری کرده بودم صدای جیر جیر ازبین نمی‌رفت دیسک کامل عوض کردم با بلبرینگ لنت نو آخر گفتم این مکانیک ها که فقط تعویض کارن خودم دقت کردم جک زدم و کالیپر ترمز رو کامل در آوردم و شروع به گاز دادن کردم وقتی چرخ به حرکت درجا در اومد دیدم صدای جیر جیر بدونه لنت و تماس دیسک هنوز هست یکم روغن زدم به قسمت پلوس که به گیربکس متصل هست و جدا کلا قط شد فهمیدم از کاسه نمد پلوس بود. واین رو شما اینجا ذکر نکردید و مطمئن هستم به فکر هیچکس نرسیده تا حالا

    1. مهرداد می گوید

      آفرین بر شما
      تجربه بهتر از دانش تئوری است

    2. سعید می گوید

      داداش خوشم اومد معلومه توام مثل من دست به اچاری . من تا خودم درد و عیب ماشینم رو پیدا نکنم دست مکانیک نمیدم . تا حالا هم نشده ماشینم چه موتوری چه هر چیز دیگه ایرادی پیدا کنه نتونم عیبشو پیدا کنم . این روزا اگه خودت از ماشین سر در نیاری کلاهت پس معرکست .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.