زندگینامه هنری فورد، طراح و مخترع اولین خودرو در جهان

0

در صورتی که شما هم طرفدار صنعت خودروسازی باشید، احتمالا نام هنری فورد کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی را شنیده اید، هنری فورد موسس شرکت خودرو سازی فورد می باشد که مربوط به سال ۱۹۰۳ می باشد.

چکیده ای از زندگینامه هنری فورد:

نام کامل: هنری فورد

تاریخ تولد: ۳۰ جولای ۱۸۶۳

محل تولد: گرینفیلد تاونشیپ، دیربورن، میشیگان، ایالات متحده آمریکا

ملیت: آمریکایی

حرفه: موسس شرکت خودرو سازی فورد و مخترع، نویسنده و کارآفرین

همسر: کلارا جین برایان

فرزندان: ادسل فورد

درگذشت: ۷ آوریل ۱۹۴۷ در سن ۸۳ سالگی

زندگینامه هنری فورد:

هنری فورد Henry ford در ۳۰ جولای ۱۸۶۳ در مزرعه ای در دیربرن میشیگان به دنیا آمد. هنری اولین سال های زندگی خود را در همین مزرعه سپری کرد و مانند بسیاری از کودکان روستایی که در قرن نوزدهم به دنیا آمده بودند بیشترین زمان خود را یا در یک مدرسه یک کلاسه و یا در مزرعه سپری می کرد.

هنری خیلی زود توانست از علاقه خودش اطلاع پیدا کند به همین دلیل خود را محدود به کار بر روی گاوآهن نکرد و برای سردر آوردن از شیوه ی کار گاوآهن توجه خود را متمرکز کرد. هنری از همان سنین کودکی از کارهای مزرعه بیزار بود و در مقابل به مکانیکی علاقه نشان می داد.

شروع فعالیت شغلی:

هنری فورد بعد از اینکه تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند به عنوان شاگرد ماشین كار در دیترویت به کار مشغول شد، بعد از ان تعمیرکار و سپس استادکار شد.

ابتدای فعالیت های او مربوط به کار در یک تعمیرگاه ماشین آلات به عنوان شاگرد مکانیک بود که به ازای فعالیت خود در هفته ۲/۵ دلار دریافت می کرد. در سال ۱۸۸۵ زمانی که هنری فورد ۲۲ ساله بود؛ كارل بنز و گوتلیب دایملر به صورت جداگانه اتومبیل های خود را اختراع کرده و وارد بازار کردند.

کالسکه های بدون اسب که دیده می شدند خیلی زود توانستند توجه این جوان خوش ذوق را به خود جلب کنند. در همان سن ۲۲ سالگی هنری با کلارا جین برایان ازدواج کرد و بعد از ۵ سال صاحب یک پسر به نام ادسل شد. بعد از گذشت دو سال کار کردن بر روی بهینه سازی موتورها توسط هنری فورد البته تنها در زمان هایی که فرصت اضافی داشت، توانست اولین اتومبیل خود را به نام Quadricycle در زیر زمین خانه اش بسازد و با استفاده از آن در طول خیابان دترویت رانندگی کرد.

اشتغال در شرکت ادیسون:

آغاز کار هنری فورد در شرکت روشنایی ادیسون به سال ۱۸۹۱ برمی گردد. همین موضوع سبب شد که او چشم انداز آینده خود را بر اساس حرفه های صنعتی به صورت آگاهانه انتخاب کند و رویای ساخت ارابه های بدون اسب را در سر خود پرورش می داد.

زمانی که هنری فورد به سمت سر مهندس در سال ۱۸۹۳ ارتقاء پیدا کرد؛ اوقات فراغت و پول کافی برای ارائه ایده های خود با موتورهای احتراق درونی را کسب کرد. همین تلاش های هنری سبب شد که وسیله نقلیه ای اختراع کند و نام او را Quadricycle گذاشت که مربوط به سال ۱۸۹۳ می باشد، این وسیله دارای ۴ چرخ سیمی بود و شبیه به چرخ های دوچرخه سنگین بودند. این وسیله نقلیه یک اهرم داشت که شبیه به سکان قایق بود و با استفاده از آن رانده می شد، این وسیله فقط برای جهت جلو طراحی شده بود.

 henry ford بیوگرافی هنری فورد همسر هنری فورد دلایل موفقیت شرکت فورد مدیر عامل شرکت فورد بیوگرافی مخترع مخترع ماشین کیست بیوگرافی افراد مشهور

هنری فورد و اولین اتومبیل اختراعی اش

طراحی اولین اتومبیل:

در سال ۱۸۹۶ اولین اتومبیل هنری فورد طراحی شد، اما با وجود استعدادی که وی در این زمینه داشت اولین و دومین تلاش او با شکست مواجه شد. به همین دلیل است که می گویند اگر هنری فورد در سن ۴۰ سالگی از دنیا می رفت فردی شکست خورده بود.

بعد از اینکه دوبار تلاش او در زمینه تاسیس یک کمپانی اتومبیل سازی با شکست مواجه شد، او به همراه ۱۰ نفر از مبتکران دیگر که از جمله آنها کوزنس و برادران دوج بودند، در سال ۱۹۰۳ “شرکت موتور فورد” در دیترویت را تاسیس کردند. هنری فورد برای تقویت روحیه کارکنان در محیط کار اهمیت قائل بود به همین دلیل ساعت کاری روزانه را کم کرده بود و حقوق و دستمزد را افزایش داد تا محیطی بهتر، سالم و شاد را برای کارگران خود ایجاد کند. کارگران فعال تر و توانمندتر در انجام کار در زمان کوتاهتر از ثمرات افزایش دستمزدها بود.

شروع امپراطوری فورد:

در سال ۱۹۰۸ هنری فورد یک خودروی بسیار ساده با نام مدل T معرفی کرد. این خودرو بسیار ارزان و ساده بود و ۴ سیلندر داشت و فرمانش در سمت چپ قرار داشت، این خودروی هنری فورد خیلی سریع به عنوان الگویی برای سایر خودروسازان آمریکایی قرار گرفت.

فورد مدل T:

این مدل خودروی شرکت فورد یکی از پرفروش ترین خودروهای تولید اش می باشد، همین خودرو توانست فورد را به شهرت جهانی برساند به طوری که بیشتر از ۱۵ میلیون نسخه از روی این خودرو ساخته و به فروش رسید. بعد از ساخت مدل T شرکت فورد به ساخت نه مدل دیگر خودرو پرداخت که از میان تمام آنها مدل N توانست مانند مدل T به موفقیت برسید.

رویای هنری فورد همان فروش بی وقفه این خودروهای بود که توانست به آن دست پیدا کند. هنری فورد با مبلغ بسیار زیادی توانست توماس ادیسون را برای ساخت یک موتور الکتریکی برای خودروهایش متقاعد کند، در این صورت می توانست هزینه تولید خودروهایش را باز هم کاهش دهد.

کمپانی اتومبیل سازی هنری فورد

شکست سیاسی و حقوقی هنری فورد:

کاندیداتوری برای پارلمان آمریکا از جمله فعالیت هایی بود که هنری فورد در طول دوران حیاتش تجربه کرد. او بنابر درخواست  «وودرو ویلسون» در سال ۱۹۱۸ نامزد حزب دموکرات از ایالت میشیگان شد، اما به دلیل درگیری آمریکا در جنگ جهانی دوم؛ هنری فورد نتوانست آرای لازم برای حضور در سیاست کسب کند و خود را از این حوزه بیرون کشید.

در همین سال به دنبال شکایتی که از جانب سهامداران اصلی شرکت فورد صورت گرفت مبنی بر عدم رعایت حقوق سهامداران از سوی هنری فورد، موجب شد که طرح دعوا علیه او ایجاد شود و وی از مقام ریاست خود کناره گیری کرد.

بعد از هنری فورد پسرش ادسل فورد ریاست شرکت را برعهده گرفت. در همان زمان استفاده از یک طرح جالب موجب شد که تمامی سهام شرکت فورد وارد خانواده آنها شود. وی ابتدا اعلام کرد که قصد تاسیس کارخانه ای را دارد تا بتواند خودروهای مورد علاقه اش را در آنجا بسازد و گسترش دهد، همین خبر ترس را در دل سهامداران انداخت و برای فرار از سقوط سهامشان آن را واگذار کردند، به دنبال همین موضوع و خرید سهام ها توسط فورد؛ مالک کل شرکت خودروسازی فورد همین خانواده شدند.

ظهور رقبا و احساس خطر:

شرکت‌های خودروسازی رقیب فورد، مانند جنرال موتورز؛ در حدود سال ۱۹۲۰ با تولید مدل های جدید و متنوع بازار مدل T فورد را کساد کردند، البته هنری فورد ناامید نشد و با تولید مدل جدید به نام A در سال ۱۹۲۷ مجددا قدرت کمپانی خود را به رخ بازار خودروسازی کشید.

قبل از این فورد اصرار داشت مدل های خودرو ها یکسان و حتی همگی با رنگ مشکی تولید شوند، اما زمانی که بازار خودروسازی داغ شد او تصمیم گرفت تغییراتی را در مدل ها اتومبیل خود وارد کند و همین موضوع سبب شد خودروی خاصی به نام مدل A را تولید کند. استفاده از لوگوی فورد برای این خودرو در نظر گرفته شد و مجموعه کلاچ، ترمز، دنده و دریچه کنترل بنزین برای این مدل تعبیه شدند.

 henry ford بیوگرافی هنری فورد همسر هنری فورد دلایل موفقیت شرکت فورد مدیر عامل شرکت فورد بیوگرافی مخترع مخترع ماشین کیست بیوگرافی افراد مشهور

اتومبیل مدل A هنری فورد

درگذشت هنری فورد:

ادسل فورد پسر هنری فورد و رئیس شرکت فورد در ماه می ۱۹۴۳ بر اثر ابتلا به سرطان از بین رفت، در همین زمان هنری فورد سالخورده و بیمار بود و چندین ایست قلبی به او دست داد به همین دلیل تصمیم گرفت ریاست شرکت خود را مجددا از سربگیرد، این موضوع با مخالفت سهام داران مواجه شد زیرا او را قادر به مدیریت مسئولیت‌های سنگین شرکت نمی دیدند، در پی نفوذی که این مرد قدرتمند در میان هیئت مدیره داشت حرف خود را بر کرسی نشاند و تا پایان جنگ مدیریت را ادامه داد. هنری فورد در نهایت در ۷ آوریل ۱۹۴۷ زمانی که ۸۳ سال سن داشت از بین رفت و در گورستان فورد در دیترویت به خاک سپرده شد.

 henry ford بیوگرافی هنری فورد همسر هنری فورد دلایل موفقیت شرکت فورد مدیر عامل شرکت فورد بیوگرافی مخترع مخترع ماشین کیست بیوگرافی افراد مشهور

هنری فورد و پسرش ادسل فورد
گردآوری: سرپوش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.