نشانه های آب روغن قاطی کردن
آب روغن قاطی کردن ماشین و مشاهده روغن در آب رادیاتور یکی از اتفاقاتی ست که حتی نام آن ترسناک به نظر می رسد. حتما پیش از این درباره آب روغن قاطی کردن، علت چرب شدن آب رادیاتور یا ۰۶ چیزهایی شنیده اید و یا شاید خودتان نیز به این بدشانسی دچار شده و تجربه اش کرده باشید!
اگر می خواهید خودروی شما همیشه سرحال بوده و بدون مشکلات جدی و مزمن به کار کردن ادامه بدهد، باید اطلاعات نسبی در خصوص مسائل فنی آن داشته باشید و راهنمای کامل عیب یابی خودرو را دوره کرده باشید. اگر چه به نظر می رسد که این کار مخصوص تعمیرکاران خودرو و مکانیکی هاست، اما لازم است که هر یک از دارندگان خودرو به میزان لازم درباره ی مشکلات فنی احتمالی و روش های پیشگیرانه ی آن بدانند.
آب روغن قاطی کردن ماشین یکی از مسائل و مشکلاتی ست که اگر برای هر خودرویی اتفاق بیفتد، هزینه سنگینی تعمیراتی در پی خواهد داشت. به همین منظور در این مطلب قصد داریم با نگاهی ساده به این مقوله و روش های پیشگیری از آن بپردازیم.
آب روغن قاطی کردن ماشین چیست؟
آب روغن قاطی کردن خودرو یا در واقع قاطی شدن آب و روغن به این معناست که روغن وارد چرخه ی آب موتور می شود. این وضعیت غالبا به واشر سرسیلندر مربوط می شود و با گرم شدن غیرنرمال موتور همراه خواهد بود.
علائم و نشانه های آب روغن قاطی کردن ماشین و روش های پیشگیری از مشاهده روغن در آب رادیاتور
واشر سرسیلندر چیست؟
واشر سرسیلندر همان قطعه ای ست که بین سیلندرها و سرسیلندرها جای گرفته و در حقیقت نقش اتصال دهنده را دارد. این قطعه آلیاژی از فولاد، مس و پنبه ی نسوز می باشد. این واشرها بین چرخه ی روغن و آب و سیستم احتراق موتور یک مرز مشخص و حفاظت شده به وجود می آورند.
با این حساب در صورتی که واشر سرسیلندر هر مشکلی داشته باشد، روغن می تواند از کانال خود نشتی داشته و وارد چرخه ی آب موتور شود.
آب روغن قاطی کردن ماشین و ارتباط مستقیم آن با سوختن واشر سرسیلندر
چرا واشر سرسیلندر سوخته یا خراب می شود؟
حالا به شرایطی در یک قدمی آب روغن قاطی کردن می رویم؛ یعنی زمانی که واشر سرسیلندر سوخته و یا به هر دلیل عملکرد خود را به درستی انجام نمی دهد. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با پیشگیری از هر یک از آن ها، می توانید جلوی سوختن واشر سرسیلندر را گرفته و از آب روغن قاطی کردن ماشین و عواقب آن جلوگیری نمایید.
عوامل سوختن واشر سرسیلندر
فهرست مطالب
درست کار نکردن فن خودرو
فن خودرو عملکرد ساده ای دارد و اصلا قرار نیست کار پیچیده ای انجام دهد. اما همین عملکرد ساده ی خنک کردن خودرو در صورتی که به درستی انجام نشود، موجب بالا رفتن دمای موتور شده و ممکن است جوش آورده و ماجراهای غم انگیز بعدی رخ دهند.
نقش مکانیک
اگر به هر دلیلی سرسیلندر و سیلندر خودروی شما مورد تعمیر قرار گرفته باشد، ممکن است تعمیرکار از روی کم دقتی واشر را به درستی جای نداده و یا محکم نکرده باشد. دقت داشته باشید که نحوه ی صحیح قرار دادن واشر سرسیلندر به شکلی ست که بخش مسی آن باید رو به پایین باشد.
به همین دلیل است که همیشه توصیه می کنیم از تعمیرکار خودروی حرفه ای برای کوچکترین نیازهای وسیله نقلیه خود بهره مند شوید!
نقش مکانیک ماهر در پیشگیری از آب روغن قاطی کردن ماشین
جوش آوردن موتور خودرو
موتور خودرو به دلایل متعددی جوش می آورد که از اصلی ترین آن ها کم شدن آب رادیاتور و نشتی آب از موتور می باشد. به علاوه اگر در فصل گرما ضد یخ را از قلم انداخته و از آن استفاده نکرده باشید، خطر جوش آوردن در آفتاب داغ را با ریسک بالا پذیرفته اید.
پایان طول عمر واشر سرسیلندر
توجه داشته باشید که به جز عوامل بیرونی و فنی بالا، باید این را بپذیریم که هر قطعه ای طول عمر مشخصی دارد. به همین دلیل با پایان طول عمر واشر سرسیلندر نیز این قطعه عملکرد درستی نخواهد داشت و باید حتما در سرویس های دوره ای ماشین خود، به این موضوع دقت داشته باشید.
با در نظر گرفتن عوامل بالا و جلوگیری از آن ها، می توانید از آب روغن قاطی کردن ماشین خود، پیشگیری درستی به عمل بیاورید.
اما نشانه های آب روغن قاطی کردن و یا از کار افتادن سرسیلندر کدام هستند؟ یعنی چطور بفهمیم که ماشین به این وضعیت دچار شده است؟
نشانه های آب روغن قاطی کردن
اصلی ترین نشانه ی آب روغن قاطی کردن ماشین، این است که شما داخل مخزن رادیاتور خود، روغن مشاهده خواهید کرد.
نشانه ها و علائم آب روغن قاطی کردن ماشین | مشاهده ی روغن در مخزن رادیاتور
دومین نشانه این است که علی رغم این که ماشین در حال کار کردن است، در رادیاتور سرد می باشد. (انتظار داریم که حین کار کردن خودرو، در رادیاتور داغ باشد.)
نشانه دیگر نیز مشاهده ی بخار آب در درب موتور می باشد. به علاوه ممکن است شیلنگ های متصل به رادیاتور را باد کرده ببینید. در برخی مواقع هر چه صبح ها به خصوص در سرما استارت می زنید، خودروی شما روشن نشده و یا دیر روشن می شود. پس از روشن شدن نیز دود سفید رنگی را از بخش موتور خارج می گردد.
تذکر جدی: به یاد داشته باشید که با مشاهده ی چنین حالتی به هیچ وجه نباید به حرکت خود ادامه دهید. زیرا در این صورت صدمات پرهزینه تری بر خودروی خود و البته جیبتان تحمیل کرده اید.
تجربه ی شخصی من!
برای من تجربه ی کاملا مشابهی رخ داده است که می تواند برایتان عبرت آموز باشد! در حالی که یک فیوز کوچک ۲۰ هزار تومانی معیوب بود و برای تعویض آن سهل انگاری کردم، فن ماشینم در فصل زمستان به درستی کار نمی کرد. هوای بارانی و عدم توجه من به علائم پشت فرمان، باعث شد که بخار متصاعد از جلوی کاپوت را به سرما مرتبط بدانم! در حالی که در واقع ماشین به دلیل کار نکردن فن جوش آورده بود و من هم با خیال راحت به حرکت کردن ادامه می دادم! در نهایت زمانی که دیدم ماشین تا چه اندازه جوش آورده، تصمیم اشتباه تری گرفتم. خودروی را خاموش کرده و دوباره روشن کردم! این پس از حرکت در حال جوش آوردن، فاجعه ی دوم محسوب می شد.
خب نه تنها واشر سرسیلندرها سوخته و ماشین آب روغن قاطی کرد، بلکه سرسیلندرها کج شده و هزینه ی نسبتا زیادی برای تعمیر آن پرداخت کردم. راستش را بخواهید این ماشین پس از تعمیر برای من ماشین نشد و ناچار به فروش آن شدم!
پیشگیری بهتر از چاره اندیشی
برای پیشگیری از آب روغن قاطی کردن ماشین و چنین اتفاقاتی و یا وقایع مشابه با آن، همیشه لازم است که سرویس های دوره ای خودرو را با دقت انجام دهید. از مکانیک حرفه ای برای هر گونه تعمیرات خودرو استفاده کنید و هیچ وقت در خرید قطعات خودرو (در صورت نیاز) به فکر صرفه جویی نیفتاده و از برندهای نامعتبر و قطعات دارای استحکام کمتر استفاده نکنید. با مرور تجربه ی شخصی من، باور داشته باشید که این صرفه جویی های کوچک منجر به هزینه های سنگین آینده خواهند شد!
کارستان
ماشیناتون اگر ۴۰۵ هست لطف کنین ترمستات رو بردارین یا چند سوراخ بهش بزنید
من ۴ سال هست که ترمستات ندارم
اب رادیات و اب موتور یک دما میشه و اگر یک زمان فن کار نکند با خالی کردن یک بطری اب روی رادیت و خنک کردن ان موتور نیز خنک میشود بقیه ماشین ها رو نمیدونم ولی ۴۰۵ اینجوری هست