اجزای استارت خودرو وعلائم خرابی هر کدام
سوال:ماشین استارت می خورد اما روشن نمی شود؟
استارت
استارت از دوقسمت تشکیل شده است :1. موتور استارت2. سنو لئید استارت
هر چه استارت در جای خود بهتر بنشیند استارت زدن بهتری داریم .
پیچی که بلند استB، پیچ کوچکترMمی باشد
در خودروهای سنگین از 2 بوش استفاده شده است.
لق شدگی کله قندی:
شکستگی، ساییدگی جای یاتاقانها یا بوش.
آرمیچر استارت: سوختگی سیم پیچ،
علت استفاده از ورقه های فولادی جلوگیری از ایجاد جریان گردابی، هنگام باز کردن بین لامل ها را باید تمیز کنیم.
تست لقی یاتاقان آرمیچر:
لقی سمتی از یاتاقان که به سمت دنده فلایویل است باید باطرف دیگر برابر باشد هر دو طرف لقی اش یکی باشد.
تست تابیدگی آرمیچر:
آرمیچر را روی دو پایه قرار داده و شاخص ساعت اندیکاتور را روی ورقه های آرمیچر قرار داده و آرمیچر را چرخانده نباید تاب آرمیچر بیش تراز 121mmگردد.
تست لامل ها:
دراین تست لامل های کنار هم را دو به دو با اهم متر تست کرده و نباید اهم هایشان باهم متفاوت باشد.
خرابی بالشتک:
سوختگی، اتصال کوتاه،اتصال بدنه .قطعی، دفورمه شدن (تست: درب را در دوسمت بالشتک جا می زنیم)
مزیت بالشتک سیمی نسبت به آهنربایی:
بالشتک سیمی به دلیل سیم پیچی قدرت بیشتری دارد اما بالشتک آهنربایی دور بیشتری دارد و برای ایجاد قدرت از گیربگس (مجموعه چرخ دنده) استفاده میگردد.
نکته:هرچه ذغال ها بیشتر باشد گشتاور بیشتری تولید شود (مقاومت بین لامل و ذغال کم شود) در بالشتک های 4 ذغالی 2 ذغال مثبت و 2 ذغال منفی است و در3 ذغالی 2 ذغال مثبت و1ذغال منفی است.
فنر ذغال ضعیف شده باشد ممکن است خودرو روشن نشود.در جا ذغالی امکان شکستن وجود دارد.
دوشاخه دنده استارت:
وظیفه جلو آوردن دنده استارت را دارد وبر عکس جا زدن آن باعثنرساندن کامل دنده استارت به دنده فلایویل شده و یا ثابت نگه داشتن در جلو می گردد.
اتوماتیک استارت:
اتوماتیک 2 عدد سیم پیچ دارد :1.سیم پیچ نازک (نگه دارنده)2-سیم پیچ ضخیم تر (کشنده)که مقاومت کمتری نسبت به سیم پیچ دیگر دارد. تست آن همانند تست سیم پیچ آرمیچر است
1.قطعی 2.اتصال بدنه 3.اتصال کوتاه
پلانجر:
راهنما پلانجر نباید زنگ زدگی یا روغن بیش از حد وجود داشته باشد باعث عمل نکردن استارت در موقع استارت زدن می گردد) در هنگام جازدن پلانجر , پلانجر را روغن کاری کرده سپس جازد داخل اتومات و در داخل اتومات چرخانده سپس خارج کرده و روغن اضافی دور آن را تمیز نموده سپس داخل اتومات قرار می دهیم) در نیمه کورس وتا انتها کورس پلانجر پایهTشکل اتومات باید پایه هایMوBرا به یکدیگر وصل کند زیرا اگر این عمل صورت نگیرد ساییدگی پایهTشکل اتفاق افتاده است.
ایربگ:
گاز نیترات سدیم و باروت داخل یک قطعه ای وجود دارد که این قطعه توسط برق ECU ایربگ فعال میگردد و دارای چند سوراخ برروی کیسه هوا بوده برای تخلیه گاز ایجاد شده درون کیسه هوا بعد از فعال شدن ایربگ ( ECU از طریق سنسورهای شتاب منفی که در داخلش وجود دارد و دریچه گاز، فشنگی ترمز و سنسور) کیلومتر (چرخ ABS می فهمد تصادف شده است یا نه)
کارستان