جزئیات طرح شناور و تغییر نرخ کرایه تاکسی

0

سید جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، عنوان کرد که سامانه هوشمند ارزیابی سفرهای شهری برای تعیین کرایه‌های تاکسی در ساعات شلوغی راه‌اندازی می‌شود و هر گونه افزایش نرخ تاکسی، پیش از راه‌اندازی سامانه ارزیابی، غیر قانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

وی درباره این سامانه توضیح داد سامانه‌ طراحی شده تا تاکسی‌ها بتوانند وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را رصد کنند و در ساعاتی  که  معمولا در ترافیک مانده و جابه‌جایی مسافران برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست، تشویق به ارائه خدمات شوند. ضمنا، سامانه هوشمند قرار است نرخ‌های تاکسی را در پیک ترافیک تهران حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در واقع برخی رانندگان بخاطر ساعات ترافیک، از سرویس‌دهی امتناع می‌کنند؛ به همین خاطر باید جذابیتی برای بازگشت تاکسی‌ها به چرخه خدمات ایجاد شود تا ارائه خدمات حمل و نقل شهری به شهروندان در ساعات اوج ترافیک کاهش پیدا نکند.

آقای تشکری‌هاشمی تاکید کرد در ماده ۲۳ مصوبه شورای شهر تصریح شده که اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک حتما باید بر اساس سیستم هوشمندی اجرا شود که مانع افزایش خودسر و بی‌ضابطه کرایه‌ها باشد. ضمن اینکه این نرخ شناور بر اساس مدلی، متناسب با افزایش مدت زمان سفر، حداکثر تا ۳۰ درصد قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد و سامانه ارزیابی می‌تواند با رصد ترافیک، این افزایش را مثلا  ۵ درصد تعیین کند و اجازه افزایش بیش‌تر کرایه را ندهد.

وی درباره این‌که بار هزینه ترافیک بر دوش شهروندان خواهد افتاد گفت تاکسی وسیله نقلیه  نیمه‌عمومی است و جنس خدماتش به گونه ای است که باید ملاحظات رانندگان تاکسی هم در نظر گرفته شود؛ چرا که خودرو متعلق به راننده و شخص است و وقتی زمان سفر ۱۰ دقیقه‌ای ۴ برابر در ترافیک بیش‌تر می‌شود، باید راهکاری برای فعالیت نکردن رانندگان تاکسی در ساعت‌های اوج ترافیک اندیشیده شود. ضمنا شهروندان علاوه بر تاکسی، می‌توانند از مترو و اتوبوس نیز برای حمل و نقل در شهر استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.