۸ واقعیت عجیب در دنیای خودروها که بعید است شنیده باشید

0

خیلی‌ها تصور می‌کنند دنیای خودروها و شرکت‌های خودروسازی، دنیای لاکچری خاصی است که در آنها هیچ‌چیز عجیب‌وغریبی اتفاق نمی‌افتد و همه‌چیز روال طبیعی‌اش را طی می‌کند. اما این طور نیست، مانند بسیاری از صنایع دیگر، در صنعت خودروسازی هم واقعیت‌هایی باورنکردنی وجود دارد.

برای مثال، باورتان می‌شود که شرکت عظیم خودروسازی نیسان به‌خاطر یک وب‌سایت کارش به دادگاه و شکایت کشیده شده باشد و از یک کسب‌وکار کوچک شکست خورده باشد؟ عجیب است، اما واقعیت دارد. اگر چنین داستان‌هایی برایتان جالب است، این شما و این ۸ مورد از جالب‌ترین و شاید احمقانه‌ترین واقعیت‌های دنیای خودروها!

۱. نیسان موتورز علیه نیسان کامپیوترز!

نیسان موتورز در سال‌های اولیه فعالیتش بیشتر با نام داتسون شناخته می‌شد. زمانی رسید که تصمیم گرفتند وب‌سایتی داشته باشند. اما زمانی که خواستند اسم nissan.com را بخرند، متوجه شدند که اوزی نیسان (Uzi Nissan) که یک کسب‌وکار کوچک در زمینه فروش قطعات کامپیوتر بود، قبلا آن را خریده است! نیسانی‌ها واقعا شوکه شده بودند.

آن کسب‌وکار می‌خواست از این وب‌سایت برای فروش قطعات کامپیوتر استفاده کند، اما نیسان موتورز آن را می‌خواست. کار به دادگاه کشید. نیسان موتورز سعی کرد اوزی نیسان را متهم کند که بدون اجازه قانونی مالک این وب‌سایت شده است. کار بالا گرفت. اوزی نیسان طی هشت سال میلیون‌ها دلار برای دفاع از خود خرج کرد.

تقصیری هم نداشت، نیسان اسم واقعی او بود و هیچ‌کس نمی‌توانست این حق را از او بگیرد که از آن برای اسم وب‌سایتش استفاده کند. در حقیقت او بیش از یک دهه بود که در شغل خود از این نام استفاده می‌کرد، درحالی‌که نیسان موتورز به نام داتسون شناخته می‌شد. دادگاه با اوزی موافقت کرد و جلسات زیادی برگزار شد که در همه آنها اوزی برنده شد. بنابراین نیسان موتورز مجبور شد از nissan-global.com استفاده کند و هنوز هم موفق نشده است nissan.com را از اوزی بگیرد!

۲. ماشین‌های فرمول یک می‌توانند روی سقف تونل حرکت کنند!

اخبار مسابقات فرمول یک قهرمان مسابقات فرمول یک اسامی مسابقات فرمول یک مسابقات فرمول یک اخبار آلمان شرکت آئودی خودرو اسپرت خودروهای فرمول یک

اگر فکر می‌کنید این اتفاق فقط در فیلم‌ها یا بازی‌های ویدیویی رخ می‌دهد در اشتباه هستید. رانندگی واژگون روی سقف تونل چندان هم دور از ذهن نیست.

یک خودروی فرمول یک مدرن می‌تواند سه و نیم برابر وزن خودش نیروی جانبی ایجاد کند زیرا نیروی آیرودینامیک آن پایین است. از لحاظ تئوری، این بدان معناست که اگر سرعتش کافی باشد امکانش هست که بتواند به‌شکل واژگون حرکت کند.

گری اندرسن مدیر فنی سابق جردن F1 می‌گوید نیروهایی که روی ماشین فرمول یک وارد می‌شوند، آن را به زمین فشار می‌دهند و باعث می‌شوند چسبندگی لاستیک‌هایش با سطح زیاد شود، بنابراین این ماشین اهمیتی نمی‌دهد که زمین بالای آن است یا پایین آن. بنابراین به‌لحاظ تئوری این امکان وجود دارد که اگر این خودرو با سرعت ۱۲۰ مایل در ساعت (۱۹۳ کیلومتر در ساعت) روی سقف تونل حرکت کند، وزن خودش را تحمل می‌کند. این همان نحوه عملکرد ایرودینامیک هواپیماست.

اگرچه هنوز این آزمایش انجام نشده است، همه برای آن روز هیجان‌زده هستند. امیدواریم به‌زودی امتحانش کنند.

۳. رانندگی تا ماه کمتر از شش ماه طول می‌کشد!

مشخصات ماهواره نور دستاورد مهم دفاعی دستاوردهای انقلاب اسلامی اخبار سپاه سپاه پاسداران فرمانده کل سپاه پرتاب ماهواره به فضا فیلم پرتاپ ماهواره ماهواره های ایران پیشرفت تکنولوژی در ایران قدرت نظامی ایران سایت مشرق سوابق سرلشکر محمد باقری موشک قاره پیما قویترین موشک بالستیک دانش و فناوری پنتاگون کجاست

همان موقع که ستاره‌شناسی به نام فرد هویل (Fred Hoyle) توانست با سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت در عرض یک ساعت به فضا برسد، این سؤال جالب پیش آمد که اگر قرار بود با خودرو با همین سرعت تا ماه رانندگی کنیم چقدر طول می‌کشید؟

ماه تقریبا ۳۸۴،۴۰۰ کیلومتر با ما فاصله دارد که معادل ۱۰ برابر محیط زمین است. بنابراین رانندگی به دور زمین را اگر ده برابر کنیم مدت‌زمان رانندگی تا ماه به دست می‌آید که تقریبا کمتر از ۶ ماه خواهد بود.

البته این محاسبه فقط روی کاغذ جالب به نظر می‌رسد زیرا قوانین فیزیک در آن نادیده گرفته شده است. اصلا این به کنار، در فضا پمپ‌بنزین از کجا پیدا کنیم؟!

۴. اگر آقای فِراری به آقای لامبورگینی توهین نکرده بود، لامبورگینی به‌وجود نمی‌آمد!

قیمت لامبورگینی هوراکان مشخصات لامبورگینی هوراکان لامبورگینی هوراکان قدرت موتور لامبورگینی هوراکان بهترین خودرو اسپرت محصولات جدید لامبورگینی شرکت لامبورگینی مجله اتومبیل مجله خودرو

همه می‌دانند که لامبورگینی و فراری چقدر با هم چشم‌وهم‌چشمی دارند. بااین‌حال یک‌سری جزئیات جالب درباره آنها وجود دارد که کمتر کسی می‌داند.

فروچیو لامبورگینی صاحب یک تجارت ثروتمند تولید تراکتور بود و علاقه زیادی به مکانیک، مخصوصا مکانیک خودرو داشت. او با ثروتی که داشت، خودروهای لوکس مانند فراری را می‌خرید و هر از گاهی با آنها مسابقه می‌داد. ازآنجاکه از مکانیک خودرو سردرمی‌آورد، می‌توانست به‌خوبی نقص‌ها و مشکلات ماشین‌های مختلف را تشخیص دهد. به‌مرور متوجه شد که اگر در تنظیمات فراری یک‌سری تغییراتی ایجاد شود این ماشین نظیر نخواهد داشت و رفت که آقای انزو فِراری را از نقص‌هایی که کشف کرده بود مطلع کند.

متاسفانه انزو از فروچیو ناراحت شد و به او گفت: «تو یه راننده تراکتور هستی. تو فقط یه کشاورز هستی. چطور می‌تونی از ماشین‌های من که بهترین خودروهای جهان هستند ایراد بگیری؟»

همین توهین باعث شد لامبورگینی تصمیم بگیرد علاقه‌اش به مکانیک را که برایش جنبه سرگرمی داشت به فعالیتی جدی تبدیل کند. به این ترتیب لامبورگینی متولد شد و این را مدیون توهین فِراری است!

۵. گروه فولکس واگن مالک ۱۱ برند خودرو دیگر است!

بعید است کسی درباره فولکس واگن چیزی نشنیده باشد. حداقل ماشین‌بازها که محال است این خودروی فوق‌العاده را نشناسند. اما آیا می‌دانستید ۱۱ برند خودرو که همگی جزو بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا هستند، زیرمجموعه فولکس‌واگن‌اند؟ اصلا به همین خاطر است که فولکس واگن را به‌عنوان «دیزنیِ صنعت خودرو» می‌شناسند.

شاید این اسم‌ها شما را شوکه کنند، اما حقیقت دارد؛ آنها زیرمجموعه فولکس واگن هستند: سیت، آئودی، اسکودا، بوگاتی، بنتلی، لامبورگینی، دوکاتی، پورشه، اسکانیا، ام‌ای‌ان و خودروهای تجاری فولکس واگن.

۶. سفید محبوب‌ترین رنگ خودرو در سراسر جهان است!

آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا بیشتر خودروهایی که در خیابان یا جاده‌ها می‌بینید سفید است؟

دلیلش این است که به‌طورکلی از کل خودروهای دنیا، ۷۰ درصد به رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری و نقره‌ای هستند و از این ۷۰ درصد، ۳۹ درصدشان سفید است.

خودروی سفید متقاضی بیشتری دارد. شاید چون سفید، رنگ مروارید است و با پاکی، زیبایی و پیچیدگی ارتباط دارد. شاید هم به این دلیل که بیشتر صنایع سفید را نشان‌دهنده رنگ فناوری می‌دانند.

یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد که رنگ‌های خنثا در مقایسه با سایر رنگ‌ها به مد وابسته نیستند و به همین دلیل راحت‌تر فروش می‌روند.

۷. پرفروش‌ترین محصول فولکس واگن ماشین نیست، سوسیس است!

طرز تهیه سوسیس خونگی مجله آشپزی آشپزی ساده سریع طرز تهیه فست فود خونگی کتاب آشپزی آشپزی

شاید تعجب کنید اما فولکس واگن سوسیس هم تولید می‌کند. دلیلش این است که همیشه نام این برند را در ارتباط با خودرو دیده‌اید. فولکس واگن نه‌تنها سوسیس تولید می‌کند، بلکه سوسیس‌های تولیدی‌اش از خودروهایش پرفروش‌تر است.

این شرکت از سال ۱۹۷۳ سوسیس تولید می‌کند. برند این سوسیس کاری ورست (currywurst) نام دارد و روزانه در حدود ۲۰ هزار سوسیس به بازار می‌فرستد. مراحل تهیه این سوسیس‌ها بسیار دقیق انجام می‌شود. در سال‌های اخیر این شرکت بیشتر از خودرو، سوسیس تولید کرده است.

سوسیس تولیدی فولکس واگن در ۱۱ کشور دنیا به فروش می‌رسد و برخی از انواع آن مخصوص گیاهخواران است. فولکس واگن برای تکمیل محصولش، نوع خاصی از سس گوجه‌فرنگی را هم عرضه می‌کند.

۸. بیشترین مسافت پیموده‌شده با خودرو در جهان، ۳ میلیون مایل است!

افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش شتاب دنا افزایش شتاب سمند EF7 افزایش قدرت و شتاب خودرو تقویت شتاب خودرو مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو

رکورد گینس برای بیشترین مسافت پیموده‌شده با خودرو، بیش از ۳ میلیون مایل یا ۴،۸۲۸،۰۳۲ کیلومتر است. این رکورد متعلق به ایروینگ گوردون است است که با ولوو ۱۸۹۹S مدل ۱۹۶۶ ثبت شده است.

گوردون می‌گوید به‌طور تقریبی بیش از صدهزار مایل یا ۱،۶۰۹،۳۴ کیلومتر آن در یک سال برای بازدید از نمایشگاه‌های اتومبیل و طولانی‌ترین سفر او از نیویورک به ونکوور کانادا بوده است.

گوردون در یک مصاحبه توضیح داد که چطور از خودرویش نگهداری و مراقبت می‌کند. او هر ۲۵،۰۰۰ مایل (۴۰،۲۳۴ کیلومتر) مایع گیربکس و هر ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ مایل (۴،۸۲۸ تا ۵،۶۳۳ کیلومتر) روغن ماشین را تعویض می‌کند.

آنچه در این میان از همه عجیب‌تر است کلاچ ماشین اوست! کلاچ اصلی ماشین او تا ۴۵۰،۰۰۰ مایل (حدود ۷۲۴،۲۰۵ کیلومتر) دوام آورد. این در حالی است که متوسط طول عمر کلاچ نهایتا ۵۰،۰۰۰ مایل (۸۰،۴۶۷ کیلومتر) و اگر خیلی از آن مراقبت کنید، تا ۱۰۰،۰۰۰ مایل (۱۶۰،۹۳۴ کیلومتر) است.

اینها فقط ۸ مورد از جالب‌ترین حقایق دنیای خودروها بودند. کدام یک از آنها برایتان جالب‌تر بود؟ آیا هیچ‌کدام از آنها را قبلا شنیده بودید؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.