خودروی جدید آئودی هوا را پاکسازی می‌کند +عکس

0

آئودی برای جلوگیری از ورود ذرات مضر به ریه‌های شهروندان، با همکاری کمپانی Mann + Hummel یک پروژه آزمایشی اجرا می‌کند.

خودروهای الکتریکی از نظر تولید دی‌اکسیدکربن و سایر آلاینده‌ها در محل تردد، بسیار سبزتر و بهتر از همتایان بنزینی و دیزلی هستند. اما تولید گرد و غبار یا ذرات ریز ناشی از ترمزگیری و اصطکاک تایرها با زمین، ربطی به نوع پیشرانه ندارد و هر خودرویی هنگام حرکت مقداری از آنها را از خود بر جای می‌گذارد. خودروهای برقی نیز به دلیل وزن بیشتر، اساسا در این زمینه ضعیف تر از خودروهای سبک بنزینی عمل می کنند، اما آئودی برای مقابله با این ذرات یک راهکار نوین دارد.

همکاری آئودی با یک شرکت پیشگام

آئودی برای جلوگیری از ورود این ذرات به ریه‌های شهروندان، با همکاری کمپانی Mann + Hummel یک پروژه آزمایشی اجرا می‌کند. این دو کمپانی با همکاری هم فیلتر پیشرفته‌ای طراحی کرده‌اند که به خودروهای برقی اجازه می‌دهد ذرات ریز آلاینده را از محیط اطراف جذب کنند. این فیلتر از نظر مکانیسم مشابه با سیستم‌های تصفیه هوای خانگی است؛ با این تفاوت که در جلوی خودرو نصب می‌شود و ذرات تولیدی آن یا ذرات معلق در هوا را جمع‌آوری می‌کند.

شرکت Mann + Hummel از برندهای پیشرو در زمینه ساخت انواع فیلترها و سیستم‌های تصفیه به شمار می‌رود.

پروژه آزمایشی آئودی و Mann + Hummel جدید نیست و دو کمپانی از سال ۲۰۲۰ آن را کلید زده‌اند. این پروژه تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا می‌کند و نتایج در همان سال ارزیابی خواهد شد.

از آنجایی که فیلتر تصفیه و جذب ذرات ریز در جلوی رادیاتور نصب می‌شود، نیازی به ایجاد تغییرات گسترده در طراحی خودروها نیست. این فیلتر ذرات موجود در هوای ورودی از مجاری مخصوص را جذب می‌کند. جالب اینکه کنترل این مجاری در دست راننده است و امکان فعالسازی یا غیرفعالسازی آن وجود دارد.

این تکنولوژی جدید مدتی است که در مدل‌های مخصوص تست سری E-Tron ارزیابی می‌شود.

وجود دو حالت برای تصفیه هوا

تکنولوژی ابداعی ارباب حلقه‌ها دو حالت دارد. حالت اول مربوط به مواقعی است که خودرو حرکت می‌کند. در این حالت هوا با عبور از فیلتر و به صورت غیرفعال از وجود هر گونه ذرات آلاینده پاکسازی می‌شود. حالت دوم مخصوص شرایطی است که خودرو به خاطر شارژ باتری هیچ حرکتی ندارد. در این حالت یک فن مخصوص هوای اطراف خودرو را به سمت فیلتر هدایت می‌کند. آئودی می‌گوید حالت دوم بیشتر مناسب فضای داخل شهر و شارژ خودرو در یک ایستگاه است.

ارزیابی‌های اولیه آئودی نشان می‌دهد استفاده از این تکنولوژی در مدل‌های مخصوص تست سری E-Tron، پس از ۳۱,۰۶۸ مایل یا تقریبا ۵۰ هزار کیلومتر، اثر منفی روی عملکرد خودرو نمی‌گذارد. علاوه‌بر این، ارزیابی‌های محققان در شهر اشتوتگارت آلمان حکایت از آن دارد خودروهای تست E-Tron با اتکا به این تکنولوژی می‌توانند ذرات آلاینده خود را از هوای آزاد پاکسازی کنند.

بد نیست اشاره کنیم آئودی و Mann + Hummel در نظر دارند سیستم تصفیه هوای پیشرفته خود را با کمک سنسورها و قابلیت‌های ارتباطی موجود به ایستگاه‌های هواشناسی متصل کنند تا میزان کارایی آن بیش از پیش افزایش یابد.

منبع:دیجیاتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.