درب های جانبی خودرو (درب جلو و عقب)
سخت ترین قسمت طراحی یک خودرو، طراحی بدنه آن است و درب جلو و سمت راننده که درب جلو چپ هم به آن گفته می شود در خودرو جزو قطعات بدنه خودرو محسوب میشود ، درب، علاوه بر ورودی سرنشین ، زیبایی خودرو و ایمنی سرنشینان ، برای زیبایی نمای داخلی خودرو نیز بسیار کاربرد دارد . پنل بیرونی یا پوسته درب بخش قابل مشاهده درب است و با چندین نقطه جوش به یک قاب درب متصل شده است.
دربهای جانبی (درب جلو سمت چپ)
سختترین قسمت طراحی یک خودرو، طراحی بدنه آن است.درب خودرو جزو قطعات بدنه خودرو محسوب میشود ، درب، علاوه بر ورودی سرنشین ، زیبایی خودرو و ایمنی سرنشینان ، برای زیبایی نمای داخلی خودرو نیز بسیار کاربرد دارد .پنل بیرونی یا پوسته درب بخش قابل مشاهده درب است و با چندین نقطه جوش به یک قاب درب متصل شده است.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
دربهای خودرو به تنهایی عملکردی ندارند ولی برخی قطعات و مکانیزمهای خودرو مثل شیشه و شیشه بالابر، قفلهای برقی / مکانیکی، کلیدهای کنترل شیشه بالابر و آینه و دسته سیم و تزئینات مثل رودری به روی آن نصب میگردد.
روی قطعات بدنه سوراخها و شیارهایی قرار دارد که محل نصب قطعات فوق است. محل و ابعاد این سوراخ و شیارها بسیار مهم هستند.
شکل، فرم و ابعاد بسیار مهم هستند بنابراین برای ساخت این قطعات از ورقهای کششی با کیفیت بالا ، و قالبها و دستگاههای بسیار گران قیمت استفاده شده است. جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدای اضافی، از موادی به نام سیلر برای درزگیری قطعات استفاده میشود. جنس این سیلر باید به نحوی باشد که در طول مدت استفاده خشک و کنده نشوند.
• مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرواز آنجائیکه قطعات بدنه عمدتاً فلزی هستند ، لذا باید مقاومت خوبی در برابر زنگزدگی داشته باشند. به این منظور یک لایه رنگ آستری با تکنولوژی پیچیدهای به نام ED (Electro Deposition) روی آن قرار میگیرد و سپس روی این لایه را رنگ کرده و در کوره، پخت رنگ و آستری در شرایط کنترل شده انجام میشود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده، امکان تولید انبوه در تولید پیوسته، پایین بودن درصد ضایعات رنگ و میزان خروج مواد فرار و نا چیز بودن خطر آتش سوزی در حین پوشش دهی از مزایای دیگر استفاده از روش غوطه وری الکتریکی یا همان ED است.
• لایه آستری و رنگ خودرو باید از چسبندگی، ضخامت و استحکام لازم برخوردار باشند تا علاوه زنگزدگی، حتی با برخورد شن و ماسه، و یا خم شدن به راحتی کنده نشود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده
• استفاده از ورقهای فولادی مرغوب
• سیلر کاری دقیق جهت جلوگیری از سر و صدا
• وزن دقیق قطعه
• انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
• تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی
• بازرسی محموله قبل از دریافت
• بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو