شمع موتور پایه کوتاه چیست و چه مشخصاتی دارد ؟
شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق سرامیکی، واشرها و بدنه فلزی میباشد که در بالای محفظه احتراق و روی سر سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محفظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو میگردد.
در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. انواع شمعهای خودرو عبارتند از شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمعهای چند الکترودی. اهمیت این قطعه بصورتی میباشد که اگر دارای نقص در عملکرد باشد، موتور توان لازم را نداشته و حتی ممکن است موتور روشن نشود. بنابراین استفاده از شمع توصیه شده توسط شرکت خودرو ساز ضامن کارکرد صحیح موتور است.
شمع موتور
شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق سرامیکی، واشرها و بدنه فلزی میباشد که در بالای محفظه احتراق و روی سر سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محفظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو میگردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند.
انواع شمعهای خودرو عبارتند از شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمعهای چند الکترودی.
اهمیت این قطعه بصورتی میباشد که اگر دارای نقص در عملکرد باشد، موتور توان لازم را نداشته و حتی ممکن است موتور روشن نشود. بنابراین استفاده از شمع توصیه شده توسط شرکت خودرو ساز ضامن کارکرد صحیح موتور است.
یکی از نکاتی که باید بدان توجه کرد نوع شمع از لحاظ شمع گرم وسرد می باشد زیرا در موتورهائی که امروزه استفاده میگردد به علت کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، دمای کارکرد موتور را بالاتر از دمای موتورهای قدیمی در نظر میگیرند . حال اگر از شمع گرم استفاده گردد باعث ایجاد پدیده خودسوزی میشود که علاوه بر بد کارکردن موتور، به قطعات موتور ، نظیر پیستون ، شاتون و… صدمه میزند.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
این قطعه از قطعات برقی و جزو قطعات مشمول استاندار اجباری است لذا چنانچه این قطعه ساخت داخل باشد،باید روی قطعه علامت استاندارد وجود داشته باشد .
شمع خودرو در حرارت و ولتاژ بالا کار میکند، بنابراین لازم است که از مواد با کیفیتی ساخته شود. جریان ولتاژ بالایی که به شمع خودرو میرسد از طریق عایق سرامیکی به الکترود داخل شمع (الکترود مثبت) انتقال مییابد. این عایق سرامیکی از انتقال جریان برق به بدنه خودرو جلوگیری میکند.
شمع خودرو دارای دو الکترود مثبت و منفی است. الکترود مثبت در داخل بدنه شمع قرار داد و تنها قسمت انتهایی آن مشخص است و الکترود منفی نیز به بدنه شمع متصل شده است و دارای جریان منفی است. در میان الکترود مثبت و منفی فاصله بسیار کوچکی وجود دارد که محل جرقه زنی است.
به این فاصله گپ شمع نیز گفته می شود که یکی از مهمترین آیتم های انتخاب شمع میباشد.
قسمت سرامیکی شمع بسیار حساس است و نباید ضربه ببیند. در صورت وجود ترک در قسمت سرامیکی، نشتی جریان الکتریکی اتفاق افتاده و جرقه زنی شمع مختل خواهد شد.
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات و غیر استاندارد:
1- عدم وجود تضمین و گارانتی قطعه
2- ترک و شکستگی سرامیک شمع
3- ذوب شدن الکترودها
4- تغییر رنگ سرامیک عایق
5- مصرف بالا و غیرعادی سوخت
6- بد کار کردن ، لرزش موتور و عدم شتاب مناسب خودرو
7- کاهش قدرت موتور
8- زنگ زدگی (اکسید شدن) سریع الکترودها