تعمیر شیشه شوی خودرو

1

پمپ شیشه شوی یک موتور الکتریکی تک دور و یا دو دور است که در کنار مخزن آب شیشه شوی خودرو نصب است و مایع شیشه شوی را مکش کرده و به سمت شیشه های جلو یا عقب با فشار پمپ میکند.

آب یا مایع شیشه شوی خودرو که توسط این پمپ شیشه شوی پمپاژ میشود از مسیر شلنگهای شیشه شوی خودرو عبور کرده و به نازلهای شیشه جلو و عقب خودرو(در خودروهای دارای برف پاکن عقب)میرسد.

نازلهای شیشه شوی(چشمی شیشه شوی)به دلیل کوچک بودن روزنه آب یا مایع شیشه شوی را به صورت اسپری بر روی شیشه ها میپاشد.

آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو تعمیرکار آموزش تعویض ضدیخ ماشین دانستنی های مهم خودرو

خرابی پمپ شیشه شوی خودرو

در صورتی که با فشردن دکمه آبپاش بر روی دستک برف پاکن خودرو هیچ گونه آبی از چشمی ها خارج نشود،این سیستم دچار نقص شده است.با توجه به بالا بودن اهمیت این مکانیزم در دید و ایمنی خودرو بخوصوص در روزهای بارانی که گل و لای خودروهای مقابل بر روی شیشه میریزد و دید راننده را نا ممکن میکند،بهتر است تا به دنبال رفع ایراد سیستم شیشه شوی خودرو باشید.

چک کردن منبع شیشه شوی ماشین

اولین کاری که باید انجام دهید چک کردن آب یا مایع شیشه شوی داخل منبع شیشه شوی خودرو است.برای این کار کاپوت را بالا زده و به دنبال یک درپوش به رنگ آبی یا زرد یا سیاه که بر روی آن علامت قطرات آب و شیشه جلو قرار دارد بگردید.درب منبع را باز کنید مقداری آب داخل آن بریزید و دوباره شیشه شوی را فعال کنید.اگه شیشه شوی کار کرد،منبع شیشه شوی را با آب یا مایع شیشه شوی پر کنید.حتما چند لحظه ای منتظر باشید و زیر خودرو را از نشتی آب چک کنید.اگه منبع شیشه شوی را با دقت پر کرده باشید و آب اطراف آن نریخته باشد،نباید آبی بر روی زمین بریزد.

بعد از پر کردن منبع شیشه شوی اگر شیشه شوی را فعال کردید و همچنان اتفاقی نیوفتاد این بار باید بررسی کنید که پمپ کار میکند یا نه.برای این کار در محیط ساکت پمپ را فعال کرده و با دقت گوش کنید ببینید صدای ویز ویز کردن پمپ شیشه شوی را میشنوید یا نه.(از یک نفر بخواهید شیشه شوی را فعال کند و نزدیک منبع به صدا گوش دهید)

گرفتگی مدار شیشه شوی خودرو

اگر صدای مانند ویز ویز به گوش شما رسید مشخص میشود که پمپ سالم است و یک قسمت از مدار مسدود یا شلنگ شیشه شوی پاره است.در موارد نادر امکان دارد پره پمپ از داخل خراب شده باشد و با وجودشنیدن صدای پمپ، باز پمپ به درستی کار نکند یا فشار کمی داشته باشد.
مسدود شدن مسیر دلایل زیادی دارد.شایع ترین دلیل گرفتگی پمپ شیشه شوی استفاده از مایع شیشه شوی نامرغوب است.سازندگان این مایع آب را با رنگ ترکیب میکنند که این رنگ داخل آب بسیار چسبنده است و در کل مسیر باعث ایجاد رسوب و لای چسب ماننده میشود.اگر از این نوع مایع شیشه شوی استفاده کردید،مدار شیشه شوی شما باید کاملا سرویس شود.در موارد دیگر رسوبات و کچ داخل آب به مرور زمان باعث گرفتگی مدار شیشه شوی میشود.

مایع شیشه شوی ایساکو

مایه شیشه شوی ایساکو ضد یخ نصب به موارد دیگر داخل بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است و قیمت مناسبتری نصبت به برند خارجی دارد.در فصل سرما بهتر است از این مایع شیشه شور استفاده کنید.

سرویس مدار شیشه شوی

پمپ شیشه شوی را از منبع جدا کنید.در صورت امکان منبع را باز کنید و داخل آن را با آب گرم کامل شوستشو دهید.پمپ هم باید به همین شک شستشو دهید.مقداری آب(در صورت امکان آب گرم)داخل مدار بریزید و با فشار باد به صورت کنترل شده نه شدید که باعث پارگی شلنگ ها نشود.سعی کنید شلنگها را شستشو دهید.شلنگ چشمی ها را جدا کنید تا آب و لای شلنگها به راحتی خارج شود.چشمی ها را با دقت توسط یک سوزن تمیز کنید و باد بگیرید.اگر چشمی ها فرسوره شدن بهتر است تعویض شوند.
با انجام تمام این موارد سیستم شیشه شوی شما بکار میوفتد و حال با یک سوزن زاویه چشمی ها را تنظیم کنید تا پاشش درست بر روی شیشه انجام شود.
در مواردی که پمپ اصلا کار نمیکند ابتدا از وجود برق بر روی سوکت پمپ شیشه شوی مطمئن شوید.در صورت نبود برق باید فیوزها را بررسی کنید.در صورت قطعی فیوز آن را تعویض کنید.

دلایلی که باعث سوختن فیوز پمپ شیشه شوی میشود

  • گرفتی پمپ توسط لجن یا رسوبات آب و یا رنگ های داخل مایع شیشه شوی
  • یخ زدن آب منبع در زمستان و روشن کردن شیشه شوی که یا باعث سوختن فیوز میشود یا خود پمپ شیشه شوی
  • استفاده از فیوز نامرغوب
  • نیم سوز و یا اتصالی پمپ شیشه شوی و اتصالی در سیم کشی خودرو

تعویض پمپ شیشه شور

برای تعویض پمپ شیشه شور ماشین ابتدا لازم است محل منبع شیشه شور را پیدا کنید.پمپ شیشه شور تمام خودرو ها در قسمت پایین منبع شیشه شور با استفاده از یک لاستیک آب بندی بصورت فشاری نصب میشود.در بعضی خودرو ها منبع پشت سپر جلو نصب شده است و برای دسترسی به پمپ باید قاب شولگیر باز شود.بعضی از خودرو ها دسترسی به منبع راحت تر است.در هنگام جا زدن حتما لاستیک آب بندی را بررسی کنید سالم باشد و از مقداری گریس برای جازدن راحت تر استفاده کنید.

این مقاله در این موارد میتواند به شما کمک کند

پمپ شیشه شور ماشین

خرابی پمپ شیشه شور خودرو

چشمی شیشه شور

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. میلاد می گوید

    با سلام.مطالب و مقالات تون خیلی خوب و مفیده ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.