دلایل روشن شدن چراغ ABS

0

روشن شدن چراغ abs خودرو به چه دلیل است؟ اگر خودرو شما هم مجهز به سیستم abs است احتمالا با روشن شدن چراغ abs مواجه شده‌اید و دنبال راهکارهایی برای رفع این مشکل هستید.

این هشدار می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، لطقا تا انتهای مقاله با ما همراه شوید و اگر در این زمینه سوال یا اطلاعاتی دارید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

“روشن شدن چراغ abs به خصوص در حین رانندگی می‌تواند برای شما مشکل ساز باشد. علت روشن شدن چراغ abs خودرو بیان کننده ایراد فنی در بخش سیستم ترمز است که باید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.”

چراغ ABS چیست و چگونه عمل می‌کند؟

صدای خرخر ماشین از کجاست علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن علت روشن شدن چراغ abs پراید اطلاعات فنی خودرو روشن شدن چراغ ای بی اس آموزش مکانیک خودرو علت ضعیف شدن ترمز

روشن‌شدن چراغ ABS اخطار می‌دهد که ترمز خودرو بنا به دلایلی از حالت ABS خارج شده و به‌حالت معمولی درآمده است که این موضوع، ممکن است خطرات زیادی را به‌ همراه داشته باشد؛ مخصوصا اگر مشغول رانندگی در جاده‌های خیس و لغزنده باشید. بنابراین، بهتر است در چنین مواقعی سریعاً نسبت به عیب‌یابی و رفع مشکل پیش‌آمده اقدام کنید.ترمز abs یا همان ضد قفل، امروزه به یکی از تجهیزات استاندارد در تمامی خودروها تبدیل شده ‌است.

این سیستم پس از فشردن پدال ترمز وارد عمل شده و مانع از قفل‌شدن چرخ‌ها می‌شود و در نهایت، منجر به کنترل بهتر وسیله‌ نقلیه توسط راننده خواهد شد. ABS که مخفف عبارت Anti-lock braking system است، تقریبا اولین سامانه پایداری محسوب می‌شود که روی خودروها نصب شده است.

استفاده از ترمز ضد قفل از دهه 1960 در خودروها به صورت آزمایشی

در دهه 1960، برخی تولیدکنندگان اتومبیل به‌صورت آزمایشی نصب ترمز ضد‌قفل را روی خودروهای خود آغاز کردند. فورد مدل Zodiac از اولین خودروهایی بود که به ‌سیستم ترمز ABS مجهز شد؛ اما هزینه‌های اجرایی سرسام‌آور این سیستم، باعث شد تا بسیاری از خودروسازان قید استفاده از این ترمز جدید را بزنند.

از دهه 1970 به بعد، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و البته تاکید عمومی روی افزایش ایمنی خودروها، مقدمات پیشرفت سریع و محبوبیت ترمز ABS را فراهم کرد. سرانجام در سال 2004 میلادی، خودروسازان اروپایی ملزم به استفاده از ترمز ای بی اس در محصولات خود شدند. در ایران نیز خودروسازان از سال 1388 به استفاده از سیستم ترمز ABS مکلف شده‌اند.

مکانیزم عملکرد ترمز ABS

آموزش مکانیک خودرو تعمیرات تخصصی abs تعمیرات تخصصی تیبا تعمیرگاه تخصصی ترمز abs تهران عیب یابی ترمز abs علت داغ کردن دیسک ترمز گیر کردن چرخ موقع ترمز گرفتن روشن شدن چراغ ای بی اس مدولاتور ABS تعمیر مدولاتور ABS قطع abs پراید

در ادامه به شیوه کار سنسور abs خواهیم پرداخت. ترمزهای ABS انواع مختلفی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به ترمزهای چهارکاناله به‌همراه چهار سنسور سرعت، ترمزهای سه‌کاناله به‌همراه سه سنسور سرعت و ترمزهای یک‌کاناله به‌همراه یک سنسور سرعت اشاره کرد.شاید در نگاه اول این ترمزها دارای تفاوت‌های بسیاری باشند؛ اما درواقع، تمامی آن‌ها از عملکرد یکسان و ساده‌ای برخوردار هستند.

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت اگر در جاده‌های خیس و لغزنده با خودرویی فاقد سیستم ABS در حال رانندگی باشید، برای اینکه خودرو به‌درستی متوقف شود، باید چندين بار روی پدال ترمز فشار وارد کنید. عملکرد کلی سیستم ترمز ABS کاملا مشابه همین است، البته به‌صورت اتوماتیک! اگر با روشن شدن چراغ abs مواجه شوید یعنی این سیستم اتومات به مشکل برخورده است.

ترمز abs پژو پارس تعمیر ترمز abs پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو پارس تعمیرات تخصصی پژو 405 تعمیرات تخصصی سمند مشکلات ترمز خودرو آموزش تعمیر ABS عیب یابی ترمز abs روشن شدن چراغ abs روشن شدن چراغ ترمز دستی 405 علت روشن شدن چراغ abs پژو 405 روشن شدن چراغ ABS سمند فیوز abs پژو 405

چهار بخش اصلی ترمزهای abs

سنسورهای سرعت

  • پمپ
  • سوپاپ‌ها
  • کنترل‌کننده

کنترل‌کننده، یک سیستم کامپیوتری است که نقش اصلی را در عملکرد ترمزهای ضدقفل ایفا می‌کند. این سیستم با کنترل سنسور سرعت و پمپ‌های ترمز باعث می‌شود در ترمزگیری‌های شدید، کاهش سرعت چرخ‌های خودرو روند ثابتی داشته باشند که در این صورت، سرعت چرخ‌ها به‌موازات سرعت خودرو کاهش می‌یابد و چرخ‌ها قفل نخواهند شد.

چرخ‌های خودروهایی که فاقد ترمز ای بی اس هستند، در ترمزگیری‌های شدید قفل خواهند شد و این امر، مانع از هدایت یا کنترل خودرو توسط راننده می‌شود. این مشکل زمانی به اوج خود می‌رسد که جاده خیس یا لغزنده باشد؛ در چنین مواقعی، راننده به‌راحتی کنترل خودرو را از دست می‌دهد و خودرو منحرف خواهد شد.

ترمز ABS در ترمزگیری‌های شدید و مخصوصا در جاده‌های خیس و لغزنده به ‌کمک راننده خواهد آمد و باعث می‌شود پس از فشردن پدال ترمز، کنترل خودرو حفظ شود.

معرفی ABS ABS چیست عملکرد سیستم ترمز ABS آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تعمیر ABS اجزای سیستم ترمز ای بی اس تعمیرگاه ترمز ای بی اس قیمت ای بی اس پراید پمپ ای بی اس پژو 206 قیمت یونیت ای بی اس پراید تعمیرگاه تخصصی ترمز abs تهران تعمیرگاه تخصصی ترمز abs اصفهان معایب ترمز ای بی اس

دلایل روشن‌شدن چراغ abs

علت روشن شدن چراغ abs چیست؟ ترمزهای ABS برای اینکه بتوانند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ها را بسنجند و مانع قفل‌شدن چرخ‌ها شوند، از چند سنسور استفاده می‌کنند. این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده‌ باشند. درصورتی‌که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به‌صورت روشن‌شدن چراغ ABS به ‌راننده نشان می‌دهد.

نقص در سیستم ترمز ضدقفل می‌تواند هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیرقابل‌جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به‌همراه داشته باشد. در ادامه به چند دلیل روشن شدن چراغ abs خواهیم پرداخت.

  • رله ABS خراب شده باشد.
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند.
  • فیوز ABS سوخته باشد.
  • پمپ ABS به‌درستی کار نکند.
  • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد.
  • سنسورهای چرخ به‌درستی کار نکنند.

ترمزگیری بدون انحراف به کمک ABS

خودروی مجهز به سیستم ABS در زمان ترمزگیری شدید در یک خط مستقیم حرکت کرده و از مسیر منحرف نمیشود.این مزید به راننده کمک میکند تا با تمرکز بیشتر خودرو را کنترل کند و در صورت امکان مانع را رد کند.

فرمان پذیری خودرو رد کردن موانع

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ضد قفل همراه با سیستم پایداری خودرو است شما به راحتی همزمان با گرفتن ترمز میتوانید با کمترین تنش یا انحراف خودرو، موانع را رد کنید.اما این بستگی به تکنولوژی بکار رفته و نوع خودروی شما نیز دارد

حرکت زیگزاگ، به راحتی با استفاده از ABS

اگر شما راننده هیجانی و پر سرعتی هستید حتما علاقه زیادی به حرکات زیگزاگ و سبقت و لایی کشی دارید.سیستم ABS به همراه کنترل پایداری EPS در مواقع اضطراری به کمک شما می آید تا از انحراف خودرو جلوگیری کند.اما شرط آن اعتماد به نفس و مهارت شما در رانندگی است.

امکان تغییر مسیر در زمان ترمز های شدید

حتما تابحال برای شما اتفاق افتاده است که راننده جلویی شما ناگهان ترمز بزند.در این حالت یا شما فرمان را محکم گرفته و با سرعت به خودروی روبرو برخورد میکنید، یا به سرعت فرمان را چرخانده تا از کنار آن عبور کنید.اما در حالت دوم اگر خودروی شما ABS نداشته باشد و شما ترمز بزنید،امکان انحراف و واژگونی بالا میرود.

خطرات رانندگی با چراغ ABS روشن

چراغ abs روشن شده حال باید چه کرد؟ گاهی ممکن است پس از روشن‌کردن خودرو، چراغ ABS روشن و پس از چند ثانیه خاموش شود. روشن و خاموش‌شدن لحظه‌ای چراغ ABS، نشان‌دهنده عملکرد صحیح این سیستم است و به‌هیچ‌وجه نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما درصورتی‌که چراغ اخطار روشن بماند، نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم ترمز ABS است.

پس از روشن‌شدن چراغ اخطار ABS، هم‌چنان قابلیت استفاده از ترمزهای معمولی خود را دارید و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد؛ اما باید بدانید که از این لحظه به بعد، سیستم ترمز ضدقفل خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و اگر نیاز به سیستم ترمز ABS پیدا کنید، ممکن است این سیستم فعال نباشد.

در این شرایط، توصیه می‌شود که به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه و در جهت رفع مشکل پیش‌آمده اقدام کنید؛ زیرا سیستم ترمز ضدقفل در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن نقشی اساسی ایفا می‌کند.

زمانی مشکل خرابی ترمز ABS به اوج خود می‌رسد که هم‌زمان دو چراغ ABS و چراغ سیستم ترمز به نشانه هشدار روشن شوند و روشن بمانند. در چنین مواقعی، باید به‌سرعت توقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید؛ زیرا این مشکل بیانگر این موضوع است که سیستم ترمز ضدقفل دچار ایرادات اساسی شده و وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد. مطمئنا نادیده‌گرفتن چنین اخطار مهمی می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود.

در آخر، باید گفت که چنان‌چه به هر دلیلی در سیستم ترمز خودرو نقصی ایجاد شود، بهتر است جوانب احتیاط را رعایت و از رانندگی با آن خودرو خودداری کنید؛ زیرا ممکن است مواقعی که نیاز به‌ متوقف‌کردن خودرو دارید، سیستم ترمز عمل نکند و جان شما و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.