بررسی صدای غیر عادی از ناحیه تسمه دینام خودروهای X100 و X200
مکانیک و عیب یابی خودرو:
تسمه دینام کولر پراید تیبا
بررسی صدای غیر عادی از ناحیه تسمه دینام خودروهای X100 و X200
در صورت مواجه شدن با خودروهای گروه X100 و X200 که از ناحیه تسمه تایم صدای غیر عادی می دهند ، موارد زیر باید بررسی شود :
۱- بررسی سالم بودن تسمه دینام و کولر وقرارگیری مناسب تسمه ها روی پولی
۲- بررسی و کنترل میزان کشش تسمه کولر و تسمه دینام
۳- پس از انجام مرحله بالا در صورت شنیده شدن مجدد صدای غیرعادی از ناحیه تسمه ها ، ابتدا تسمه کولر از مدار خارج شده و مجدداً صدای غیر عادی بررسی شود ، چنانچه در این مرحله ایراد مرتفع گردید ، ایراد از تسمه کولر می باشد اما در صورتی که رفع نگردید می بایستی بررسی تسمه دینام نیز به همین روش تست گردد .
نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن رابا هوا و بنزین را روغن سوزی می گویند.
علتهای روغن سوزی عبارتند از:
الف) شکستن رینگهای پیستون
ب)خورده شدن جداره سیلندر
ج) لاغر شدن پیستون
د) خراب گیت و لاستیکهای آن(متعلقات سر سیلندر)
علائم روغن سوزی عبارتند از:
الف) خروجی دود آبی رنگ از لوله اگزوز بصورت دائمی
*) اگر دود آبی در ابتدای گاز دادن از لوله اگزوز خارج شده و سپس قطع گردد. از خرابی گیت و لاستیکهای آن میباشد.(متعلقات سر سیلندر)
ب) داخل لوله اگزوز چرب می شودو وقتی دستمال کاغذی را در داخل لوله اگزوز قرار دهیم. دستمال کاغذی چرب می شود.
ج) به دهانه شمع روغن می زند. و شمع را می سوزاند.
د)موتور حتما کسری روغن دارد.
اگر در قالپاق موتور را باز کنید،دود آبی از آن خارج می شود.
چون محفظه کارتل که روغن در آنست به بالا ی سرسیلندر راه دارد،و چیزی که محفظه احتراق را به کارتل گازبندی می کند رینگها هستند،اگر رینگها ضعیف باشند هم روغن سوزی رخ می دهد چرا که روغن از کنار رینگها به محفظه احتراق راه یافته و می سوزد،و
گازهای حاصل از احتراق نیز از محفظه احتراق به کارتل و از کارتل به بالای موتور یعنی همانجایی که در قالپاق موتور قرار دارد راه مییابد و با باز کردن در قالپاق این گازها خارج می شود.
در این موقعیت مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بخار دارد.و
معمولا در این حالت موتور نیاز به تعمیر کلی یعنی تعویض رینگ و پیستون و حتی شاید تراش سیلندر یا تعویض سیلندر دارد.
معایب و مزایای دریچه گاز برقی
دریچه گاز برقی به دلیل امکان کنترل دقیقتر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری داشت.
زیرا در این حالت راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد شد. از مزایای دیگر دریچه گاز برقی کاهش مصرف سوخت و آلودگی است.
چرا رانندگان از دریچه گاز برقی ناراضی هستند؟
از معایب اصلی این دریچه تاخیر در عملکرد است، بدین معنی که میان فشردن پدال گاز توسط راننده و باز شدن دریچه گاز اختلاف زمان محسوسی وجود دارد، که در شتاب اولیه تاثیر منفی شدیدی میگذارد و همچنین در سطوح شیبدار این تاخیر واقعا آزاردهنده است و اجازه شتابگیری مناسب به خودرو نمیدهد.
در خودروهایی که دریچه گاز آنها سیمی است به محض فشردن پدال مستقیماً دریچه گاز همزمان شروع به باز شدن مینماید ولی در دریچههای برقی روند کار این چنین نیست.
کارستان