چراغ چک خودرو چه وظیفه‌ای دارد؟

0

روشن شدن چراغ چک خودرو دلایل زیادی دارد و ممکن است این چراغ هنگام رانندگی روشن شود. بعد از روشن شدن این چراغ نیازی به متوقف کردن خودرو نیست و همیشه مشکلات جدی را به همراه ندارد. در صورتی که پس از طی مسافتی چراغ چک خاموش نشد باید دنبال مشکلات جدی‌تری در خودرو باشید.

روشن شدن چراغ چک خودرو همیشه برای رانندگان نگران کننده است؛ چراکه این چراغ یک هشدار برای کل خودرو است و بیشتر افراد نمی‌دانند کجا دنبال مشکل خودرو بگردند. روشن شدن چراغ چک یک زنگ خطر به شمار می‌رود که شما را به سمت عیب‌یابی خودرو سوق می‌دهد. این چراغ می‌تواند یک هشدار جدی مانند خراب شدن مبدل کاتالیست به همراه داشته باشد و یا باز بودن در باک خودرو را هشدار دهد. چراغ چک به تنهایی نشان دهنده یک مشکل جدی در خودرو نیست اما نباید به راحتی از روشن بودن طولانی مدت آن به سادگی گذشت.

چراغ چک خودرو چه وظیفه‌ای دارد؟

چراغ چک زنگ خطر کامپیوتر خودرو است. این چراغ عیب‌های ماشین را از سمت کامپیوتر خودرو به نمایش می‌گذارد و هشدار می‌دهد که ایرادی در خودرو وجود دارد. رنگ این چراغ در خودروها زرد، نارنجی و یا زرد مایل به قرمز است. به خاطر بسپارید که چشمک زدن چراغ چک را باید جدی بگیرید چرا که این وضعیت احتراق ناقص را نشان می‌دهد که می‌تواند موجب داغ شدن بیش از حد کاتالیزور شود؛ داغ شدن کاتالیزوز احتمال حریق در خودرو را بالا می‌برد.

۱۵ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو

1. باز بودن درب باک خودرو

درصورتی که درب باک خودرو باز باشد و یا شکسته باشد، چراغ چک خودرو روشن می‌شود که راه حل آن بستن در باک و یا تعمیر کردن آن است. باز بودن در باک خودرو یکی از ساده‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک به شمار می‌رود.

2. خرابی سنسور اکسیژن

رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. خرابی این قطعه می‌تواند به قطعات دیگر از جمله کاتالیزور که قطعه گران قیمتی است، آسیب بزند. معیوب بودن سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد و اطلاعات ورودی به ای سی یو را با مختل مواجه می‌کند.

3. خرابی و ایرادات باتری خودرو

خودروهای مدرن یک چراغ مخصوص برای نشان دادن مشکل در باتری دارند و در برخی از خودروها نیز چراغ دینام نشان دهنده مشکل در باتری ماشین است. روشن شدن چراغ چک در خودروهای معمولی می‌تواند به دلیل وجود ایراد در باتری باشد.

4. سنسور جریان هوا

سنسور هوا وظیفه دارد تا مقدار هوای ورودی به موتور خودرو را کنترل و اطلاعات لازم را به ECU مخابره کند تا میزان پاشش سوخت تنظیم شود.

5. ایرادات مبدل کاتالیزور

کاتالیست خودرو یک قطعه مهم است که اجازه نمی‌دهد ترکیبات مضر سوخت وارد محیط زیست شود. روشن شدن چراغ چک به دلیل ایراد در این قطعه بیشتر در خودروهای فرسوده و قدیمی دیده می‌شود.

6. خرابی کوئل

کوئل برق لازم را برای جرقه زدن شمع‌های خودرو فراهم می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود شمع‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

7. خرابی شمع های خودرو

شمع‌های خودرو با جرقه‌زنی احتراق را ممکن می‌کنند. خراب بودن کوئل سبب می‌شود که برق لازم به شمع‌ها نرسد و جرقه‌زنی به درستی صورت نگیرد که در این مواقع روشن شدن چراغ چک را به دنبال دارد.

8. ایراد در انژکتور بنزین

انژکتور خودرو وظیفه پاشش سوخت را به عهده دارد. اگر روشن شدن چراغ چک به دلیل مشکل در انژکتور باشد باید سوزن‌های آن را تمیز و یا انژکتور را تعویض کنید. کثیف شدن انژکتور دلایل مهمی از جمله نوع رانندگی و بنزین مصرفی دارد.

9. خرابی سیستم چرخشش گاز اگزوز

تعویض کردن شیر ERG و تمیز کردن سیستم گاز اگزوز پر هزینه است. خراب بودن این سیتم به انژکتور نیز آسیب می‌زند بنابراین اگر چراغ چک به دلیل مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز باشد باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

10. نشتی خلاء

خودروها دارای چند سیستم خلاء هستند که هر کدام از آنها کارهای مختلفی انجام می‌دهند. نشانه‌های نشتی خلاء درجا زدن خودرو و بالا ماندن دور موتور است.

11. خرابی ترموستات

این قطعه اجازه نمی‌دهد دمای موتور خودرو بالا برود و جریان هوای سرد به سمت خودرو می‌فرستد. اگر مایع خنک کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود، این قطعه کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

12. نصب کردن غلط دزدگیر خودرو

اگر دزدگیر به درستی روی خودرو نصب و تنظیم نشده باشد، کامپیوتر خودرو آن را به عنوان یک ایراد در نظر می‌گیرد و چراغ چک روشن می‌شود.

13. مشکل در سوخت خودرو

اگر سنسور اکسیژن خودرو دچار مشکل باشد، احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و موجب سوختن ناقص بنزین در خودرو می‌شود.

14. فرسودگی وایر ها

اگر وایر خراب باشد ترکیب سوخت و هوا به درستی انجام نمی‌شود و اشتعال ناقص صورت می‌گیرد.

15. ایراد در سنسور MAF

این سنسور در آب و هوای خشک و گرم زود خراب می‌شود و برای جلوگیری از آن فیلتر هوا باید به موقع تعویض شود.

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

  • رانندگی کوتاه مدت و بررسی دوباره چراغ جک
  • دیاگ زدن
  • روشن و خاموش کردن خودرو
  • قطع و وصل کردن باتری خودرو

کدهای خطای دیاگ خودرو

کدهای خطا ترکیبی از حروف و عدد است که در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود و با استفاده از دستگاه دیاگ قابل مشاهده است. این کدها برای اولین بار توسط انجمن مهندسان تهیه شد و خودروسازان ملزم شدند تا از قوانین آلایندگی OBD II در ایالات متحده آمریکا پیروی و از این کدها استفاده کنند. خودروسازان اروپایی نیز از همین کدها استفاده کردند که به چهار دسته تقسیم می‌شود.

  • کدهای مربوط به سیستم آلایندگی، موتور و گیربکس با حرف P که مخفف Powertrain یا سیستم است نمایش داده می‌شود.
  • حرف B که از کلمه Body یا بدنه خودرو گرفته شده اشکالات مربوط به روشنایی، ایربگ و سیستم تهویه مطبوع را به نمایش می‌گذارد.
  • حرف C(Chassis) برای ایرادات مربوط به سیستم تعلیق، فرمان الکتریکی و سیستم ضد قفل ترمز است.
  • کدهای مرتبط با واحد های الکترونیکی شبکه محلی دستگاه کنترل و رابط سیم‌کشی نیز با حرف U نشان داده می‌شود.

کدهای خطای دیاگ خودرو به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول

کدهای جامع که رقم دوم آنها عدد صفر را نشان می‌دهد. این کد برای عیب در سیستم آلایندگی خودرو است. این کد در بین تمام مدل‌ها و برندها مشترک است.

دسته دوم

کدهای پیشرفته مخصوص هر خودروساز که رقم دوم آن یک عدد است و به یک برند خاص اختصاص دارد.

کدها چگونه در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شوند؟

دیاگ شرکتی چیست دیاگ مولتی برند چیست بهترین دیاگ خودرو آموزش دیاگ آموزش کار با دستگاه دیاگ پارامترهای دستگاه دیاگ آموزش پاک کردن خطا با دیاگ

سیستم OBD II فعالیت‌های مرتبط با آلایندگی هوا از قبیل سیستم کنترل آلاینده‌‌های تبخیری، سیستم‌ های جرقه‌ زنی و سوخت‌ رسانی، احتراق‌ های نامنظم موتور، کاتالیزور، سیستم گردش دوباره گازهای خروجی اگزوز و سیستم تهویه محفظه میل‌لنگ را نظارت می‌کند.

در صورتی که عملکرد هر کدام از این سیستم‌ها مختل شود، سیستم OBD II یک کد خطا ثبت می‌کند و چراغ چک موتور روشن می‌شود.

توصیه پایانی

در بسیاری موارد تا مشکل حل نشود چراغ چک خودرو خاموش نمی‌شود. بهترین راه برای تشخیص اینکه چرا چراغ چک خودرو روشن شده، استفاده از دستگاه دیاگ است. با استفاده از این دستگاه، کدهای مربوطه قابل خواندن می‌شوند و می‌توان از مشکل خودرو آگاه شد. از سویی دیگر روشن شدن این چراغ می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند باز بودن در باک باشد اما همیشه چنین نیست و نباید به آن بی توجه بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.