طرز تهیه دیزی به سبک قهوه خانه ها

0

آبگوشت یا دیزی یکی از غذاهای سنتی و بسیار مشهور ایرانی است که فوت و فن‌های خاص خود را دارد و ممکن است هرکسی نتواند یک آبگوشت خوشمزه، جا افتاده و لعاب‌دار را در منزل تهیه کند. در این مطلب طرز تهیه آبگوشت قهوه خانه ای را آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه آبگوشت آشپزی خانگی آشپزی آموزش غذای خونگی آموزش غذای خوشمزه آموزش غذای محلی مجله آشپزی کتاب آشپزی فوت و فن آشپزی نکات ریز آشپزی

آبگوشت یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که منوی اصلی رستوران‌های سنتی و قهوه خانه‌ها محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان گفت به عنوان غذای سنتی ایرانی در سراسر دنیا شناخته شده و پرطرفدار است.

اما تهیه این غذای خوشمزه فوت و فن‌های خاص خود را دارد و ممکن است هرکسی نتواند یک آبگوشت خوشمزه، جا افتاده و لعاب‌دار را در منزل تهیه کند. اگر دوست دارید به سبک قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی در منزل یک آبگوشت خوشمزه و خاص را تهیه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید .

مواد لازم

گوشت گوسفندی استخوان‌دار: ۵۰۰ گرم

دنبه تازه: ۱۰۰ گرم

ترکیب نخود و لوبیا سفید: یک و نیم لیوان

گوجه فرنگی: ۲ عدد

سیب زمینی: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

لیمو عمانی: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم

پودر لیمو عمانی: نصف قاشق چای‌خوری

مرزه خشک: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

۱- برای شروع کار نخود و لوبیا سفید را از ۲۴ ساعت قبل با آب ولرم خیس کنید.

۲- داخل یک قابلمه مناسب گوشت شسته را بریزید؛ سپس نخود و لوبیا سفید خیس خورده، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه، فلفل قرمز و پودر دارچین به گوشت اضافه کنید و تا نیمه قابلمه را آب جوش بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و اجازه بدهید مواد شروع به جوشیدن کنند؛ سپس کف‌های روی آب را بگیرید تا آبگوشت شما درنهایت خوشرنگ‌تر شود.

۳- یک ساعت بعد گوجه فرنگی درسته و سیب زمینی پوست کنده درسته را به قابلمه آبگوشت اضافه کنید و حرارت را کم کنید. حدود یک ساعت دیگر زمان بدهید تا سیب زمینی بپزد.

۴- بعد از اینکه سیب زمینی پخت، آن را همراه با گوجه فرنگی و دنبه پخته از قابلمه آبگوشت خارج کنید. در این مرحله نمک و لیمو عمانی را که از قبل با آب ولرم خیس داده‌اید، به قابلمه آبگوشت اضافه کنید.

۵- سیب زمینی، گوجه و دنبه پخته را با هم بکوبید تا کاملا له شوند؛ سپس رب گوجه فرنگی، پودر لیمو عمانی و مرزه خشک را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را داخل یک ماهی تابه با کمی روغن بریزید و حدودا ده دقیقه با حرارت کم سرخ کنید و مدام هم بزنید و بعد به قابلمه آبگوشت اضافه کنید. حالا باید اجازه بدهید تا آبگوشت شما با حرارت کم جا بیفتد و روغن بیاندازد.

۶- بعد از اینکه آبگوشت پخت، می‌توانید آب را جدا کنید و گوشت و نخود و لوبیا را باهم بکوبید تا همزمان آبگوشت و گوشت کوبیده را با هم داشته باشید. آبگوشت خوشمزه و قهوه خانه‌ای شما در این مرحله آماده خوردن است.

۷- مرزه خشک را از مواد لازم حذف نکنید؛ زیرا یکی از رازهای خوشمزگی آبگوشت همین اضافه کردن مرزه خشک است.

۸- سعی کنید از دنبه و گوشت تازه برای تهیه آبگوشت استفاده کنید. هرچه زمان پخت آبگوشت بیشتر باشد، جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

۹- اگر دیگ سنگی در منزل دارید، حتما آبگوشت را داخل آن بار بگذارید که در خوشمزه شدن و جا افتادن آبگوشت نقش مهمی دارد.

۱۰- کف روی آبگوشت را حتما در ابتدای پخت بگیرید؛ همچنین نمک و لیمو عمانی را حتما بعد از اینکه گوشت و نخود و لوبیا پخت، به قابلمه اضافه کنید. وقتی سیب زمینی را می‌کوبید، لعاب و غلظت آبگوشت شما چند برابر می‌شود.

منبع : همشهری آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.