غذاهایی که درد قاعدگی را افزایش می‌دهند

0

تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ باعث التهاب می‌شوند؛ درواقع التهاب عامل اصلی دردهای آزاردهنده‌ قاعدگی است. این در حالی است که مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ معمولاً التهابات را کاهش می‌دهند.

مجله آشپزی مجله دانستنی ها مجله سلامت کتاب آشپزی طب سنتی منابع امگا 3

سِرا سانو (Serah Sannoh)، دانشجوی دانشگاه راتگرز، که مشغول مطالعه بر روی پروژه‌ای تحقیقاتی برای تکمیل کردن پایان‌نامه‌اش بود، تصمیم گرفت تا تحقیقات خود در مورد ارتباط میان رژیم غذایی و درد در دوره قاعدگی را بسط و گسترش دهد و نتایج آن را منتشر کند. ضمن اینکه او گفت: یکی از انگیزه‌هایم برای بررسی بیشتر این موضوع، دردهایی بود که خودم در دوران عادت ماهانه متحمل می‌شدم و با این مطالعه سعی کردم تا حدی یکی از علل را ریشه‌یابی کنم و راه مبارزه با این دردها را بیابم.

امگا ۶ علت اصلی دردهای قاعدگی است

تحقیقات سانو نشان داد غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ باعث افزایش التهاب می‌شوند، که عامل اصلی دردهای قاعدگی همین التهابات است، در حالی که رژیم غذاییِ سرشار از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش التهاب می‌شود.

 مجله آشپزی  مجله دانستنی ها  مجله سلامت  کتاب آشپزی  طب سنتی  منابع امگا 3

درد قاعدگی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

درد قاعدگی که با نام دیسمنوره (dysmenorrhea) نیز شناخته می‌شود، زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند. پروستاگلاندین‌ها (Prostaglandin)، مواد شیمیایی دخیل در واکنش‌های التهابی، شرایط را بدتر می‌کنند و درد را شدت می‌بخشند. دیسمنوره اولیه معمولاً به دنبال تأثیر این عوامل شیمیایی طبیعی موجود در بدن، یعنی پروستاگلاندین‌ها، به وجود می‌آید؛ این مواد در دیواره رحم ساخته می‌شوند.

معمولاً این درد درست قبل از شروع قاعدگی و همزمان با افزایش پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود. روز اول پریود، میزان پروستاگلاندین‌ها بالاست ولی با ادامه پریود و ریزش دیواره رحم، میزان آن‌ها کم شده و درد نیز کاهش می‌یابد.

سانو که اکنون دانشجوی پزشکی است، گفت: «من به خانم‌های جوان پیشنهاد می‌کنم در سبک زندگی، رژیم و عادات غذایی خود یک بازنگری داشته باشند و ببینند آیا لازم است تغییری در آن ایجاد شود تا بتواند به بهبود دردهای زنانه کمک کند یا خیر».

غذاهای دردسرساز در دوره قاعدگی کدامند؟

غذاهایی که سانو در تحقیقات خود، آن‌ها را با عنوان «غذاهای مشکل‌ساز» یاد کرد، از غذاهای پرطرفدار و محبوب هستند، از جمله گوشت قرمز، شکر و شیرینی‌جات، نمک، لبنیات، قهوه و روغن‌ها؛ که این مواد غذایی، غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند.

او می‌گوید: رژیم غذایی آمریکایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است. این تحقیق به نوعی نشان می‌دهد افرادی که تابع رژیم گیاهخواری هستند، کمترین میزان التهاب را خواهند داشت.

سانو گفت: در حالی که ۹۰ درصد از دختران نوجوان درد قاعدگی را اغلب تجربه می‌کنند، اما بسیاری از آنها به دنبال درمان نیستند تا این معضل را برای همیشه ریشه‌یابی کنند!

این محقق اظهار کرد: رژیم غذایی مستقیماً بر سلامتی تأثیر می‌گذارد، اما مردم اغلب این مسئله را نادیده می‌گیرند و گاهی اوقات افراد فقط دنبال درمان‌های شیمیایی هستند و می‌پرسند آیا برای رفع این قبیل مشکلات، دارویی وجود دارد که مصرف کنند یا خیر! البته این موضوع به خودیِ خود ضرری ندارد، اما بهتر است از وابستگی دارویی پرهیز کنید و تلاش کنید با روش‌های طبیعی و بی‌خطر، اعم از تغییر سبک زندگی، این دردهای آزاردهنده را کنترل کنید؛ چرا که انتخاب این راه به شما کمک خواهد کرد تا سلامت خود را به طور کلی بهبود ببخشید.

در آخر او اضافه کرد: من معتقدم که این شیوه می‌تواند برای همه سنین مناسب باشد و اعمال شود.

منبع : همشهری آنلاین

 

به نظر شما چه غذاهای دیگه ای درد قاعدگی رو افزایش میدهد؟ ممنون میشم تجربیاتتونو به اشتراک بذارید..

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.