مشکلات شایع گیربکس DCT در JAC S5

0

خیلی زیاد پیش می‌آید که از کندی حرکت (شتاب اولیه) و لرزش خودرو در هنگام شروع حرکت و نیز تقه زدن گیربکس در حالت دنده عقب شکایت می‌کنند.

بعضی از مشتری ها هم این مشکل را عنوان می‌کنند که گاها چراغ اخطار گیربکس روی صفحه کیلومتر روشن می‌شود، ماشین هیچ حرکتی به جلو و عقب نداشته و اصلا موتور گاز نمی‌خورد.

آپشن های جک S5 قیمت جک S5 شرایط فروش جک S5 قیمت جک s5 جدید قیمت جک S5 اتوماتیک مشخصات جک S5 اتوماتیک مصرف سوخت جک s5 مشخصات فنی جک S5 معایب و مزایای جک S5 اتوماتیک محصولات جدید کرمان موتور معرفی خودرو مجله خودرو

در این مقاله قرار هست به چند تا از ضعف های گیربکس دوال کلاچ یا DCT جک S5 و بعضی از مدل های دیگر مثل گیربکس خودروی تیگو 7 (Tiggo 7) و ام وی ام ایکس 55 (MVM X55) اشاره کنیم. پس پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ایرادات رایج خودروهای نیمه اتوماتیک چینی (دارای گیربکس دوبل کلاچ)

تعمیرات تخصصی خودرو تعمیرات تخصصی خودروهای چینی تعمیرات تخصصی آموزش تعمیر گیربکس آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش عیب یابی گیربکس اتومات عیب یابی گیربکس ایرادات گیربکس اتوماتیک مهمترین ایرادات گیربکس نشتی روغن گیربکس علائم روغن ریزی گیربکس تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو

ساده ترین دلیل و یکی از عوامل عمده که باعث به وجود آمدن ایرادات بالا در گیربکس اتوماتیک جک S5 می‌شود، خرابی در سیستم خنک کننده روغن گیربکس اتوماتیک است.

به دلیل ضعف در متریال تولیدی قطعه و نیز عدم تعویض به موقع و دیر هنگام مایع خنک کننده موتور، امکان دارد قطعه خنک کننده که دارای ورودی های مختلف روغن گیربکس و آب رادیاتور است در اثر پوسیدگی موجب نشت آب رادیاتور به داخل گیربکس اتوماتیک شود.

اهمیت تعویض به موقع ضدیخ و قطعه خنک کننده

بنا بر نظر کارشناسان، توصیه می‌شود که در هر 40 هزار کیلومتر کارکرد خودروی جک، محلول ضدیخ تعویض گردد. از ریختن آب شرب داخل رادیاتور جداً خودداری نمایید و از مایع خنک کننده مخصوص رادیاتور استفاده کنید، همچنین در نهایت پیشنهاد ما تعویض قطعه ی خنک کننده خودرو جک اس ۵ در کیلومتر های ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر است تا با این مشکلات مواجه نشوید.

ضد یخ مناسب جک S5 اتوماتیک ضدیخ آیسین مدل Aisin LLC Green سبز ساخت ژاپن

مشکل مشترک و رایج جک اس 5، ام وی ام ایکس 55 و تیگو 7

گیربکس این ماشینها DCT دابل یا دوبل کلاچ هست. این نوع گیربکس از کلاچهای‌ خشک ساخته شده است، مانند گیربکسهای اتوماتیک معمولی روغنی نیستند و توربین ندارند. برای مثال خودروهای واراداتی آلفا جولیتا و فولکس پاسات از جمله اتومبیل هایی هستند که به این گیربکس مجهز شده‌اند.

هنگامی که شما دنده را روی D  قرار می‌دهید و پدال ترمز را گرفتید، گیربکس هنوز درگیر نشده‌ است و صفحات همچنان جدا هستند. به محض اینکه ترمز را رها می‌کنید، صفحات آرام به هم می‌چسبند و ماشین شروع به حرکت می‌کند.

نحوه تعویض دنده در DCT به این صورت هست که با فشردن پدال گاز و رسیدن به موقعیت تعویض دنده، به صورت اتوماتیک یک صفحه کلاچ از گیربکس جدا و صفحه دیگر متصل می‌گردد.

**بیشتر بخوانید: کلاچ دوبل یا دوال کلاچ یا DCT

نکته حایز اهمیت رانندگی با خودروهای دارای گیربکس DCT چیست (اشکال فنی گیربکس خودوروهای دی سی تی چینی)؟

وقتی میخواهید با این خودروها (اعم از خودروهای چینی و …) در ترافیک رانندگی کنید، زمانی که پای شما روی ترمز هست، نیازی نیست دست دنده حتما روی N هم قرار بگیرد. یعنی موقعی که پای شما روی پدال ترمز باشد و دنده در وضعیت D قرار داشته باشد، صفحات از هم جدا هستند و نیاز به کار دیگری نیست. حرکات اضافه موجب آسیب به اتومبیل بر اثر رانندگی اشتباه در ترافیک خواهد شد.

مواقعی که داخل ترافیک قرار دارید، راه جلوی شما باز می‌شود و قرار هست مدام یک متر به یک متر و فواصل کم، توقف کنید:

  • اصلا با خودرو از طریق نیم کلاچ کردن حرکت نکنید.
  • صبر می‌کنید به اندازه کافی راه جلوی شما باز شود. پا را از روی ترمز برداشته، گاز بدهید تا ماشین حرکت کند و سپس برای توقف ترمز کنید و پدال ترمز را هم نگه دارید تا صفحات کلاچ از هم جدا بمانند.

استفاده از نیم کلاچ سبب اتصال مداوم، درگیری پشت سر هم صفحات کلاچ و گیربکس می‌شود. بنابراین نیم کلاچ برای گیربکس DCT یا دوال کلاچ در وضعیت ترافیکی ممنوع است.

معایب گیربکس DCT

پیامد و نشانه‌های انجام نیم کلاچ برای گیربکس DCT  به هنگام رانندگی در ترافیک چیست؟

چراغ گیربکس روشن خواهد شد. گیربکس اصطلاحا اورهیت (Overheat) خواهد کرد. دو صفحه کلاچ به زودی و به شدت مصطحلک خواهند شد و حتی اصطلاحا با صفحه کلاچ سوخته مواجه می‌شوید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.