11 مورد از علائم مهم خرابی لنت ترمز چیست ؟

0

علائم خرابی لنت ترمز

یکی از اجزای مهم خودرو که لازم است مداوم مورد بررسی قرار گیرد، ترمز خودرو می باشد. این قطعه از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان بخاطر آن اتومبیلی را خرید یا خرید آن را منتفی کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی یازده مورد از علائم مهم خرابی لنت ترمز بپردازیم.

جایگاه و عملکرد لنت ترمز

علت ضعیف شدن ترمز علائم خرابي بوستر ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین تعمیرات تخصصی خودرو

سیستم ترمز از قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی از آنها لنت ترمز می باشد. لنت ترمز به دیسک یا کاسه ترمز فشار وارد کرده و از قدرت حرکت خودرو کاسته می‌شود. این فشار قدرتی ۱۰ برابر قدرت موتور را دارد. بنابراین لنت انرژی جنشی را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. این انرژی با پخش در فضا، باعث توقف خودرو می شود.

مخترع لنت ترمز فردریک لنکستر است، این قطعه در زمان های مشخصی و با توجه به کارکرد خودرو باید جایگزین شود.
لنت را با عنوان مهمترین قطعه در ترمز می‌شناسیم. رانندگان ماهر با خرابی لنت و نقطه اتمام لنت کاملا آشنایی دارند و در صورت بروز هرگونه ایرادی در سیستم ترمز و لنت به طور قطعی و حتمی لنت باید تعویض شود. با انجام این تعویض کوچک، خسارت مالی و جانی اجتناب ناپذیری کاهش پیدا می‌کنند یا حتی جلوگیری تمام عیار خواهند شد.

لازم است بدانید لنت ترمز خراب باعث افزایش مسافتی میشود که جهت توقف خودرو نیاز است. این یعنی ایست ماشین خیلی بیشتر از آن چیزی که احتمال میدهید طول خواهد کشید و باعث تصادف و حوادث ناگوار خواهد شد.

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض تسمه تایم دلایل خراب شدن تسمه تایم افزایش عمر موتور ماشین افزایش عمر باتری ماشین چگونه خودرو را صفر نگهداریم تعویض روغن 206 صفر آموزش تنظیم موتور خودرو

جنس لنت های قدیمی آزبست بوده که به دلیل ایجاد سرطان، ساخت آن ممنوع شده است. در سالهای اخیر از لنت های جنس سرامیکی استفاده می شود که از کارایی بهتر ولی قیمت بالاتر برخوردار هستند.

به طور کلی لنت ترمز لاستیکهای جلو از عقب مهمتر هستند. البته این دلیل بر بی اهمیتی لایستیکهای عقب نیست و این مهم در خودروهای دنده اتوماتیک و دستی تفاوتی نمیکند. در مورد خودروهای اتوماتیک، این قطعات از پکهای مخصوص به خود با توجه به نوع ماشین برخوردار هستند و مقوله آنها با خودروهای دنده معمولی، یک مقدار متفاوت است.

نشانه های خرابی لنت ترمز:

از لنت ترمز، کاربردش و همچنین اهمیت تعویض به موقع آن بیشتر اطلاع پیدا کردیم. حال لازم است با علایم و نشانه های خرابی لنت ترمز بیشتر آشنا شویم تا زمانی که هر کدام مشاهده شد، اقدامات لازم را صورت دهیم:

سوت کشیدن لنت:

تولید صدا یا بقول معروف سوت کشیدن لنت، یکی از نشانه‌های بارز خرابی لنت ترمز است. در این حالت وقتی به پدال فشار وارد کنیم، پس از چسبیدن لنت به دیسک، صدای سوت کشیدن به گوش می رسد.
در صورتی که کیفیت لنت پایین باشد هم صدای سوت هم شنیده می شود اما این صدا به زودی از بین می رود. ولی در مورد صدای سوت طولانی مدت و ادامه دار! باید لنت خودرو را عوض کرد.
برای این منظور ابتدا چرخ باز می‌شود، اگر فاصله بین لنت و روتور بیش از ۶ میلی متر باشد، با خرابی لنت مواجه هستیم. در این مواقع بروز صدای سوت به حدی خواهد بود که در صورت بسته بودن شیشه ها هم باز به گوش می رسد.

جیغ یا خرخر کردن لنت ترمز:

آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش تعویض پمپ ترمز آموزش تعمیرات ترمز ای بی اس آموزش عیب یابی ترمز خودرو آموزش تعویض لنت ترمز علت ضعیف شدن ترمز بوستر ترمز چیست راه های تقویت ترمز ماشین مقالات آموزشی خودرو مقالات فنی خودرو مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی و اتمام لنت ترمز، ایجاد صدای خرخر در لنت است. صدای شنیده شده، ناشی از برخورد قطعه فلزی بالای لنت با دیسک ترمز است. این ایراد، فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز را هشدار می‌دهد زیرا با عدم تعویض لنت، روتور نیز آسیب می بیند و هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد بود.

ساییده شدن لنت:

لنت ها با توجه به کیفیت، چگونگی استفاده و مواد اولیه مورد استفاده در تولید عمر مفیدی دارند. این قطعه به مرور زمان ساییده می‌شود و به همین علت نیازمند تعویض خواهد بود. در صورت عدم توجه به این مورد، احتمال خرابی و خط انداختن روی دیسک زیاد می باشد.

انحراف خودرو هنگام ترمز:

وقتی که هنگام ترمز گیری و فشار پدال ترمز، خودرو به طرفی کشیده و منحرف می‌شود، بدین معنی است که عمر لنت به پایان رسیده است. البته انحراف خودرو دلایل مختفل دیگری هم می تواند داشته باشد که از این موارد میتوان به وجود ایراد در جلوبندی خودرو، کاهش باد در تایرها و همچنین ساییدگی لاستیک ها اشاره کرد.

ایجاد فشار به پدال:

اگر هنگام ترمز، پدال به طور غیرمعمولی پایین برود، این ایراد به دلیل ساییدگی لنت و یا وجود نقص در سیستم هیدرولیک خودرو است. در صورتی که کف محل پارک خودرو و یا بر روی قطعات سیستم ترمز روغن ریزی مشاهده کردید، بایستی که ترمز را بررسی کنید.

اگر هنگام ترمز به پدال فشار زیادی وارد کنید، لنت ترمز آسیب می بیند و باید تعویض شود.
روشن شدن چراغ روغن ترمز: فرض کنید که سطح روغن ترمز کاهش پیدا کند به طوری که این کاهش چشمگیر باشد، سنسورهای مرتبط با روغن دستور روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر خودرو می‌دهند.
یکی از دلایل روشن شدن چراغ ترمز، می تواند کاهش شدید گوشته لنت و اتمام لنت باشد. می توان گفت که سطح روغن با ضخامت لنت رابطه ای مستقیم دارد، بنابراین لازم نیست که روغن بریزید زیرا که این کار باعث به هم خوردن تنظیمات می شود.

ایجاد فشار به پدال

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز 206 آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعویض لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 دلایل زود تمام شدن لنت ترمز قیمت لنت ترمز پراید تعویض لنت ترمز پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو انواع لنت ترمز تعویض ترمز کاسه ای به دیسکی تعویض لنت ترمز کسه ای

روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام حرکت:

یکی از دلایل خرابی لنت ترمز روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام حرکت می باشد.

صدای ضربه موقع گرفتن ترمز:

از دلایل دیگر وجود صدای ضربه به هنگام ترمز گیری می باشد.

عدم توقف خودرو:

از علائم تمام شدن لنت ترمز این است که پدال ترمز گرفته می شود، ولی خودرو متوقف نمی شود. در این صورت نیز لنت ترمز را باید تعویض کنید.

چرب شدن لنت ترمز:

اگر لنت های ترمز به دلیل نشتی روغنی شده‌اند و روغن آن نیز بسیار زیاد است، سعی کنید که لنت ها را با حلال بشویید، در غیر این صورت لنت را تعویض کنید. از علائم چرب بودن لنت میتوان به ترمزگیری ضعیف یا شدید، انحراف خودروها، بلند شدن دود، بلندشدن بو اشاره کرد.

ضربه زدن پدال ترمز:

چنانچه موقع ترمز گیری معمولی، متوجه لرزش های پی در پی شدید، این امر ناشی از خرابی لنت و روتور هست. هنگام ترمزهای شدید خودروهایی که ABS دارند ، پدال ترمز شروع به لرزش می کند این امر به دلیل وجود ABS کاملا عادی می باشد. وجود این سیستم باعث جلوگیری از سُرخوردن و قفل شدن چرخ ها می شود.

ضربه زدن به پدال ترمز

علت ضعیف شدن ترمز علائم خرابي بوستر ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین تعمیرات تخصصی خودرو آموزش تعویض لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز

بررسی کوتاه برخی نکات اساسی:

زمانی که قصد کاهش سرعت خودرو و توقف آن را داشته باشیم این عمل با چسبیدن لنت ها به کاسه چرخ یا دیسک چرخ و ایجاد اصطکاک انجام می گیرد. گاهی مواقع متوجه می شویم که یکی از لنت ها مدت زمان زیادی هست که هیچ تغییری نکرده و تمام نشده است ولی گوشته دیگر لنت ها در حال کاهش و ساییده شدن است.

آموزش نکات فنی خودرو قیمت دیسک ترمز قیمت دیسک ترمز پژو تعمیر و نگهداری خودرو افزایش طول عمر خودرو کاهش استهلاک خودرو نحوه صحیح ترمز کردن

در نتیجه این لنت سالم باعث ایستایی و توقف خودرو نمی شود بلکه لنت های دیگر خودرو این کار را انجام می داده اند. در این مورد، قدرت ترمز گیری کاهش می یابد، ولی چون سه لنت دیگر این وظیفه را برعهده می گیرند تشخیص این ایراد غیر ممکن خواهد بود. بهترین راه حل انجام سرویس دوره ای می باشد، که در این مورد، چرخ ها بازبینی می شود و عملکرد صحیح لنت ها تخمین زده می شود. با امید اینکه یازده مورد از علامتهای مهم خرابی لنت ترمز، به حل مشکلات لنت ترمز شما کمک کند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.