ضرورت انجام آزمایش BG RH در بارداری!

0

شناسایی و تعیین گروه خونی افراد با آزمایش BG & RH انجام می‌شود. این آزمایش از جمله تست‌های مهم در بارداری و پس از مشخص شدن حاملگی در زنان است که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قرار دهد. آزمایش BG & RH برای تشخیص گروه خونی و فاکتور RH به عنوان غربالگری کاربرد دارد. اگر قصد دارید در ارتباط با این آزمایش و تفسیر آن اطلاعات کاملی را کسب کنید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

آزمایش گروه خونی

BG در آزمایش خون چیست؟

پس از اینکه حاملگی مادر مشخص گردید، آزمایشی برای بررسی سلامت مادر و جنین انجام می‌شود. آزمایش BG & RH در بارداری با هدف تعیین گروه خونی و مثبت و منفی بودن آن تجویز می‌شود. BG مخفف Blood Group است که گروه خونی در فرد را تعیین می‌کند. در صورتی که دو نفر، گروه خونی یکسانی داشته باشند می‌گویند آن دو از لحاظ خونی با هم سازگار هستند. علاوه بر این با هدف بررسی وجود ماده‌ای به نام فاکتور RH در سطح گلبول‌های قرمز توسط متخصص در دوران حاملگی مادر تجویز می‌شود.

تعیین گروه‌های خونی بر اساس وجود پروتئین‌های خاص بر روی گلبول‌های قرمز انجام می‌گردد. این پروتئین‌ها آنتی ژن نامیده می‌شوند. در واقع این گروه خونی جنین یا نوزاد متولد شده به نوعی که از والدین به آن‌ها انتقال داده شده است بستگی دارد. معمولاً گروه خونی بر پایه سیستم ABO نام‌گذاری می‌شود:

  • نوع A
  • نوع B
  • نوع AB
  • نوع O

 

شرایط انجام آزمایش BG RH

برای انجام آزمایش BG & RH در بارداری نیاز است نکاتی را رعایت کنید تا نتایج به دست آمده دقیق‌تر باشد. یکی از موارد مهم این است که برخلاف سایر آزمایش‌های خون نیازی به ناشتا بودن فرد مراجعه‌کننده نیست. در صورتی که شخص از دارو‌های خاصی استفاده می‌کند حتماً موضوع را به اطلاع پزشک معالج خود برساند تا توصیه‌های خاص را به او داشته باشد.

 

تفسیر آزمایش BG RH

BG & RH تست گروه خونی RH است که بیشترین کاربرد را در زمان پیوند اعضا، تعیین فاکتور RH مادر باردار، اهدا خون و دیگر فراورده‌های خونی به خود اختصاص داده است. در زنان باردار پس از آنکه متخصص حاملگی را تشخیص داد، این تست را برای تعیین گروه خونی تجویز می‌کند.

در بیشتر موارد مادران دارای گروه خونی مثبت هستند. افرادی که دارای فاکتور RH هستند اغلب در این دسته از گروه‌های خونی قرار می‌گیرند. در مقابل افرادی که این ماده را در بدن خود ندارند در گروه‌های خونی منفی دسته‌بندی می‌شوند.

انجام آزمایش BG & RH به منظور شناسایی تومور‌های بدخیم، بیماری‌های کبدی، بیماری مفصلی و استخوانی و یا قبل از انجام جراحی‌های بزرگ به کار برده شود. نتیجه نهایی آن تأثیر به سزایی در درمان بیماری‌های مختلف دارد.

مثبت و منفی بودن جواب آزمایش BG & RH در بارداری بدین صورت تفسیر می‌شود:

در صورتی که فاکتور RH جنین منفی باشد نیازی به انجام هیچ اقدامی نیست. اما اگر فاکتور RH مثبت و برخلاف RH مادر باشد با توجه به اینکه ممکن است خون جنین از طریق جفت وارد خون مادر شود می‌تواند لخته شدن خون و در نهایت سقط جنین را به همراه داشته باشد.

دقت داشته باشید عوامل متعددی در نتیجه آزمایش تأثیرگذار هستند. برخی‌ از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عادت ماهانه بانوان
  • مصرف مواد غذایی قندی
  • وجود استرس پس از عمل جراحی و قبل از انجام آزمایش خون
  • انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی قبل از تست

آزمایش HSV

آزمایش BG RH در بارداری

اهمیت انجام این آزمایش در دوران بارداری همراه با فاکتور RH کمک می‌کند تا از بروز خطرات احتمالی و اتفاقات ناگوار برای جنین خودداری شود. در صورتی که فاکتور RH مادر منفی و برای جنین مثبت باشد می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد. معمولاً در دوران حاملگی خون مادر و جنین از یکدیگر مجزا هستند با احتمال وارد شدن ضربه به شکم مادر، خونریزی در بارداری و یا اتفاق پیش آمده در زمان زایمان ممکن است مقداری از خون جنین وارد خون مادر شود.

در این حالت با ترکیب شدن RH منفی و مثبت مادر و جنین نوعی پروتئین با نام آنتی‌بادی ضد فاکتور RH ساخته می‌شوند که برای بارداری دوم مادر می‌تواند با عبور از جفت و نفوذ در گلبول‌های قرمز خون جنین، آسیب‌های جدی را به دنبال داشته باشد. این عامل باعث بروز بیماری کم خونی شدید و در اکثر موارد سقط جنین خواهد شد.

همراه با دریافت نمونه خون و انجام آزمایش BG & RH در بارداری نشان می‌دهد که نمونه خون با آنتی‌بادی‌های ضد گروه خونی A و B مخلوط شده است و پس از آن بررسی می‌شود که سلول‌های خونی به هم چسبیده هستند یا خیر؟ در صورت چسبنده بودن آن‌ها می‌توان نتیجه گرفت که خون و یکی از آنتی‌بادی‌ها با یکدیگر واکنشی انجام داده‌اند.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش BG

در دوران بارداری متخصص با هدف شناسایی و بررسی سلامت جنین و مادر می‌تواند آزمایش‌های متعددی را تجویز کند. هر یک از آن‌ها با کاربرد مشخصی که دارند به تشخیص بیماری‌ها کمک کرده تا در صورت وجود پزشک بتواند آن‌ها را درمان و از بروز تولد جنین دارای مشکل جلوگیری کرده و از جان مادر محافظت کند. آزمایش BG & RH در بارداری برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کم خونی و سقط جنین به کار برده می‌شود. در کنار آن تست‌های دیگری نیز انجام می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. آزمایش HSV

ویروس هرپس در بدن مادر در تولید عفونت دهان و در برخی مواقع عفونت ناحیه تناسلی نقش دارد. آزمایش HSV با هدف شناسایی و بررسی این ویروس در دوران حاملگی تجویز می‌شود.

۲. آزمایش هپاتیت B و ایدز

دو بیماری هپاتیت B که در اثر وجود مشکل در کبد و ایدز یا HIV در دوران بارداری با انجام این تست تشخیص داده می‌شود و از اهمیت ویژه یا برخوردار است.

۳. آزمایش CBC

آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی است که با هدف تشخیص کم خونی در مادر باردار انجام می‌شود. اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های قرمز و هموگلوبین‌های خون با کمک این تست به منظور تعیین کم خون بودن و فقر آهن مادر صورت می‌گیرد.

۴. آزمایش VDRL

در برخی مواقع ممکن است عفونت‌هایی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و یا غیر ایمن انتقال داده شود. این تست برای بررسی و شناسایی عفونت‌های احتمالی به کار برده می‌شود.

۵. آزمایش FBS

یکی از مواردی که زنان باردار در دوران حاملگی با آن مواجه می‌شوند، دیابت بارداری است. آزمایش FBS یا قند ناشتا، سطح گلوکز خون را اندازه‌گیری کرده و مشخص می‌کند.

 

انجام آزمایش BG RH در منزل با هومکا!

آزمایش BG & RH در دوران بارداری با هدف تعیین گروه خونی و هم چنین بررسی فاکتور RH جنین و مطابقت آن با RH مادر با دریافت نمونه خون تجویز می‌شود. برای انجام آن می‌توانید با سامانه هومکا، خدمات آزمایشی را همراه با نمونه‌گیری در محل دریافت کنید.

پلتفرم هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و شهرهای شیراز، قم، آمل، کرج، قزوین، اصفهان، رشت، تبریز، مشهد و اهواز است که تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی را تحت پوشش خود قرار داده است. درخواست خود را با مراجعه به سایت www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ در هومکا ثبت کنید.

نمونه گیری در محل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.