نکات فنی در مورد گیربکس اتوماتیک
نکات فنی در مورد گیربکس اتوماتیک
1- آیا روغن گیربکس اتوماتیک مادام العمر میباشد ؟
گیربکس جهت عملکرد سیستم نیاز به روغن هیدرولیک دارد که بر اساس کیفیت و شرایط استفاده حتما باید بطور کامل تعویض گردد زیرا روغن بعد از مدت زمان مشخصی خاصیت خود را از دست داده و فاسد میگردد.
زمان تعویض روغن بعد از 60 تا 100 هزار کیلومتر پیمایش میباشد.
2- اگر روغن در زمان مشخص شده تعویض نشود چه ضرری برای گیربکس دارد ؟
در هنگام تعویض دنده به دلیل فاسد شدن روغن به چرخدنده ها ضربه وارد میشود و راننده در هنگام حرکت ضربه تعویض دنده را حس میکند و در صورت نا دیده گرفتن این مشکل احتمال خراب شدن شیر های برقی وجود دارد
3- فیلتر داخل گیربکس اتوماتیک را در چه زمانی باید عوض نمود؟
فیلتر گیربکس همانند روغن بعد از پیمایش استانداردی که کمپانی سازنده مشخص میکند فاسد شده و باید تعویض گردد در صورت تعویض نکردن فیلتر در زمان استاندارد ، صدمات زیادی به شیر های برقی و سیستم تعویض دنده وارد میکند
4- چه عواملی باعث ایجاد ضربه در هنگام تعویض دنده میشود؟
– فاسد شدن فیلتر (پر شدن فیلتر روغن)
– فاسد شدن روغن (تغییر ماهیت شیمیایی روغن هیدرولیک گیربکس)
– خراب شدن شیر برقی
5- تعویض روغن گیربکس از طریق کارتل صحیح میباشد ؟
خیر بدلایل ذیل :
– مقدار روغن موجود در کارتل گیربکس ، 50 درصد روغن کل میباشد
– دربعضی از خودروهای مدل بالا ، در صورت باز کردن پیچ کارتل ، امکان تخلیه روغن موجود نمی باشد
6- تعویض روغن از طریق کارتل چه مشکلی برای گیربکس ایجاد میکند ؟
با این کار فقط روغن داخل کارتل نو میشود که خود 50 درصد روغن کل میباشد . با روشن کردن خودرو ، روغن تمیز و کارکرده با هم مخلوط شده و باعث کم شدن ماهیت شیمیایی روغن تمیز میگردد و در نهایت روغن مخلوط شده در زمان کمتری فاسد شده و باید تعویض گردد.
7- روش استاندارد تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چگونه میباشد ؟
در هنگامی که خودرو خاموش میباشد 50 درصد روغن داخل کارتل گیربکس و مابقی داخل توربین و قطعه ای به نام ساعت و چرخدنده ها میباشد
لذا باید روغن در زمانی تعویض گردد که خودرو روشن ودر حالت پارکینگ میباشد و این کار فقط توسط دستگاه مخصوص امکان پذیر میباشد
8- عملکرد استاندارد دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چگونه میباشد ؟
این دستگاه در زمانی که خودرو روشن میباشد روغن کارکرده را گرفته و جایگزین روغن تمیز وارد کارتل میکند این عملیات به کمک نیروی محرک خودرو انجام میپذیرد.
9- سیستم چرخش روغن در گیربکس اتوماتیک به چه صورت میباشد؟
حرکت روغن از کارتل توسط اویل پمپ شروع شده و به ترتیب به سمت توربین ، ساعت ،سیستم خنک کننده و در نهایت برگشت به سمت کارتل میباشد.
لازم به ذکر است که فشار ایجاد شده داخل سیستم 2 تا 3 بار میباشد.
10- آیا روغن کارکرده و تمیز در هنگام تعویض مخلوط میشوند ؟
روغن کارکرده و تمیز از لحاظ شیمیایی دارای وزن مخصوص متفاوتی میباشند لذا در صد مخلوط شدن روغنها اندک میباشد
همیشه روغن کارکرده داخل کارتل زیر و روغن تمیز روی سطح روغن قرار می گیرند و اویل پمپ همیشه از کف کارتل پمپ میکند.
برای روشن شدن این مطلب شما مخلوط آب و نفت را فرض کنید به بدلیل شرایط شیمیایی در دو سطح مختلف قرار میگیرند.
11- آیا روغن کارکرده و تمیز با هم واکنش شیمیاییی انجام میدهند؟
به دلیل همجنس بودن مواد و اختلاف وزن مخصوص ، واکنش شیمیایی در مدت زمان حدود 30 دقیقه امکان پذیر میباشد
لذا در صورت تعویض روغن در مدت زمان 4 دقیقه امکان مخلوط شدن میسر نمی باشد.
12- مدت زمان تعویض روغن توسط دستگاه چقدر میباشد؟
مدت زمان تعویض روغن از زمان استارت خودرو تا زمان اتمام مرحله تعویض که دستگاه اعلام میکند 3 تا 4 دقیقه میباشد.
13- اپراتور دستگاه شارژ روغن گیربکس ، چه اطلاعاتی جهت تعویض نیاز دارد؟
– دستگاه روغن کارکرده را از بعد از خنک کننده گرفته و جایگزین روغن تمیز تزریق میکند.
– اپراتور باید مسیر حرکت روغن از گیربکس تا بعد از خنک کننده را شناسایی و طبق راهنما شیلنگها را وصل نماید.
– دستگاه طوری طراحی شده است که در هنگام تعویض شما میتوانید مسیر حرکت روغن از خودرو تا دستگاه و همچنین برعکس را به صورت چشمی دیده و روند تمیز شدن روغن را مشاهده کنید.
14- احتمال سوختن توربین گربکس در هنگام تعویض دنده وجود دارد ؟
دستگاه طوری طراحی شده است که در هنگام تعویض فشار روغن کارکرده و تمیز را تحت کنترل میباشد به عبارتی دستگاه با هر شرایطی روغن کارکرده دریافت کند با هم شرایط و در همان لحظه روغن تمیز به گیربکس تزریق میکند
مثال: فشار روغن کارکرده : 2 bars و دبی خروجی 2 lit/min
فشار روغن تمیز : 2 bars و دبی خروجی 2 lit/min
کارستان