در صورت برداشتن ترموستات خودرو چه اتفاقی می افتد؟

0

مشکلات برداشتن ترموستات

  1. زمان سربالایی موتور خودرو داغ شده و در سرپایینی یک مرتبه و دفعتا سرد شده که احتمال تاب برداشتن سرسیلندر و ترک برداشتن سرسیلندر و بلوکه سیلندر زیاد است.
  2. در سرمای خیلی سرد بخاری در نیم ساعت گرم می شود.
  3.  موتور در دمای نرمال کار نمی کند .
  4. جوش آوردن خودرو
  5. تغییر نامنظم آمپر آب
  6. نشت مایع خنک کننده

چون اولا دیر به دمای مطلوب می رسد تا آن موقع موتور در شرایط نرمال کار نمی کند.

در ضمن دمای مطلوب کارکرد موتور 85 تا 95درجه است. پایین تر یا بالاتر آسیب زا است. حتی پایینتر آسیب زا است. چون لقی قطعات زیاد است و سایش قطعات زیاد می شود.

اتفاقی وحشتناک در صورت برداشتن ترموستات خودرو
اتفاقی وحشتناک در صورت برداشتن ترموستات خودرو

چرا داخل رادیاتور رسوب می گیرد؟ آیا خطری هم دارد؟

دلیل این رسوبات و زنگارها داخل رادیاتور استفاده از آب لوله کشی به جای آب رادیاتور می باشد که به مرور زمان املاح مدنی آب دربین شبکه های داخلی رادیاتور رسوب کرده و ته نشین می شود و مسیر عبور آب را مسدود می کند.
همین عامل باعث خرابی رادیاتور و جوش آمدن آب خودرو می شود.
حتی این رسوبات بروی درب رادیاتور وحتی ترموستات تاثیر منفی دارند وعملکرد این قطعات نیز مختل می شود و در وضعیت بحرانی می تواند کانال های داخلی سیلندر و سرسیلندر را نیز مسدود کند و باعث سوختگی واشر_سرسیلندر شود.

برای اضافه کردن آب به داخل رادیاتور باید ابتدا آب را جوشانده و بعد از خنک شدن آن را مجددا جوشانید و بعد از خنک شدن، آن را به آرامی به داخل رادیاتور یا منبع انبساط خودرو منتقل کرد.

چه زمانی واشر سرسیلندر می‌سوزد

  1.  آب رادیاتور کم باشد
  2. مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود
  3. خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه
  4. نقص فنی درترموستات 
  5.  نقص فنی در واترپمپ و عدم گردش جریان آب در موتور
  6.  پیچ خوردگی شلنگ‌ های ورودی و خروجی رادیاتور
  7.  رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما

توجه:
سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌شود و حرارت افزایش پیدا می‌کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می‌شود.

مکانیک وعیب یابی خودرو

راهکاری برای کاهش مصرف سوخت

1) از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید.

2) باد چرخها را تنظیم کنید.

3) موتور خودرو را به موقع تنظیم کنید.

4) از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو استفاده کنید.

5) از باز کردن ترموستات خودرو خودداری کنید.

6) فیلترهوا را به موقع تعویض نمایید.

7) به هنگام توقف، خودرو را خاموش کنید.

8 ) خودرو را با سرعت غیر مجاز نرانید.

9) بلافاصله پس از روشن کردن خودرو، به آرامی و با دنده سنگین حرکت کنید و تا هنگامی که دمای آب موتور از حالت سرد به حد معمول نرسیده است، از دادن گاز اضافی خودداری کنید.

10) سرعت خودرو را با سرعت ترافیک تنظیم کنید.

11) از سرعت گرفتن با دنده های سنگین خودداری کنید.

12) هرگز از حداکثر سرعت خودرو استفاده نکنید. مصرف بنزین، تولید دود اگزوز و صدای موتور در سرعتهای بالا به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

13) شتاب ناگهانی، تغییر مسیر سریع و ترمزهای پیاپی باعث افزایش استهلاک لنت ترمز، لاستیک و مصرف بیش از حد سوخت خواهد شد.

مشکل روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ STOP درخودروی 405و RD

روشن شدن چراغ آب به همراه STOP زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید به احتمال قوی ایراد ازسنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی و ECU میباشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ایسیو مراجعه نمایید . حال درصورتیکه دمای آب نیز بالا باشد درنتیجه موتور واقعا جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد .

در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای ) داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر( که داخل آن 4فیوز سبز رنگ وجود دارد 2 فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل میباشند یدک بوده و 2 فیوز دیگر اصلی میباشند درصورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید .

درصورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .

بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملاً سرد گردد .

دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی میباشد را با احتیاط بازنموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دوپیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده و پیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید.

درصورت جوش آوردن مجدد ، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسور آب و فن ها ، رله ها و یایونیت مربوطه و سیم کشی می باشد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.