پیشرانه ME16 سایپا بر روی شاهین و P90

5

پس از مشکلاتی که در خصوص ضعف پیشرانه سایپا شاهین به وجود آمد و سایپا را به همکاری مشترک در حوزه موتور با گروه صنعتی ایران خودرو سوق داد، مگا موتور زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا دست به کار شد تا نیاز سایپا به یک پیشرانه قوی و اختصاصی را برطرف کند.

محصولات جدید سایپا تازه های خودرو مجله خودرو اخبار بازار خودرو اخبار خودرو معرفی خودرو

یکی از این پیشرانه‌ها که اطلاعات و دانش فنی آن به واسطه سال‌ها همکاری سایپا و سیتروئن در این شرکت وجود داشت، پیشرانه ME16 است.
در خصوص این پیشرانه باید گفت که بعد از ترک ایران توسط سیتروئن به واسطه تحریم‌ها، دانش فنی، نقشه و قالب‌های این پیشرانه تنها یادگاری حضور فرانسوی‌ها در سایپا کاشان بود و همین یادگاری موجب آغاز پروژه ساخت پیشرانه ME16 شد.در اصل تکنولوژی این پیشرانه فرانسوی است.
تولید این پیشرانه از یک سال پیش در مگاموتور آغاز شد که تقریبا با ۸۰ درصد داخلی سازی و مطابق با استانداردهای سیتروئن تولید شده است.
نکته جالب این است که حتی در انتخاب سازندگان قطعات موتور نیز تلاش شده است از قطعه سازان طرف قرارداد با سیتروئن استفاده شود.
پیشرانه ME16 در خط تولید موتور L90 مگاموتور تولید می‌شود که یکی از بروزترین خطوط تولید موتور در منطقه غرب آسیا است.
پیشرانه ME16 سایپا یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۳۰ کیلوگرمی است که توان تولید ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متری را برای خودرو فراهم می‌کند.
تولید این موتور به احتمال بسیار زیاد از دی و بهمن ماه سال جاری آغاز خواهد شد و در سال ۱۴۰۲ نیز انتظار می‌رود که خودروی شاهین با پیشرانه ME16 راهی بازار شود.

پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    هیچ دشمنی به اندازه این دو خودرو ساز نتونسته مردم نا امید کنه اگه خودرو وارد میشد شرایطی میدادن نود درصد رضایت مردم به دست میومد.

  2. احمد می گوید

    همین موتور فعلی به لطف توربو شارژ اصلا ضعفی نداره و خوب جواب داده ، چرت نوشته ؛ اما اگر گفته هاشون درست باشه موتور جدید عالی میشه اما باز گشتاور و قدرتش از موتور فعلی کمتر خواهد بود چون گشتاور فعلی ۱۷۸ نیوتن متره موتور جدید ۱۴۷
    . موتور جدید بیشتر شبیه موتور ملی هستش

  3. ضیایی می گوید

    ضعف موتور شاهین؟ همین الان موتور ام ۱۵ از این که می‌خوان بعداً به اسم ام۱۶ تولید کنند ۴۰ نیوتن متر گشتاور بیشتره.!
    بعد از موتور ۳ سیلندر صحبت میشه که قطعا باتنفس اجباری خواهد بود. ۴ تا مهندس بذارید مطلب بنویسن خب براتون.

  4. احمد می گوید

    هنوز نه به بار و نه به دار است اینقدر از این موتور خبر پخش میکنند که همه دلزده میشیم

  5. اصغر می گوید

    تا درست نکردید و سوار بر ماشین نشده لطفا حرف نزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.