روش های تشخیص داغ شدن موتور ماشین چیست ؟

0

علت داغ شدن موتور 206 ،علت داغ شدن موتور سیکلت ،علت داغ شدن موتور پژو 405 ،علت داغ شدن ماشین در سربالایی ،علت داغ شدن خودرو در ترافیک ،علت داغ شدن موتور tu5 ،علت داغ شدن موتور سمند ef7 ،داغ شدن موتور ۲۰۷

درباره علت داغ شدن موتور ماشین

علائم خرابی واتر پمپ 405 علائم خرابی واتر پمپ پراید علائم خرابی واشر سرسیلندر دلایل جوش آوردن 206 جوش آوردن خودرو علائم خرابی ترموستات جوش آوردن کوییک دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 علت جوش آوردن سمند مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

امروزه یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای بسیاری از رانندگان در جاده رخ می دهد، داغ شدن موتور ماشین می باشد، در نتیجه برای دانستن علت داغ شدن موتور ماشین با ما باشید.

این اتفاق عموما در ماه های گرم تابستان به دلیل گرمای هوا و همچنین به درستی کار نکردن سیستم خنک کننده موتور رخ می دهد. یکی از واضح ترین روش های فهمیدن داغ شدن موتور ماشین، توجه به آمپر مربوط به آن می باشد. شما می توانید به سادگی خود به تنهایی بدون پرداخت هزینه های بسیار زیاد، اقدام به تعمیر ماشین خود کنید.

 علت داغ شدن موتور پراید
 علت داغ شدن رینگ چرخ
 دلایل داغ شدن گیربکس اتوماتیک
 داغ کردن موتور اتومبیل
 دلایل داغ کردن ماشین
 داغ شدن موتور پژو 206
 داغ شدن سمند
 داغ شدن پژو پارس
 تعمیر پراید
 آموزش تعمیر پژو 206
 تعمیر پژو 405
 تعمیرات تخصصی

عوامل داغ شدن موتور ماشین

عوامل بسیار زیادی می توانند موجب داغ شدن موتور ماشین شما شود که شما باید تمامی آنها را بررسی کرده تا در نهایت علت اصلی داغ شدن موتور خودروی خود را متوجه شوید. تا در آخر بتوانید مشکل را برطرف نمایید. همانطور که میدانید موتور خودرو، قلب یک خودرو می باشد و باید مراقبت های لازم را برای حفظ سلامت آن انجام دهید.

به همین علت یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای یک موتور خودرو ممکن است پیش بیاید، داغ شدن موتور ماشین می باشد که چندین عوامل ممکن است موجب همچین اتفاقی شود. در ادامه با ما باشید تا شما را با این عوامل و همچنین با کار هایی که باید پس از داغ شدن موتور ماشینتان، انجام دهید، آشنا شوید.

علل عمده گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و روش رفع آنها

دلایل جوش آوردن پژو پارس علت داغ شدن موتور پراید علت شیری رنگ شدن روغن علت سفیدک زدن در روغن آموزش مکانیک به زبان ساده رعایت نکات فنی درباره خودرو رعایت نکات ایمنی دانستنی های فنی خودرو

پنج مورد از مهم ترین علل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و روش رفع آنها در زیر بیان شده است:

  • از سیستم خنک کننده موتور خودرو روغن نشت می کند

بدون وجود یک سیستم خنک کننده فعال، دمای موتور خودرو بیش از حد بالا می رود. هنگامی که روغن خنک کننده موتور خودرو به بیرون نشت می کند، موتور خودرو به اندازه کافی خنک نمی شود. هوا نیز از طریق قسمت نشت کننده روغن وارد سیستم موتور می شود و باعث ایجاد حباب هوای گرم در موتور خودرو می گردد.  این نشت روغن ممکن است در نتیجه یک سوراخ و یا ساییدگی یا پاره شدن عمومی قطعات و یا واشرهای موتور خودرو باشد. مکانیک خودرو شما باید بوسیله تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب خودرو، که معمولاً ممکن است شامل تعویض مخزن روغن خنک کننده موتور خودرو باشد، بتواند این نشت روغن را به راحتی برطرف کند.

  • مسدود شدن مسیر سیستم خنک کننده موتور خودرو

گاهی اوقات، در هوای سرد، مسیر گردش روغن در موتور خودرو مسدود می شود. در این حالت، روغن خنک کننده دارای  کیفیت ضعیف، در شرایط سرما منجمد می شود و باعث ایجاد انسداد در سیستم خنک کننده موتور خودرو می شود و در نتیجه از گردش صحیح روغن خنک کننده در موتور خودرو جلوگیری می کند. رسوبات معدنی و یا وجود یک ماده خارجی در سیستم خنک کننده موتور خودرو نیز می تواند همین اثر را داشته باشد. معمولاً، می توان این مشکل را قبل از تعویض روغن خنک کننده آن بوسیله تخلیه و شستشوی سیستم خنک کننده موتور خودرو، به راحتی برطرف نمود.

  • کم بودن میزان روغن در موتور خودرو

تعمیر و نگهداری h30 cross تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیر و نگهداری برلیانس تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو زمان تعویض روغن موتور

یکی دیگر از دلایل رایج مربوط به داغ شدن بیش از حد موتور خودرو، کم بودن میزان روغن است. روغن موتور خودرو، علاوه بر روغن کاری موتور، در فرایند خنک کردن موتور خودرو نیز نقش دارد. در واقع، تا میزان حدود 70 تا 85 درصد گرمای استفاده نشده در موتور خودرو از طریق این روغن خارج می شود. روغن موتور به دلیل خاصیت روانکاری آن، با جلوگیری از تولید گرمای اضافی، به کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام کار کردن موتور خودرو، کمک می کند. اغلب می توان این مشکل را بوسیله اضافه نمودن روغن تا سطح مناسب آن در سیستم خنک کننده خودرو موتوبرطرف نمود، اما پایین بودن مداوم سطح روغن موجود در سیستم خنک کننده خودرو، می تواند نشان دهنده مشکل دیگری نیز باشد. این مسئله می تواند به یکی از دلایل نیز نیز رخ بدهد:

  • ایجاد نشت روغن از موتور خودرو
  • واشرهای معیوب مربوط به سوپاپ ها، باعث ایجاد نشت روغن به درون موتور خودرو می شوند.
  • رینگ های پیستون موتور فرسوده شده است.

به خاطر داشته باشید که موتور خودرو به همان میزان که عمر بیشتری از آن می گذرد، روغن بیشتری مصرف می کند. بنابراین، برای کمک به رفع این مشکل، می توانید از مواد افزودنی مناسبی که برای کند کردن مصرف روغن طراحی شده اند و یا از مواد ضخیم کننده بدنه موتور خودرو استفاده کنید.

  • پمپ آب خودرو شکسته است

قیمت واتر پمپ برقی مشخصات واتر پمپ برقی مزایای واتر پمپ برقی واتر پمپ برقی چیست علائم خرابی واتر پمپ 405 صدای واتر پمپ دلایل کاهش قدرت موتور دلایل بالا رفتن مصرف سوخت معایب واتر پمپ مکانیکی معایب و مزایای واتر پمپ برقی معرفی قطعات خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ می شود، یکی دیگر از علل اصلی بروز این مشکل ممکن است وجود یک پمپ آب معیوب باشد. پمپ آب خودرو، وظیفه گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور و همچنین حرکت آب به سمت رادیاتور و در جایی را بر عهده دارد که یک فن، هوای خنک کننده موتور خودرو را به حرکت در می آورد. اگر پمپ آب خودرو شما معیوب باشد، ممکن است آب خنک کننده موتور به بیرون نشت کند، و در این حالت در هنگام رانندگی، شما صدای ناله موتور را می شنوید، و بخار آب از رادیاتور خودرو خارج می شود.   پمپ آب خودرو به گونه ای ساخته شده است که عمر زیادی داشته باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که این پمپ هیچگاه خراب نمی شود، و ممکن است این موضوع ضروری باشد که پس از طی نمودن 100،000 مایل (حدود 200،000 کیلومتر) نیاز داشته باشید آن را تعویض کنید. اغلب، خرابی پمپ آب می تواند به سادگی بوسیله نشت آب ایجاد شود، که به راحتی می توان با تعویض واشرهای عایق کننده آن، این مشکل را برطرف نمود. با این حال، در بعضی موارد، ممکن است تعویض کامل پمپ آب ضروری باشد.

  • هوای داغ: بیشتر خودرو های مدرن به سیستم های خنک کننده ای مجهز هستند که می توانند موتور خودرو را حتی در اواسط تابستان (مشروط بر اینکه همه بخش های موتور خودرو مطابق آنچه که باید باشد کار کنند) در دمای مناسب نگه دارند. با این حال، شرایط خودرو های کلاسیک کاملاً متفاوت است. موتور خودرو های تولید شده قبل از اینکه سیستم خنک کننده مایع به طور گسترده در خودرو ها بکار گرفته شود، حتی اگر هیچ مشکلی در موتور خودرو وجود نداشته باشد، ممکن است در دمای بالا گرم شوند.

جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در موتور خودرو

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

همانطور که در بالا ذکر شد، خودرو های کلاسیک تولید شده قبل از شروع بکارگیری سیستم های خنک کننده مایع در خودرو، ممکن است در طول ماه های تابستان گرم شوند. خوشبختانه، شما می توانید کارهای زیادی برای جلوگیری از وقوع این حالت در موتور خودرو انجام دهید که تعدادی از این موارد به شرح زیر می باشند:

  • مراقب گیج مربوط به دما سنج خودرو باشید و به طور مداوم میزان روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید

همانطور که در بالا گفته شد، روغن موتور یک عملکرد اساسی در فرایند خنک کردن موتور دارد.

  • رادیاتور خودرو خود را از وجود آلودگی ها، و مواد اضافی پاک کنید. یک اسپری ساده با سیستم تحت فشار می تواند به طور قابل توجهی بهره وری رادیاتور خودرو را بهبود ببخشد.
  • اطراف اگزوز خودرو خود را مسدود نمایید

این مواد پوششی می تواند در اطراف اجزای اگزوز خودرو شما پیچیده شود، و به افزایش حرارت در سیستم اگزوز کمک کند و از هدر رفتن این حرارت به سمت موتور خودرو جلوگیری کند.

  • سعی کنید از رانندگی به صورت مقطعی خودداری نمایید

متوقف نمودن خودرو و راه اندازی مجدد آن، باعث می شود موتور خودرو شما نسبت به حالت کار با سرعت ثابت بیشتر داغ شود. بنابراین، به منظور جلوگیری از انجام این نوع رانندگی در تابستان، تا آنجا که ممکن است، این کار می تواند به میزان بسیار زیادی از ایجاد گرمای بیش از حد در موتور خودرو جلوگیری کند.

روش های تشخیص داغ شدن موتور ماشین

جوش آوردن خودرو جوش آوردن پژو 207 جوش آوردن کوییک دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن ال 90 علت جوش آوردن ساینا هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم دلایل جوش آوردن 206 علت جوش آوردن پراید علت جوش آوردن پژو 405

داغ شدن غیرطبیعی کاپوت ماشین

یکی از ابتدایی ترین راه های تشخیص داغ شدن بیش از اندازه یک موتور ماشین، بررسی میزان داغ بودن کاپوت خودرو می باشد. شما باید بتوانید حداقل 10 ثانیه دست خود را به روی کاپوت قرار دهید. در غیر اینصورت خودروی شما بیش از اندازه داغ شده که باید برای رفع آن اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

روشن شدن چراغ هشدار

همچنین کی دیگر از علائمی که شما به راحتی می توانید آن را مشاهده کنید، چراغ های پشت فرمون می باشند که در صورت روشن شدن چراغ آمپر، یعنی موتور خودروی شما بیش از اندازه داغ شده است. همچنین در همین زمان عقربه مربوطه به سمت قرمز رنگ و یا خطر تمایل پیدا کرده که به معنای داغ شدن موتور ماشین می باشد.

ایجاد سروصدا از سمت موتور ماشین

در زمانی که موتور ماشین شما به میزان بسیار زیادی داغ شود، سر و صداهایی ممکن است از داخل کاپوت به گوشتان بخورد. علت این صداها داغ شدن روغن موتور می باشد که به دلیل داغ شدن موتور ماشین رخ داده است.

تولید بوی سوختگی

یکی دیگر از روش های تشخیص داغ شدن موتور ماشین، تولید یک بوی سوختگی یک شیء لاستیکی می باشد. در زمانی که موتور ماشینتان بیش از اندازه داغ شود، احتمال دارد تا واشر های داخل موتور شروع به آب شدن کرده و بوی نا مناسبی ایجاد کنند.

به وجود آمدن بخار

زمانی که بیرون آمدن بخار از کاپوت خود را ماهده کردید، از داغ شدن موتور خودروی خود می توانید کاملا مطمئن باشید. در این زمان بهتر است سریعا خودروی خود را متوقف کنید.

جرم گرفتن رادیاتور

یکی از مهم ترین قطعات در خودرو که می تواند موتور خودروی شما را خنک نماید، رادیاتور می باشد. در صورتی که رادیاتور خودرویتان با رسوبات، حشرات، غبار و… جرم گرفته باد، موجب می شود تا مایع خنک کننده نتواند به خوبی در جریان باشد و در نتیجه موتور خودرو بسیار داغ خواهد شد.

معیوب شدن ترموستات

این قطعه از موتور ماشین یکی از مهم ترین قطعات داخل ماشین می باش که در صورت خراب بودن حتی ممکن است در فصل زمستان دچار داغ شدن بیش از اندازه موتور خودرویتان شوید. چرا که مهمترین وظیفه ترموستات خودرو، تنظیم دمای مایعی که داخل موتور بوده و وظیفه خنک کردن را بر عهده دارد، می باشد.

خراب شدن فن رادیاتور

زمانی که فن رادیاتور موتور خودروی شما به درستی کار نکند و یا دچار مشکل شود، موتور به درستی خنک نشده و در نهایت با داغ شدن موتور ماشین مواجه خواهید شد.

معیوب بودن واتر پمپ

در حقیقت مهم ترین وظیفه این قطعه داخل موتور خودرو چرخاندن مایع خنک کننده برای خنک کردن موتور ماشین می باشد و در صورتی که این قطعه از لوازم خودرو به درستی کار نکند با جوش آوردن خودرو مواجه خواهید شد.

و همچنین عواملی دیگر که می توانند تاثیر بسیار زیادی در داغ شدن بیش از اندازه موتور خودروی شما داشته باشند، که عبارت است از:

  • سفت بودن بیش از اندازه سوپاپ ها
  • مسدود شدن خروجی اگزوز خودرو
  • وجود جرم به روی بدنه ی موتور ماشین
  • کم شدن میزان روغن موتور
  • تنظیم نبودن موتور خودرو
  • معیوب بودن واشر سر سیلندر
  • خراب بودن درب رادیاتور

جمع بندی درباره علت داغ شدن موتور خودرو

همانطور که گفته شد موتور خودرو قلب تپنده یک خودرو می باش که برای مراقبت از آن باید توجه زیادی به آن داشته باشید. همچنین یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای موتور ماشین رخ می دهد داغ شدن بیش از اندازه ی موتور ماشین می باشد. که با مشاهده نشانه های ذکر شده در این مقاله متوجه این مسئله خواهید شد.

همچنین باید دقت داشته باشید تا در صورت داغ شدن موتور ماشین، به سرعت خودرو را به گوشه ای منتقل کرده و سپس به هیچ عنوان خودرو را خاموش نکنید. درب کاپوت را باز کرده و تا سرد دن و همچنین پایین آمدن آمپر خودر صبر نمایید.

سوالات متداول

  1. آیا باید در زمان داغ شدن بیش از اندازه موتور خودرو، ماشین را خاموش نماییم؟
    خیر، به هیچ عنوان اینکار را انجام ندهید و تنها خودروی خود را به صورت روشن نگه دارید تا آمپر موتور خودرو پایین بیاید.
  2. سریعترین راه تشخیص داغ شدن موتور خودرو چه می باشد؟
    شما می توانید با مشاهده چراغ های آمپر دمای آب خودرو متوجه میزان داغ بودن خودروی خود شوید.
  3. آیا باید درب رادیات را در هنگام به جوش آمدن خودرو باز نمود؟
    خیر به هیچ عنوان اینکار را نکنید، چرا که آسیب های جدی ای به شما خواهد رسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.