سنسور اکسیژن چند کیلومتر تعویض می شود؟

0

هزینه حذف سنسور اکسیژن ،معایب حذف سنسور اکسیژن اول ،معایب حذف سنسور اکسیژن پراید ،مزایای حذف سنسور اکسیژن اول ،حذف سنسور اکسیژن s2000 ،حذف سنسور اکسیژن lznf ،قیمت حذف سنسور اکسیژن پراید
مزایا و معایب حذف سنسور اکسیژن دوم + آشنایی با سنسور اکسیژنٍ، شبیه ساز سنسور اکسیژن-تعمیر سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید-قیمت سنسور اکسیژن پژو 405-قیمت سنسور اکسیژن 206

شاید برای شما همواره این سوال مطرح است که چرا خودروهای قدیمی نسبت به خودروهای مشابه و صفر کیلومتر جدید، دارای شتاب و سرعت بیشتر و حتی مصرف کمتری هستند. برای یافتن جواب این سوال باید پارامترهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری خودروها را مورد مقایسه و بررسی قرار داد.

افت کیفیت قطعات اصلی خودروها نسبت به دهه گذشته و بومی سازی بسیاری از قطعات استراتژیک نظیر ایسیوها بر هیچکس پوشیده نیست اما عامل اصلی این اختلاف در جای دیگری نهفته است و آن هم سخت گیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی است. در خودورهای کاربراتوری با یک سیستم حلقه باز در سوخت رسانی و احتراق سروکار داریم که هیچ گونه کنترلی روی آلودگی خودرو نیست و لذا با مصرف سوخت بیشتر، سرعت و شتاب قابل قبولی را تولید مینمودند گرچه مشکلات خام سوزی و مصرف بالای سوخت جزء لاینفک خودروهای کاربراتوری بود.

با نفوذ علم الکترونیک به صنعت خودرو و توسعه سنسورهای دقیق و ارزان قیمت و استفاده از واحد کنترل مرکزی سبب شد که به کمک مانیتورینگ محصولات احتراق در خروجی موتور و کنترل مقدار اکسیژن موجود در آن، احتراق بهینه‌تری (تغییر مقادیر پاشش انژکتورها) را در خودروها ایجاد نماییم و در پی آن آلودگی کمتری را شاهد باشیم.

با سختگیرانه تر شدن استانداردهای آلایندگی (ارتقاء به استاندارد آلایندگی یورو ۴) سبب شد سنسورهای اکسیژن در خودروها به ۲ عدد افزایش یابند تا به خوبی عملکرد کاتالیزور را نیز تحت نظر داشته باشند. این اتفاق باعث شد که توان، شتاب و مصرف خودرو در واقع فدای رعایت استانداردهای آلایندگی شوند و با بالاتر رفتن استاندارد، توان خروجی خودروها و به طور محسوس شتاب آن­ها کاهش یافت.

O2_Sensor

و از این جا بود که موج نارضایتی در بسیاری مشتریان ایرانی از خودروهای یورو ۴ ایجاد شد زیرا در این خودروها کیفیت سنسور اکسیژن دوم و همچین برنامه ایسیو بسیار حساس‌تر بوده و کوچکترین اختلالی سبب عدم عملکرد مناسب خودرو (روشن شدن چراغ چک و کپ کردن خودرو هنگام شتاب گیری) خواهد شد.

راه کارهای متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه هر کدام توضیح داده شده است:

  1. استفاده از سنسورهای اکسیژن مرغوب

استفاده از سنسورهای اکسیژن متفرقه عامل اصلی بروز مشکل در خودروهای یورو ۴ می‌باشد و معمولاً با تعویض با نمونه اصلی، مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد.

  1. ارتقاء و آپدیت نرم افزاری ایسیو

بسیاری از ایسیوهای یورو ۴ موجود در کشور دارای ایرادات نرم افزاری می‌باشند و مشکلات بسیاری در تدوین جداول کنترل حلقه سوخت دارند که برای مثال می‌توان به خودروی نیسان اشاره نمود که با هیچ یک از سنسورهای اکسیژن عملکرد خوبی ندارند و به عنوان مشکل دائمی این خودرو همچنان وجود دارد.

  1. حذف سنسور اکسیژن دوم (Lambda Off)

آخرین و شاید کارآمدترین روش برای رفع مشکلات فوق آن است که شما به کمک ریمپ نمودن و حذف سنسور اکسیژن دوم از دامپ ایسیو، از شر مشکلات مرتبط با آن خداحافظی نمایید. در این روش خودروی شما به یک خودروی یورو ۲ تبدیل خواهد شد که علاوه بر حل مشکلات قبلی، شتاب، مصرف و توان آن نیز افزایش محسوس داشته است. این روش در حوزه فعالیت‌های مراکز چیپ تیونینگ ایسیو می‌باشد که در کشور ما نیز خوشبختانه در حال توسعه هستند.

دانستنی های فنی خودرو هزینه تعویض کاتالیزور پژو 206 زمان تعویض کاتالیزور تعویض کاتالیزور 206 قیمت کاتالیست سمند تعمیر و نگهداری خودرو هزینه نگهداری پژو 206 قیمت کاتالیزور پراید قیمت کاتالیزور سمند راههای تشخیص خرابی کاتالیزور کاتالیزور چیست وظیفه کاتالیزور ماشین

به عنوان یک مرکز تخصصی چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو این توانایی را دارد که تمام خودروهای یورو ۴ (ایسیوهای بوش، زیمنس و مشابه‌های آن‌ها) موجود در بازار ایران را به یورو ۲ تبدیل نماید و با حذف نرم افزاری سنسور اکسیژن دوم به طور کامل مشکلات مرتبط با آن را برطرف نماید. حذف سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودورهای داخلی انجام و تست شده و توانسته علاوه بر حل مشکلات تعمیراتی (روشن شدن چراغ چک و محدودیت دور موتور و …)، کپ اولیه خودرو را بین ببرد و علاوه بر کاهش نسبی مصرف سوخت توانسته باعث افزایش شتاب خودرو شود.

آشنایی با سنسور اکسیژن

آموزش عیب یابی خودرو تعمیر سنسور اکسیژن خرابی سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن عیب یابی سنسور اکسیژن ایراد سنسور اکسیژن تعمیر سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن تیبا تعویض سنسور اکسیژن کوییک قیمت سنسور اکسیژن

سنسور های اکسیژن قطعاتی هستند که تقریباٌ بیش از بیست سال از پیدایش آن ها می گذرد . هنوز بسیاری از رانندگان نمی دانند که چند سنسور اکسیژن بر روی خودرو آن ها نصب شده است. حتی گاهی اوقات اکثر مردم در هنگام روشن شدن چراغ اخطار موتور و ایجاد یک کد خطا که نشان دهندهء خرابی سنسور اکسیژن است و یا مردود شدن خودرو در تست آلاینده ها  به دلیل ضعیف شدن یا خرابی سنسور اکسیژن ، متوجه وجود سنسور اکسیژن در خودروشان می شوند.

اگر موتور خودرو شان منظم کار نکند و یا سوخت مصرفی اش غنی باشد ، ممکن است کسی به آن ها بگویید که موتور خودروشان به یک سنسور اکسیژن جدید نیاز دارد. اما در اکثر شرایط قادر به عیب یابی این قطعهء کوچک نیستند ؛ قطعه ای که نسبت به وجود انواع آلاینده ها هشدار می دهد .

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن

در واقع وضعیت مخلوط سوخت را نشان می دهد. بنابراین واحد کنترل الکترونیکی موتور می تواند نسبت سوخت و هوا را به منظور مصرف سوخت اقتصادی و به حداقل رساندن میزان آلاینده ها ، تنظیم نماید. سنسور اکسیژن در واکنش به اکسیژن محترق نشده ای که در درون اگزوز وجود دارد ، واکنش نشان می دهد. این سنسور در ابتدا سیگنال ولتاژ کمی تولید می کند ( معمولاٌ کمتر از ۱ ولت ) که مقدار آن با غنی شدن مخلوط سوخت و هوا افزایش می یابد. در واقع سنسور اکسیژن شبیه یک کلید عمل می کند که رقیق و غنی شدن مخلوط سوخت را با ارسال سیگنال به ECU گزارش می دهد ؛ تا نسبت سوخت و هوا ثابت بماند.

ECU از طریق خواندن اطلاعات سنسور اکسیژن ، مخلوط سوخت را در شرایط بالانس نگه می دارد. اگر ECU اطلاعاتی مبنی بر غنی بودن بیش از حد مخلوط سوخت دریافت کند ، پالس پاشش هر انژکتور را کوتاه تر خواهد کرد ؛ تا میزان سوخت تزریق شده در موتور کاهش یابد.این کار مخلوط سوخت را به سمت رقیق شدن سوق می دهد. اندکی بعد سنسور اکسیژن اطلاعاتی مبنی بر رقیق شدن مخلوط سوخت ( عدم سوخت کافی ) به ECU می فرستد . ECU نیز با افزایش پالس پاشش هر انژکتور نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده که نتیجهء این امر تزریق سوخت بیشتر در درون موتور است . ایجاد این تغییرات در بالانس سوخت سبب ایجاد یک مخلوط سوخت متعادل شده که تا حدی به شرایط ایده ال نزدیک است. کل این فرآیند ، حلقهء کنترل فیدبک سوخت است و این امکان را به خودروهای امروزی می دهد که حداقل آلاینده ها را ایجاد نمایند. سنسور اکسیزن یک سنسور کلیدی در این حلقه است.

دلایل روشن شدن چراغ چک گرمکن سنسور اکسیژن چیست تعمیر سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن علت خراب شدن سنسور اکسیژن چیست اجزای سنسور اکسیژن چیست عیب یابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن 206 دلایل افزایش مصرف بنزین

ECU از اطلاعات سایر سنسورها نیز استفاده می کند. از جمله : سنسور دمای مایع خنک کنندهء موتور ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، سنسور فشار مطلق مانیفولد ، سنسور  جریان هوا و غیره. علاوه براین تصحیح نسبت سوخت هوا مستلزم تغییر مناسب در شرایط عملکرد است. اما اطلاعات اصلی در مورد تغییر نسبت سوخت و هوا توسط سنسور اکسیژن در اختیار قرار می گیرد. بنابراین اگر سنسور اکسیژن بدرستی عمل نکند بالانس کردن نسبت سوخت و هوا سخت خواهد شد.

یک سنسور اکسیژن خراب که مخلوط سوخت را رقیق نشان می دهد ؛ سبب کارکرد موتور با سوخت خیلی غنی می شود. رقیق نشان دادن مخلوط سوخت توسط سنسور اکسیژن به چند دلیل است : تمام شدن عمر کارکرد سنسور ، آلوده شدن آن ، اتصال نامناسب سیم ها و یا بروز مشکل در جرقه زنی یا تراکم موتور.

 فرسوده شدن سنسور :

هنگامی که عمر سنسور در حال اتمام باشد ، عکس العمل آن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت همچون گذشته سریع نخواهد بود. تاخیر زمانی سنسور برای ارسال سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی  (ECU) افزایش یافته و سنسور کند عمل می کند که این امر از نزدیک شدن مخلوط سوخت و هوای موتور به محدودهء بالانس جلوگیری خواهد کرد. اگر موتور روغن سوزی داشته باشد و یا مایع خنک کننده به درون موتور نشت کند ، امکان آلوده شدن المنت سنسور وسپس خرابی سنسور وجود دارد. در گذشتهء نزدیک که بنزین سرب دار مورد استفاده بود ، سرب موجود در بنزین پس از طی کمتر از ۱۰۰ مایل ، سبب خرابی سنسور می شد ( به همین دلیل سرانجام دولت بنزین سرب دار را حذف کرد ).

زیرا سنسور اکسیژن نسبت به اکسیژن موجود در اگزوز واکنش نشان می دهد و نه نسبت به سوخت موجود در آن. هر نقصی در موتور خودرو که به هوای محترق شده اجازه دهد تا بین سیلندرها جا به جا گردد ، باعث می شود سنسور اکسیژن به اشتباه مخلوط سوخت را رقیق نشان دهد. عدم جرقه زدن شمع ، نشتی سوپاپ دود و یا حتی نشتی در قسمت واشر مانیفولد دود از جمله عواملی هستند که سبب کاهش میزان اکسیژن در سیستم اگزوز می شوند. این امر برای سنسور زیان بار نیست ، اما سبب کارکرد موتور با سوخت غنی شده که پیامد آن افزایش میزان آلاینده ها و فاصله گرفتن از مصرف اقتصادی سوخت است.

 داغ شدن سنسور اکسیژن :

بد نیست بدانید که یک سنسور اکسیژن زمانی سیگنال ولتاژ تولید می کند که با دمایی در حدود ۶۱۷ تا ۶۶۲ درجه فارنهایت ، گرم شود. اگر سنسور با دمای اگزوز گرم شود ، چند دقیقه طول می کشد تا به دمای کارکرد خود برسد. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در خودروهای جدید توسط مدار گرم کن الکتریکی که درون سنسور قرار گرفته ، سریعاٌ به درجه حرارت مورد نظر می رسند. این گونه سنسور ها معمولاٌ سه یا چهار سیمه هستند. لازم به ذکر است که سنسور های اکسیژن فاقد گرم کن یک یا دو سیمه می باشند.

اگر مدار گرم کن خراب شود ، در عملکرد سنسور اکسیژن خللی ایجاد نمی شود ، بلکه سنسور همچون گذشته توسط حرارت اگزوز گرم می شود ؛ اما شکل گیری سیستم حلقه بسته با تاخیر همراه است که این امر ممکن است موجب عدم تایید خودرو در تست آلاینده ها شود.

بررسی سنسور اکسیژن :

سنسور اکسیژن را می توان با روش های مختلف عیب یابی نمود که این خود مستلزم داشتن تجهیزات مخصوص است. برای پیدا کردن کدهای خطا در خودروهای جدید یک دستگاه اسکن یا کد خوان مورد نیاز است ؛ ولی در خودروهای قدیمی تر ( قبل از سال ۱۹۹۵ ) از یک نمایشگر کد  دستی استفاده می شد.

اگر فکر می کنید سنسور اکسیژن دچار مشکل شده است ، می توان با استفاده از دستگاه اسکن ، ولت متر یا اسیلوسکوپ دیجیتال ولتاژ خروجی و واکنش سنسور را مشخص نمود. اگر بررسی ها خرابی یا کند شدن سنسور اکسیژن را تایید نمایید ، تعویض سنسور ، تنها راه ممکن است. هیچ راهی برای تمیز یا تعمیر کردن سنسور اکسیژن وجود ندارد.

نکته : سنسور اکسیژن جدیدی که جایگزین سنسور فرسوده می شود ، باید کاملاٌ با آن مطابقت داشته باشد ( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن ) . همچنین ویژگی های عملکرد و برق تغذیهء یکسان داشته باشند. نصب یک سنسور اکسیژن متفاوت نسبت به سنسور اصلی در کارکرد موتور تاثیر گذاشته و ممکن است مدار کنترل گرم کن که در درون ECU موتور قرار دارد ، دچار آسیب شود.

زمان تعویض سنسور اکسیژن :

برای حفظ حداکثر توان موتور بهتر است که سنسور اکسیژن کمی قبل از خرابی ، تعویض شود. برخی کارشناسان توصیه می کنند ، برای جلوگیری از کاهش توان حداکثر موتور  باید پس از طی مسافت های مشخص نسبت به تعویض سنسور اقدام نمود. مقدار مسافت توصیه شده برای سنسور های اکسیژن یک یا دو سیمه ی فاقد گرم کن که از سال ۱۹۷۶ تا دهه نود مورد استفده بودند ، ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل است.

سنسورهای اکسیژن سه یا چهار سیمه ی دارای گرم کن که از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود به کار می رفتند ، پس از طی ۶۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. سرانجام از سال ۱۹۹۶ تا کنون در خودروهای دارای OBD II توصیه شده که پس از طی ۱۰۰۰۰۰ مایل سنسور اکسیژن تعویض گردد.

شناخت نوع سنسور به کار رفته :

رایج ترین نوع سنسور اکسیژن از جنس زیرکونیوم است ؛ اگرچه نوع تیتانیومی و باند گسترده ی آن نیز وجود دارد. سنسورهای اکسیژن زیرکونیومی قدیمی ، فاقد گرم کن هستند. آن ها یک یا دو سیمه اند و پس از روشن شدن موتور در شرایط سرد ، چند دقیقه طول می کشد تا سیگنال تولید کنند. زیرا تنها گرمای اگزوز آن ها را به درجه حرارت عملکردشان می رساند. بنابراین ، ممکن است سنسور فاقد گرم کن در دور آرام سرد شود و یک سیگنال به منظور توقف سیستم کنترل موتور تولید نماید که نتیجه ی آن بازگشت عملکرد سیستم به وضعیت حلقه باز خواهد بود ( یعنی : تنظیم نسبت سوخت و هوای ثابت ) .

در سال ۱۹۸۲ ، سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن پدیدار شدند که یک مدار گرم کن مخصوص در درونشان تعبیه شده بود. در نتیجه این این سنسورها بسیار سریع ( طی ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ) به درجه حرارت عملکرد خود می رسیدند. در نتیجه موتور می توانست زودتر در وضعیت حلقه بسته قرار گیرد که پیامد این امر ، کاهش میزان آلاینده ها هنگام روشن شدن موتور در هوای سرد بود.  همچنین از سرد شدن ( عدم تولید سیگنال ) سنسور در دور آرام ، جلوگیری می شد. برای تامین ولتاژ تغذیه گرم کن به مدار الکتریکی مجزا نیاز است ؛ بنابراین ، سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن معمولاٌ سه یا چهار سیمه هستند.

اجزای سنسور اکسیژن چیست انواع سنسور اکسیژن بهترین سنسور اکسیژن 206 تعمیر سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 قیمت سنسور اکسیژن وظیفه سنسور اکسیژن زمان تعویض سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو

در سنسور اکسیژن تیتانیومی از سرامیک خاصی استفاده شده و سیگنال متفاوتی نسبت به سنسور اکسیژن زیرکونیومی تولید می کند. سیگنال ولتاژ تولید شده با تغییرات نسبت سوخت و هوا دچار تغییر می شود. هنگامی که نسبت سوخت و هوا غنی باشد ، مقاومت سنسور  دچار افت شده و به کمتر از ۱۰۰۰ اهم می رسد و در زمان رقیق شدن نسبت سوخت و هوا رو به افزایش می نهد و به بیش از ۲۰۰۰۰ اهم خواهد رسید. این کار سبب ایجاد یک نسبت سوخت و هوای استوکیومتریک یا ایده ال می شود. ECU  موتور ، ولتاژ تغذیهء سنسور را تامین می کند (بسته به عملکرد، ۱ یا ۵ ولت ) و سپس تغییرات به وجود آمده در ولتاژ برگشتی از سنسور را که به سبب تغییرات مقاومت سنسور ایجاد شده ، می خواند. سنسور اکسیژن تیتانیومی تنها در برخی خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله : برخی نیسان های قدیمی طی ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ ، جیپ ها و . . .

در سال ۱۹۹۷ برخی خودروسازان ، استفاده از نوعی سنسور اکسیژن جدید را آغاز کردند. گرم کن این سنسور سطحی هموار و یک المنت زیرکونیومی _ سرامیکی ، شبیه به یک لوله فلزی دارد. یک لایه ی سرامیکی بر روی الکترودهای رسانا قرار گرفته است. در نتیجه علاوه بر عایق کاری سبب گرم شدن آنی تمامی لایه ها بر روی لوله باریک می شود. این طرح جدید درست مثل سنسورهای زیرکونیومی که از نوع لوله ای هستند ، کار می کند. اما با به کار گیری یک فیلم ضخیم ، طول سنسور کاهش یافته ، سبک تر شده و مقاومت آن در برابر آلودگی ها افزایش یافته است. همچنین المنت گرم کن جدید ، به نیروی الکتریکی کمتری نیاز داشته و تنها پس از ۱۰ ثانیه به درجه حرارت عملکرد خود می رسد.

آموزش مکانیک خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش عیب یابی ماشین دلایل کاهش قدرت موتور دلایل کاهش شتاب خودرو علت کم شدن آب رادیاتور پراید علت کم کردن آب رادیاتور دلایل ناتنظیم بودن خودرو بوی بنزین داخل 206

همچنین در برخی خودروهای جدید از سنسور اکسیژن با باند گسترده استفاده شده که شبیه به سنسور مسطح است ؛ اما سیگنال ولتاژ بالاتری تولید می کند که نسبت مستقیمی با نسبت سوخت و هوا دارد ( درست برعکس سایر سنسورهای اکسیژن ). این به ECU موتور اجازه می دهد تا از تدبیری کاملاٌ متفاوت برای کنترل تغییرات نسبت سوخت و هوا استفاده کند. در نتیجه با بالا و پایین کردن نسبت سوخت و هوا از وضعیت غنی به رقیق ، یک مخلوط بالانس شدهء متعادل را تولید می کند. همچنین می تواند در صورت لزوم مقدار سوخت موجود در مخلوط سوخت و هوا را کم یا زیاد کند ، تا نسبت سوخت و هوا در شرایط ایده ال خود ( ۱ : ۱۴.۷ ) قرار گیرد.

ویدئو:حذف سنسور اکسیژن در پراید یورو 2 با ایسیو زیمنس

در این کلیپ سنسور اکسیژن پراید یورو 2 با ایسیو زیمنس به کمک ریمپ توسط سام تیونینگ حذف شده است. همان طور که مشاهده می کنید در ایسیو پارامتر سنسور اکسیژن روی 423 میلی ولت ثابت شده و خودرو بدون هیچ گونه خطایی کار می کند. برای مشاهده سایر خدمات ما، از سایت بازدید نمایید.

دانلود ویدیو

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.