علت صدای غیر عادی در لاستیک ، چرا چرخ خودرو صدا می دهد؟

0

صدای لاستیک

چرخ های خودرو در حالت عادی همیشه صداهایی دارند، اما گاهی اوقات ممکن است صدای غیر عادی از چرخ ها شنیده شود. صدای غیر عادی چرخها گاهی بیخطر وگاهی هم میتواند خطرساز باشد و برای راننده و سرنشینان خودرو مشکلات زیادی ایجاد نماید. برای اینکه بفهمید چرا چرخ های خودرو صدا می دهند؟ بهتر است در این گزارش با ما همراه باشید تا با علت های صدای غیر عادی چرخ خودرو آشنا شوید و اگر هم به امداد خودرو تهران نیاز داشتید با ما  تماس بگیرید تا تمام مشکلات اتومبیل شما را برطرف نماید.

علت های رایج صداهای غیرعادی چرخ خودرو

زمانی که شما از لاستیک ماشین صدایی غیرعادی می شنوید، باید به آن توجه کنید و به دنبال علت آن و باشید تا خطرات جبران ناپذیری به وجود نیاورد. از مهم ترین دلایل صداهای غیرعادی چرخها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرابی کلگی بیرون پلوس

زمانی که صدای غیرعادی لاستیک به صورت تق تق به گوش شما برسد، دقت داشته باشید که صدا از کدام قسمت می آید اگر از خود لاستیک شنیده می شود، ممکن است مشکل از کلگی بیرون پلوس باشد. در صورتی که با حرکت و چرخش فرمان، صدا از قسمتهای مکانیکی باشد، دلیل اصلی آن به علت فرسودگی و خراب شدن کلگی بیرون پلوس می باشد.

خراب شدن ترمز ماشین

زمانی که سیستم ترمز خراب می شود صداهایی به صورت سوت و یا جیرجیر هنگام ترمز کردن به گوش می رسد. در این مواقع حتما اتومبیل خود را به تعمیرکار معتبر نشان دهید تا عیب یابی و رفع مشکل نماید.

یکی دیگر از بخش های مهم سیستم ترمز لنت ترمزمی باشد. در صورت تمام شدن و یا بی کیفیت بودن آنها ممکن است باعث به وجود آمدن صدای غیرعادی از لاستیک ها شود. بنابراین باید لنت ترمز را بررسی کنید و در صورت خراب بودن آن را تعویض نمایید. البته اگر خود قادر به تعویض لنت ترمز نبودید می توانید از امداد خودروغرب تهران کمک بگیرید. در هرجایی که هستید با شماره های مرکز ما تماس گرفته و یا به صورت اینترنتی با ما ارتباط برقرار کنید تا در کمترین زمان ممکن به مشکل خودوری شما رسیدگی شود.

میزان نبودن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ ها نیز می تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی از چرخ های خودرو شود. به طوری که فرسودگی قطعات جلوبندی و میزان نبودن فرمان موجب ثابت نبودن لاستیک ها بر روی زمین می شود. درواقع خراب شدن اکسل عقب خودرو نیز می تواند باعث ثابت نبودن لاستیک بر روی زمین می شود.

در این مواقع باید لاستیک ها بررسی شوند. بهتر است این کار را به تعمیرکاران ماهر و معتبر امداد خودرو بسپارید تا مشکل صدای غیرعادی چرخها را بررسی کرده و مشکل را برطرف نمایند.علاوه بر خدمات مکانیکی، یدک کشی خودرو با خودروبرهای مجهز را بر عهده دارد. تنها با یک تماس می توانید با مرکز ما ارتباط برقرار نمایید.

طریقۀ رانندگی و نوع جاده ها

رانندگان ماهر کمتر دچار مشکل می شوند. برای اینکه رانندگان محتاط در صورت شنیدن صدایی از چرخ خودرو و یا هر بخش دیگری از آن با دقت در صدد بررسی و رفع مشکل هستند و همین باعث می شود مشکل خودرو بزرگتر و شدیدتر نشود. البته نوع مسیر نیز در این قضیه بی تاثیر نیست. جاده ای که در آن رانندگی می کنید اگر استاندارد باشد، لاستیک ها به راحتی حرکت می کنند و به آنها فشاری ایجاد نمی شود. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در چرخ خودرو شود.

صدای تایر

 نوع و اندازه لاستیک ها

جنس و سایز لاستیک در عملکرد آن بسیار تاثیر گذار است. برخی از برندهای تایرها صداهای بیشتری دارند و صدای جیغ مانند لاستیک هم از آنها می باشد. که این به دلیل مواد به کار رفته در ساخت آنها باشد. به طوری که هر چقدر در ساخت لاستیک از مواد کائوچو بیشتری استفاده شده باشد، لاستیک نرمتر و بدون صدایی خواهید داشت.

علاوه بر نوع لاستیک ها انداره آنها هم در ایجاد صدای غیرعادی تاثیر گذار است. به طوری که لاستیک های دارای ارتفاع و فاق بلندتر در حین حرکت ماشین نرمتر و صدای کمتری دارند.

در زمان انتخاب لاستیک به آج لاستیک ها نیز توجه داشته باشید. برای اینکه آج لاستیک هم از عوامل تاثیر در ایجاد صدای غیرعادی از لاستیک هاست. بنابراین در زمان خرید برای عملکرد بهتر خودرو از لاستیک های باکیفیت و مناسب استفاده نمایید.

فرسودگی و خراب شدن بلبرینگ چرخها

خراب شدن بلبرینگ چرخ ها از عوامل مهمی است که می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای خودرو شود. خرابی آن همراه با قفل شدن چرخ ها، لق زدن چرخ ها، و باز شدن و دررفتن چرخ ماشین می باشد. زمانی که با صدای زوزه مانند چرخ مواجه شدید آن را جدی بگیرید و بلبرینگ خودرو را بررسی نمایید. برای اینکه خراب شدن بلبرینگ هزینه های زیادی را به بار می آورد.

برای اینکه از خرابی بلبرینگ جلوگیری شود باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید و آنها را رعایت نمایید.

سرعتگیرها را به آرامی رد کنید. حرکت با سرعت بالا در سرعت گیرها باعث خرد شدن بلرینگ می شود.

در زمان خرید بلبرینگ نیز دقت کنید. برای ینکه جنس و کیفیت در عملکرد آنها بسیار تاثیر گذار است.

یکی دیگر از کارها برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ چرخ بهتر است هر 5 هزار کیلومتر کارکرد ماشین، چرخ ها را جک زده و بچرخانید. در صورت چرخاندن اگر چرخها لق شده بودن و یا صدا می دادند، بلبرینگ خرد شده است و باید آن را تعویض نمایید.

صدای جیرجیر لاستیک

تاثیر دما و تغییرات هوا

همانطور که در محتوای مربوط به تایر در آرشیو خودمان توضیح دادیم، لاستیک ها تحت تاثیر آب و هوا و دمای محیط قرار می گیرند. به طور مثال در فصل تابستان که هوا گرمتر است، چسبندگی لاستیک ها بیشتر شده و در نهایت اصطکاک لاستیک ها با زمین گرم افزایش یافته و همین اتفاق باعث ایجاد صدای غیر عادی در چرخ های خودرو می شود.

 

خارج شدن چرخ ها از محور اصلی خودشان گاهی ممکن است در اثر ضربه و یا برخورد شدید به چرخ ها، صداهای غیرعادی به گوشتان برسد. در این مواقع احتمالا چرخ ها در اثر ضربه از محور اصلی خودشان خارج شده اند. در واقع زاویه چرخ های جلو و عقب تنظیم نیستند و بنابراین راننده نباید به مسیر خود ادامه دهد برای اینکه باعث صدای ناهنجار از خودرو و لاستیک سابی چرخها می شود.

 

ممکن است این اتفاق در جاده ای خلوت برای شما اتفاق افتد، با وجود امداد خودرو نگران چیزی نباشید. شما می توانید با معتبرترین ها تماس گرفته و مشکل خود را بیان کنید. ما با ارائه خدمات ویژه یدک کشی، مکانیک سیار، امداد باتری، پنچرگیری و … به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

تایر خودرو

خراب شدن دنده های هرزگرد

صدای غیرعادی چرخ ها می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. از دیگر دلایل صدای غیرعادی از چرخ خودرو، خراب شدن و آسیب دیدن دنده های دیشلی گیربکس یا دنده های هرزگرد می باشد. ممکن برای شما سوال باشد که صدای شنیده شده از این آسیب دیدگی چگونه است؟ این صدا ممکن است در سر پیچ ها به صورت جیرجیر و یا جیغه به گوشتان برسد. رانندگان عزیز باید دثت داشته باشند که به این صدا ها بی توجه ای نکنند و چون ممکن است با گذشت زمان کوتاه، در خودرو مشکلات بزرگتری به وجود آید. یکی از مشکلاتی که خراب شدن دنده ها ایجاد می کند، پاره شدن تسمه و جا نیافتادن شیارهای تسمه روی شیارهای فولی می باشد.

جمع بندی

همانگونه که در این گزارش اشاره شد، مشکلات زیادی باعث به وجود آمدن صدای غیرعادی در چرخ خودرو می شود. نکته قابل توجه این است که در صورت شنیدن صدا باید هر چه سریع تر آن ها را مورد بررسی قرار داد. هر چه مدت طولانی‌تر مشکلی را رها کنید، بدتر می‌شود. در این مقاله سعی شد تا حدی دلایل صداهای غیر عادی عنوان شود. آنها را مدنظر داشته باشید و برای جلوگیری از مشکلات بیشتر با شماره امداد خودرو در نشانی https://emdadkhodro.info تماس گرفته تا مشکل شما را برطرف نمایند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.