عمر مفید لاستیک ها به زبان علمی

0

کانزومر ریپورتس برای پاسخ به این سؤال تستی را انجام می دهد که نام آن را «تست ساییدگی» گذاشته است.

آموزش جلوبندی خودرو آموزش مکانیکی و جلوبندی اجزای جلوبندی خودرو علت لاستیک سابی پراید نشانه های لاستیک سابی لاستیک سابی سمند مجله مکانیک مجله خودرو کارستان آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو
کانزومر ریپورتس برای رتبه بندی تایرها از لحاظ ساییدگی، پیمایش 256 هزار مایلی را در سال 2021 به اجرا گذاشت.
تست ساییدگی تایر یا treadwear testing  نشان داده است که تایر خودروهای خانوادگی بعد از پیمایش 70 هزار مایل [112 هزار کیلومتر] دوام می آورند. برای به دست آمدن این رقم 18 مدل خودرو در چهار فصل مورد آزمایش قرار گرفتند. تایر وانت های سبک و خودروهای شاسی بلند [اس یو وی] هم در همین حدود دوام می آورند.

تایرهای مخصوص خودروهای با عملکرد [قدرت، شتاب و سرعت] بالا، زودتر ساییده می شوند. برخی از این مدل ها که در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته اند، با پیمایش 25 تا 30 هزار مایل [40 تا 50 هزار کیلومتر] دوام آورده اند. خبر بد این که تایرهای تابستانی حتی زمان قید شده در گارانتی یا وارانتی را هم سپری نمی کنند.

تشخیص لاستیک سایی دلایل لاستیک سابی چیست رفع لاستیک سابی علت لاستیک سابی پراید علت لاستیک سابی چرخ عقب علت لاستیک سایی از داخل علت لاستیک سایی چرخ عقب پراید لاستیک سابی سمند لاستیک سابی نشانه های لاستیک سابی نشانه های لاستیک سایی ساندرو علت لاستیک سایی چرخ جلو روا آموزش تعمیر جلوبندی پراید ایرادات جلوبندی خودرو ایرادات جلوبندی آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو نشانه های خرابی جلوبندی نشانه های خرابی جلوبندی 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

بر اساس استانداردهای دولتی، تست ها فقط تا 7200 مایل به اجرا در می آیند تا در سامانه درجه بندی کیفیت تایر درج شوند. این سامانه 55 سال پیش ابداع شده که در آن زمان عمر مفید تایرها بین 15 تا 20 هزار مایل بود. اما با استانداردهای کنونی برای عملکرد چهارفصل تایرها باید بتوانند تا 60 هزار مایل دوام بیاورند.

کانزومر ریپورتس، 8 تویوتای کمری شبیه به هم را در تست ساییدگی تایر به مدت 6 ماه پیمود. 64 تایر این 8 خودرو جمعاً 1,024,000 مایل پیمودند. تکنسین ها هر 500 مایل شیفت رانندگی را عوض می کردند. خودروها در دو شیفت و در شرایط تقریباً مساوی تحت آزمون قرار گرفتند. در هر 1000 مایل هم تایرها تحت فشار قرار می گرفتند تا مقاومت آنها سنجیده شود.

با این حال انتشار این آمار و ارقام به معنی آن نیست که این عدد برای همه یکسان است. چون رانندگی و نحوه نگهداری افراد با هم فرق دارد.

بهترین تایرهای در این آزمون متعلق به میشیلن در دو نوع دیفندر T+H و کراس کلایمت 2 بودند.

برای افزایش سلامت تایرها توصیه شده است که جای تایرهای خودرو را هر شش ماه یکبار با هم عوض کنند. روش ساده تر آن جا به جایی چرخ های جلویی با عقبی است اما اگر قرار است تایرها جا به جا شوند [یعنی این امکان وجود دارد که تایرها از چرخ ها جدا شوند و دوباره نصب شوند] در آن صورت ضربدری بیشتر توصیه می شود. این توصیه برای خودروهای اسپورت یا ابرخودروهایی که اندازه چرخ های جلو و عقب آنها یکسان نیست مصداق ندارد.

همچنین برای افزایش طول عمر تایرها، تنظیم باد، بالانس چرخ ها و تنظیم فرمان به صورت دوره ای مؤثر هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رتبه بندی کانزومر ریپورتس می توانید به این آدرس CR’s tire ratings مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.