جذاب ترین خودرو‌های وارداتی بازار ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

0

واردات خودرو بعد از حدود ۴ سال ممنوعیت به زودی آزاد خواهد شد، اما با توجه به محدودیت‌های جدید در نظر گرفته شده برای این دوره، تنها خودرو‌های اقتصادی اجازه ورود به بازار کشورمان را خواهند داشت.

در دوره قبلی واردات (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۷) محدودیت‌ها کم‌تر بود و به خصوص در اوایل دهه ۹۰ شمسی، شاهد ورود یک‌سری از خودرو‌های خاص و اسپرت در مقیاس جهانی بودیم.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا بار دیگر به خاص‌ترین و جذابترین خودرو‌های وارداتی که هم‌وطنان علاقمند به خودرو‏ فرصت ملاقات نزدیک با آن‌ها را پیدا نکردند نگاهی داشته باشیم. با ما همراه باشید تا بیش‌تر با این گل‌های سرسبد بازار خودرو کشورمان آشنا شوید.

ب ام و I۸

سال ۲۰۱۰ بود که شرکت ب ام و در نمایشگاه خودرو پاریس از یک کانسپت آینده نگرانه به نام Vision Efficient Dynamics رونمایی کرد که از پیشرانه پلاگین هایبرید کم مصرف و با عملکرد بالا استفاده می‌کرد. طراحی این خودرو به قدری فضایی بود که کم‌تر کسی فکر می‌کرد ب ام و به دنبال تولید انبوه آن باشد، اما ۴ سال بعد این رویا رنگ واقعیت به خود گرفت و نسخه تولیدی این کانسپت با نام ب ام و i۸ رونمایی و به بازار عرضه شد.

سال ۱۳۹۴ بود که ورود چند دستگاه ب ام و i۸ به گمرک‌های کشور بسیار در رسانه‌ها خبرساز شد و کم‌تر کسی باور می‌کرد خودرویی با این سطح از تکنولوژی و قیمت گران بتواند مجوز پلاک ملی را دریافت کند، اما در هر صورت حدود ۵۰ دستگاه از این خودرو خاص با مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توانستند با مجوز‌های خاص از گمرک ترخیص شوند و پلاک ملی دریافت کنند.

 

ب ام و i۸ که به دلیل طراحی خاص خود در بازار کشور ما به سفینه فضایی معروف شده است، از قوای محرکه پلاگین هایبرید (هیبریدی با قابلیت شارژ باتری‌ها توسط برق شهر) بهره می‌گیرد که شامل یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو در عقب و یک پیشرانه الکتریکی در جلوی خودرو است. این چیدمان پیشرانه‌ها i۸ را به یک خودرو چهارچرخ محرک تبدیل می‌کند.

پیشرانه‌های ب ام و i۸ در کنار هم قادر هستند حداکثر قدرت ۳۶۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۷۰ نیوتن‌متر را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های این سفینه آلمانی منتقل کنند. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت ب ام و i۸ هم به ترتیب برابر با ۴.۴ ثانیه و ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو پلاگین هایبرید هم در شرایط ایده‌آل تنها ۲.۱ لیتر در صد کیلومتر است که البته دستیابی به این عدد در شرایط کشور ما بعید است، اما در شرایط واقعی هم مصرف سوخت این خودرو اسپرت در حد یک هاچ‌بک کوچک شهری خواهد بود.

لوتوس الیزه

شرکت ایلیا موتور چند وقتی است که وارد عرصه مونتاژ شده است و خودرو دایون Y۵ را در بازار عرضه می‌کند، اما این شرکت در دوره قبلی واردات خودرو، نماینده شرکت لوتوس بود و تعداد محدودی لوتوس الیزه نسل سوم را در مدل ۲۰۱۶ به ایران وارد کرد. لوتوس الیزه در دو تیپ الیزه S و الیزه ۲۲۰ کاپ در بازار ایران عرضه شد که تفاوت دو تیپ مذکور تنها در بهره‌گیری تیپ ۲۲۰ کاپ از کیت اسپرت بدنه خلاصه می‌شود.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

پیشرانه لوتوس الیزه یک نمونه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری است که به کمک سوپرشارژر می‌تواند حداکثر قدرت ۲۱۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی روانه محور عقب این رودستر انگلیسی کند. این پیشرانه نه‌چندان حجیم می‌تواند به خوبی از پس وزن ۹۲۴ کیلوگرمی لوتوس الیزه برآید که حاصل آن شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۴ کیلومتر در ساعت است. هرچند لوتوس الیزه آپشن رفاهی خاصی ندارد و رانندگی با آن هم چندان راحت نیست، اما طراحی جذاب و اسپرت در کنار عملکرد فنی کم نقصش آن را به خودرویی قابل احترام در بازار کشورمان تبدیل کرده است.

آلفارومئو ۴C

قانون منع واردات خودرو‌های با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی در سال ۱۳۹۳ تصویب شد و از آن زمان به بعد، آمار واردات خودرو‌های اسپرت به بازار کشورمان افت قابل‌توجهی داشت. اما در همین زمان برخی واردکنندگان به سراغ خودرو‌های اسپرت سبک وزن با پیشرانه‌های کم حجم رفتند که آلفارومئو ۴C هم یکی از همین خودرو‌ها است.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

آلفارومئو ۴C که در تعداد محدودی با مدل ۲۰۱۵ در بازار کشورمان عرضه شده است، از یک پیشرانه چهار سیلندر توربو ۱.۷ لیتری با حداکثر قدرت ۲۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب این کوپه اسپرت ایتالیایی منتقل می‌کند. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت آلفارومئو ۴C هم به ترتیب برابر با ۴.۵ ثانیه و ۲۵۸ کیلومتر در ساعت است. آلفارومئو ۴C هم از نظر ساختاری بسیار شبیه به رقیبش لوتوس الیزه است و یک خودرو سبک عملکرد محور برای ارائه حداکثر لذت رانندگی ممکن است؛ بنابراین نبایستی در این خودرو به دنبال آپشن‌های لوکس بگردید.

مرسدس بنز CLA۴۵ AMG

روی درب صندوق‌بار بسیاری از مدل‌های مرسدس بنز موجود در بازار ایران نوشته AMG به چشم می‌خورد، اما اکثر این مدل‌ها تنها از پکیج بدنه AMG استفاده می‌کنند و درون کاپوتشان خبری از پیشرانه‌های قلدر این تیونر خانگی مرسدس بنز نیست. در این میان کلاس CLA یک استثنا است چراکه تمام نمونه‌های واردشده آن از قدرت‌مندترین نسخه ممکن یعنی نسخه ۴۵ AMG هستند.

مرسدس بنز CLA۴۵ AMG که تعداد محدودی از آن در مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و تحت نام تیونر مِک دیزاین (MEC Design) وارد بازار کشور ما شد از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۳۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۷۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد که در زمان خود قدرت‌مندترین پیشرانه چهار سیلندر تولید انبوه دنیا بود. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند اختصاصی مرسدس بنز موسوم به ۴MATIC به هر دو محور این سدان کوپه می‌رسد که نتیجه آن شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) خواهد بود.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

با این اوصاف مرسدس بنز CLA۴۵ AMG نه تنها یکی از خاص‌ترین بلکه یکی از سریع‌ترین سدان‌های بازار کشور ما هم محسوب می‌شود و کم‌تر خودرویی در این کلاس می‌تواند از نظر عملکرد فنی با آن رقابت کند.

مرسدس بنز GLA۴۵ AMG

مرسدس بنز CLA۴۵ AMG یک برادر با نام GLA۴۵ AMG هم دارد که در سگمنت کراس‌اوور‌های کوچک شهری قرار می‌گیرد. GLA۴۵ AMG که تعداد محدودی از آن هم‌زمان با CLA ۴۵ وارد بازار کشور ما شد، از نظر فنی کاملاً با برادر سدان خود یکسان است و از همان پیشرانه ۲ لیتری توربو ۳۷۵ اسب بخاری به همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه و سیستم دو دیفرانسیل ۴MATIC بهره می‌برد. فقط شتاب صفرتاصد GLA۴۵ AMG به دلیل وزن بالاتر خودرو، ۰.۲ ثانیه ضعیف‌تر از CLA۴۵ است و به ۴.۴ ثانیه می‌رسد.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

ب ام و M۶

تعداد ب ام و‌های M Power واقعی در کشور ما بسیار اندک است و شاید معروف‌ترین آن‌ها نسخه کروک نسل سوم ب ام و سری ۶ باشد که تعداد انگشت شماری از نسخه M۶ آن توانست در سال ۲۰۱۳ و همراه با برادران ضعیف‌ترش یعنی نسخه‌های ۶۴۰i و ۶۵۰i وارد بازار کشور ما شود.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

قلب تپنده ب ام و M۶ یک نسخه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۵۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۷۸ نیوتن‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه روانه محور عقب این کوسه خشمگین آلمانی می‌کند. شتاب صفرتاصد ۴.۳ ثانیه‌ای ب ام و M۶ جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد، اما افسوس که حداکثر سرعت این خودرو مثل بسیاری از هم‌وطنان دیگرش روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

مرسدس بنز SLS AMG

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شش دستگاه از نسخه‌های مختلف مرسدس بنز SLS AMG با مجوز‌های خاص وارد ایران شدند و پلاک ملی دریافت کردند. ۲ دستگاه از نسخه عادی هستند که پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۵۷۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۵۱ نیوتن‌متر دارند. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به محور عقب این سوپر اسپرت آلمانی منتقل می‌کند و شتاب صفرتاصد ۳.۸ ثانیه را در کنار حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر در ساعت برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

۱ دستگاه از نسخه Final Edition است که قدرت پیشرانه در آن به ۵۹۱ اسب بخار رسیده است و با کاپوت و بال عقب فیبرکربنی خود به راحتی از نسخه عادی قابل تشخیص است. اما ۳ دستگاه باقیمانده از قدرت‌مندترین نسخه SLS AMG یعنی نسخه بلک سریز هستند که از پیشرانه‌ای با حداکثر قدرت ۶۳۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۳۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد و قادر است در مدت ۳.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

مرسدس بنز SLS AMG یکی از خاص‌ترین خودرو‌های واردشده به بازار کشور ما است که به لطف طراحی خاص درب‌ها و عملکرد فنی فوق‌العاده تا سال‌های سال مثل الماسی در خیابان‌های کشور می‌درخشد و معدود مالکانش قیمت‌های بسیار نجومی برای آن اعلام می‌کنند.

پورشه ۹۱۱ توربو S

پورشه ۹۱۱ به خودی خود یکی از خودرو‌های خاص بازار کشور ما محسوب می‌شود که تعداد نه‌چندان زیادی از آن در نسخه کررا ۴ (نسل ششم) و کررا S (نسل هفتم) وارد ایران شد، اما گل سرسبد نسخه‌های پورشه ۹۱۱، نسخه توربو S است که تنها ۲ دستگاه از آن در قالب نسل هفتم پورشه ۹۱۱ وارد بازار ایران شده است. این نسخه از پورشه ۹۱۱ نیروی خود را از یک پیشرانه ۶ سیلندر تخت (باکسر) ۳.۸ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۵۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر می‌گیرد که نیروی آن از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به هر دو محور این خودرو می‌رسد.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

پورشه ۹۱۱ توربو S با شتاب صفرتاصد ۳.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، یک سوپر اسپرت تمام عیار محسوب می‌شود و لقب پرشتاب‌ترین خودرو بازار ایران شایسته آن است.

فراری ۴۵۸ ایتالیا

سال ۱۳۹۳ بود که یک دستگاه فراری ۴۵۸ ایتالیا مدل ۲۰۱۲ با مجوز خاص ورزشکاری توانست وارد ایران شود و پلاک ملی دریافت کند. این سوپر اسپرت ایتالیایی به قدری خاص و جذاب است که هنوز بعد از گذشت چند سال، دیدن آن برای خودرودوستان ایرانی عادی نشده است و با هربار حضور در خیابان، شبکه‌های اجتماعی از عکس‌های آن پر می‌شود.

فراری ۴۵۸ ایتالیا از یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۵۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۴۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد که نتیجه همکاری این پیشرانه با یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر در ساعت است. قطعاً فراری ۴۵۸ ایتالیا گل سرسبد خودرو‌های خاص بازار کشور ما است و به این راحتی‌ها نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت.

بازار خودرو های ایران در ۱۰ سال گذشته + تصاویر

بازار خودرو کشور ما همیشه بازاری محدود بوده است که خودرو‌های معمولی بازار جهانی با قیمت‌های چند برابر ارزش واقعی خود در آن به فروش می‌رسند و به نوعی خاص محسوب می‌شوند، اما خودرو‌هایی که در این مقاله از آن‌ها یاد کردیم، در بازار جهانی هم می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. هرچند این خودرو‌ها در بازار کشور ما قیمت‌هایی بسیار عجیب و غریب دارند که شاید تنها ۱ درصد مردم ایران توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند، اما حضور آن‌ها می‌تواند تاریخچه بازار خودرو کشور و ذخیره کلاسیک‌های آینده آن را غنی‌تر کند.

منبع: برنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.