تولید خودروی اقتصادی از سال آینده

0

یکی از موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفته، تولید خودروی اقتصادی است. خودرویی که برای خانواده‌های ایرانی و بخصوص دهک‌های پایین جامعه قابل دسترس باشد. حال روز گذشته مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سازکار تولید خودرو مدرن اقتصادی در حال اجرا است. بدین جهت می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آتی، شرکت‌های خودروسازی نسبت به تولید خودروهای اقتصادی از نوع مدرن آن اقدامات عملیاتی انجام دهند. برخی از منابع مطلع اظهار می‌کنند که تولید خودروی اقتصادی از نیمه اول سال 1402 آغاز می‌شود. بر این اساس خیلی از خانواده‌هایی که اکنون توان خرید خودرو ندارند، می‌توانند از سال آینده خریدار خودروهای جدید، مدرن و اقتصادی خودروسازان باشند.

عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به سازکار اجرایی خودرو مدرن اقتصادی، افزود: برای اقتصادی‌ کردن محصول علاوه بر استفاده از روش‌های مهندسی در محصول، باید به فرایند تولید نیز توجه جدی شود، همچنین ضروری است، تیم مهندسی فرایندهای ساخت بهینه شوند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان در صنعت خودروی کشور دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازکار اجرایی به‌روز لحاظ شده است  و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است.

او اظهار کرد: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در 100 کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی دیگر است.

او با تأکید بر اینکه اقتصادی‌شدن باید در ساختار و معماری پروژه و فرایندهای ساخت اتفاق بیفتد، خاطرنشان‌کرد: پس از سال 97 به واسطه تحریم‌ها، جلوی تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شد، از همین رو بخشی از خودروهای تولیدی در پارکینگ‌ها ماند و وارد بازار نشد.

توکلی لاهیجانی گفت: مهندسی مقتصدانه بر راه‌حل‌هایی تمرکز دارد و سازنده را به گزینه‌هایی می‌رساند که نیازهای کارکردی را برآورده می‌کند. در واقع، نوآوری‌های ساده‌ای که کارکرد اصلی کالا را تضمین می‌کند و با حذف زوائد، کالا یا خدمت را با پایین‌ترین قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران در وزارت صمت، در سه گام طراحی شده است، گفت: مرحله نخست، آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال‌کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است.

توکلی بیان ‌داشت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.

او با اشاره به مرحله سوم، ادامه ‌داد: در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمرکز بر ارتباطات خارجی است و از طریق بهره‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجاد شده در صنعت خودرو داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راه‌حل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرم‌های بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.