چرا خودرو به هنگام ترمز گرفتن اول شتاب می گیرد بعد می ایستد؟

0

علائم خرابی ترمز دستی را بشناسید / از ترمز دستی چه مواقعی استفاده کنیم؟

Brilliance_H320H330_HandBrake_Reglage

یکی از مهمترین اجزای ایمنی خودروها، ترمز دستی می‌باشد که در خودروهای معمولی به وسیله یک اهرم و در خودروهای جدیدتر با استفاده از یک دکمه، فعال می‌شود.

ترمز دستی که از سیستم ترمز پایی و معمولی خودرو کاملا مجزا طراحی شده است بدون نیاز به روغن ترمز کار می‌کند و در حقیقت با استفاده از کشش لنتها به وسیله سیم، باعث قفل شدن چرخها می‌شود. در ادامه قصد داریم در رابطه با سیستم ترمز دستی در خودروهای معمولی و خودروهای جدید صحبت کرده و نحوه کار آن و علائم خرابی ترمز دستی را شرح دهیم.

یک سیستم ایمنی و ثابت نگاه دارنده خودرو محسوب می‌شود که تقریبا جدا از سیستم ترمز معمولی خودرو جداست. معمولا ترمز دستی برای ثابت نگاه داشتن خودرو در سطوح شیب دار استفاده می‌شود. در این حالت راننده ترمز دستی را فعال کرده و سپس پای خود را از روی ترمز بر می‌دارد و خودرو ثابت خواهد ماند. معمولا به ترمز دستی، ترمز پارک نیز گفته می‌شود چون در مواقعی که خودرو را پارک می‌کنیم نیز معمولا از آن برای عدم حرکت خودرو به جلو یا عقب استفاده می‌شود.

ترمز دستی نسبت به ترمز معمولی خودرو، قدرت عملکردی کمتری داشته و از آن نمی توان به عنوان یک گزینه برای ترمز معمولی استفاده نمود. از ترمز دستی برای متوقف ساختن خودرو در سطوح شیب دار، پارک خودرو، انجام حرکات نمایشی و کم کردن سرعت خودرو در مواقع اضطراری استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد ترمز دستی

این ترمز معمولا تنها دو چرخ از چهار چرخ خودرو را درگیر می‌کند و در اکثر خودروها روی چرخهای عقب سوار می شود. ترمز دستی در خودروهای مختلف معمولا به دو شکل اهرمیودکمهای موجود است. ما در اینجا به تشریح عملکرد هر دو نوع ترمز دستی خواهیم پرداخت و چگونگی کارکرد آن ها را همراه با تصاویر نمایش خواهیم داد. لازم به ذکر است که بگوییم هر کدام از این دو نوع ترمز دستی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن ها را معرفی کرده‌ایم.

ترمز دستی اهرمی

این نوع ترمز دستی که معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی کاربرد دارد، به شکل یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا یک پدال پایی طراحی می‌شود. راننده هنگامی که بخواهد این ترمز را فعال کند، باید اهرم را به بالا کشیده و سپس در آخرین درجه رها کند. برای رهاسازی خودرو نیز کافی است راننده دکمه رها سازی ترمز را که معمولا در بالای اهرم تعبیه شده است را فشار داده و سپس آن را به پایین رها کند. (اگر در رها سازی ترمز دستی مشکل دارید، بهتر است ابتدا کمی ترمز را به سمت بالا کشیده، سپس در همان حالت دکمه رها سازی را فشار داده و سپس ترمز را به سمت پایین رها کنید(.

ترمزدستی اهرمی خود به دو دسته یک سیمی و دو سیمی تقسیم می‌شود. در نوع یک سیمی، اهرم فعال کننده ترمز، به یک سیم متصل است که این سیم با استفاده از یک نگهدارنده T شکل به دو سیم متصل شده است. زمانی که اهرم کشیده می‌شود، سیم کشیده شده و در نتیجه هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده می‌شوند که موجب می شود تا سیستم ترمز هر دو چرخ به یک اندازه فعال شود. در مدل دو سیمی نیز اهرم خود دارای دو سیم مجزاست که هر کدام از این سیم ها یه یک چرخ متصل هستند و با کشیده شدن اهرم، هر دو سیستم ترمز به یک اندازه درگیر می‌شوند.

ترمز دستی دکمه ای

انواع ترمز دیسکی ترمز برقی چیست اهرم ترمز دستی برلیانس ترمز دستي برقي سانتافه ترمز دستی برقی چیست ترمز دستی پدالی ترمز دستی پراید خراب شدن ترمز دستی آموزش تعویض سیم ترمز دستی آموزش رگلاژ ترمز دستی اگر با ترمز دستی حرکت کنیم رانندگی با ترمز دستی بالا آموزش تخصصی رفع عیوب ترمز آموزش ترمز گرفتن انواع ترمز خودرو انواع آپشن خودرو مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو

مدل دکمه ای نیز خود به دو مدل سیمی و برقی تقسیم می‌شود. در مدل سیمی، راننده با فشردن دکمه ترمزدستی که با یک P نشان داده می‌شود، با استفاده از یک موتور برقی کوچک باعث کشیده شدن سیم ترمز ها و در نتیجه درگیر شدن ترمز ها می‌شود. اما در مدل برقی، روی هر چرخ یک سیستم الکترونیکی سوار می‌شود که به محض فشردن دکمه، به دیسک ها فشار آورده و هر دو دیسک چرخ را به یک اندازه درگیر می‌کند.

خرابی ترمز دستی

برای آنکه بتوانید از سلامت این وسیله اطمینان حاصل نمایید، می‌بایست آن را سالیانه بررسی و چک نمایید. چنانچه ترمز دستی شما به مقدار کافی بالا نیاید و یا به درستی آزاد نشود، احتمالا می‌بایست به وجود اشکالی در آن و خرابی ترمز دستی شک نمایید. در این صورت که کشش کافی ایجاد نشود، می‌بایست نسبت به تعمیر و تعویض ترمز دستی توسط مکانیکی متخصص اقدام نمایید.

از سایر علائم خرابی ترمز دستی در هر دو نوع پدالی و دستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

اگر به درستی عمل نکرد

اگر بعد از عمل کردن به حالت اولیه باز نگشت

اگر حین فشردن ترمز پدالی و یا ترمز دستی اهرمی هیچ مقاوتی حس نکردید

همگی می‌توانند نشانه هایی از خرابی ترمز دستی اتومبیل شما باشند.

در صورت نادرست بودن ریگلاژ ترمز دستی ، پدال ترمز بیش از حد پایین می رود زیرا ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است.

در نهایت باید تاکید کنیم که ترمز دستی نیاز به مراقبت دارد و باید آن را سالانه بررسی نمایید. اختلال در عملکرد آن به معنای اختلال در ایست خودرو به طور کامل است که در نهایت می‌تواند به حرکت اتومبیل هنگام پارک منجر شده و خسارات جدی وارد نماید. به همین دلیل می‌بایست نسبت به عملکرد و خرابی ترمز دستی با هشیاری بیشتری توجه نمایید.

چرا خودرو به هنگام ترمز گرفتن اول سرعت می گیرد بعد توقف می کند؟

این حالت تقریبا شبیه موقعه ای هست که شما پدل کلاچ را فشار می دهید و خودرو سرعت می گیرد می باشد.

تجربه شخصی : من ماشینم چند وقتی بود که موقع ترمز گرفتن احساس می کردم خودرو اول سرعت می گیرد بعد ترمز عمل می کند و بعد خودرو می ایستد تقریبا یه دو هفته ای شد این مورد پیش آمده بود.

علت ضعیف شدن ترمز علائم خرابي بوستر ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین تعمیرات تخصصی خودرو آموزش تعویض لنت ترمز دلایل تمام شدن لنت ترمز

از آنجایی که خودم دست به آچار هستم یک روزی که وقت آزاد داشتم چرخ ماشین را باز کردم و با بازدید از وضعیت دیسک و لنت ترمز متوجه اتمام یک طرفه لنت شدم و با تعویض کامل لنت ترمز مشکل تقریبا حل شد .

اما نکته مهم اینکه بعد از تعویض لنت قبل از حرکت حتما پدال ترمز را چند با فشار دهید تا لنت ترمز به دیسک نزدیک شود و روغن ترمز پشت سیلندر ترمز پر شود و اگر روغن ترمز پایین رفت می توانید مقداری روغن به آن اضافه کنید .

تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو تعویض روغن ترمز پراید آموزش تعمیر خودرو تعمیرات تخصصی خودرو مجله خودرو کارستان روغن موتور مناسب ال 90 روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب پژو پارس

یک مورد هم اینکه موقعه پر کردن پدال ترمز ،در مخزن روغن ترمز را باز کنید چرا که وقتی روغن ترمز در مخزن پایین می رود و در مخزن روغن ترمز بسته باشد یک حالت خلاء به وجود می آید و موقع ترمز گرفتن احساس می کنید هوا در مخزن ترمز می باشد و پدال حالت اسفنجی می شود و ترمز بشدت ضعیف می شود پس برای احتیاط حتما این کار را انجام دهید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.