صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز نشانه چیست؟

28

 کمک فنر ماشین را کی تعویض کنیم؟

مهمترین عضو سیستم تعلیق اتومبیل شما کمک فنر ها هستند. هنگامی که با خودرو تردد می‌کنید فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.

سیستم جلوبندی خودرو تعمیر جلوبندی پژو 405 اجزای جلوبندی خودرو سیبک فرمان چیست نشانه های خرابی جلوبندی آموزش تنظیم باد نرم کردن کمک فنرها

صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز نشانه چیست؟ / کمک فنر ماشین را کی تعویض کنیم؟
یکی از مسائلی که رانندگان با آن روبرو می شوند صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز است. این مشکل از کجا ناشی می شود؟ اگر از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می‌پرسید ، می توانیم به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از دست اندازها، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کنیم.


برای بررسی سلامت کمک فنرها می توانید به این صورت عمل کنید: ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه را به دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی توان به کار گرفت.


احتمالا صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز به این مسئله بازگردد و شیوه ی ذکر شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق، مناسب به نظر میرسد اما بهتر است به منظور مشاهده دقیق‌تر، خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.
با توجه به توصیه های کلی درباره کارکرد کمک فنرها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می شود (مثلا میگوید که هر ٨٠٠٠٠ کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه ی رانندگی شما نیز بستگی دارد.
رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنرها شده و در نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند. در نظر داشته باشید که از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید زیرا موجب می‌شود تا کمک فنر خودروی شما زودتر فرسوده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
28 نظرات
  1. امیر می گوید

    با سلام
    اپتیما ۲۰۱۷ دارم متاسفانه هنگام عبور از دست انداز ها از پشت سمت شاگرد صدای تق تق میاد چندین باز به چندین مکانیک ماهر مراجعه نمودم اولی کمک ها رو تعویض نمود دومی کالیپتورهای ترمز و عوض کرد سومی بوش های اکسل رو گفت عوض کنیم ولی متاسفانه درست نشده
    لطف میفرمایید راهنمایی بفرمایید

    1. کارستان می گوید

      سلام
      محور و بلبرینگ چرخ چک بفرمایید و آچارکشی کنید .

  2. علیرضا زارع می گوید

    سلام خسته نباشید من پارس دارم رفتم برای زیبایی کمک ماشین سایز۳۷بستم الان داخل خاکی وقتی داخل چاله میفتم یا دور زدن روی چاله یا دست اندازه از از محور جلو سمت راننده صدایی تق تق میاد

    1. کارستان می گوید

      سلام
      خوب کمک غیر فابریک ببندید این دردسرهارو داره

  3. محمد می گوید

    سلام من سواری پراید دارم توی دست انداز چرخ سمت شاگرد تلق تلق میکنه علتشو اگه بگید ممنون میشم

  4. فرزاد می گوید

    با سلام
    خودروی سراتو دارم. صدای تق تق در هنگاه عبور از سرعتگیر از سمت ساگرد می شنیدیم. کل جلو بندی و کمک فنرها را تعویض کردیم. صدای تق تق قطع نمی شد با قراردادن واشر در محل اتصال توپی و کمک فنر مشکل حل شد. (توبی و بلبرینگ هم تعویض شد). ولی با تمام اوصاف روی دست انداز های ریزی صدایی از سمت شاگرد می آید. صدا ترق تروق نیست ولی صدایی شبیه آن است. می توانید حدس بزنید مربوط به چیست؟

  5. فریاد محمدی می گوید

    سلام من ۴۰۵ دارم بردم جلوبندیشم سرویس کردم‌ والن وقتی ماشین از چند چاله ریزتو جاده رد میشه از زیر پام صدا میده دليلش چی میتونه باشه

    1. کارستان می گوید

      سلام ببرید دوباره بررسی کنند و آچارکشی کنید

    2. موسی می گوید

      به احتمال زیاد از جعبه فرمان یا چارشاخ فرمان

  6. محمد می گوید

    سلام من ماشینم پیکان سواری هست موقع حرکت و روی دست انداز یا چاله قسمت عقب ماشین صدا میده بیشتر سمت شاگرد احتمال داره برای بلبرنیگ باشه انگار داره خشک کار میکنه میشه راهنمایی کنید ؟
    ممنون.

  7. مبین می گوید

    سلام استاد من ماشینم 405 هستش رفتم کمک های جلوشو واسه زیبایی بریدم الان وقتی از سرعتگیر رد میشم صدای تق میده انگار کمک فنر داره میخوره بدنه میتونه عیب از توپی سر کمک باشه

  8. کامی می گوید

    سلام
    ماشین من۲۰۷هست موقع رانندگی در جاده های نامناسب ودست انداز و چاله چوله از عقب ماشینم تق تق میاد کمک های عقبم چک کردم
    از کدوم قطعه اکسلش میتونه باشه

    1. کارستان می گوید

      سلام بلبرینگ های ژامبون اکسل هست

    2. سامان می گوید

      منم همین مشکل رو دارم

  9. مسعود اسدی می گوید

    سلام استاد ماشین من پراید وقتی راه میرم بیشتر وقتی چاله وچوله هست مثل صدای شاستی شکسته میاد اززیرپای راننده وخیلی صدای بلند وناهنجار هست علتش چی میتونه باشه هرجا بردم چک کردن نفهمیدن گفتن ازکمک هست عوض کردم نشد جلوبندی درست کردم نشد میشه راهنمایی کنید ممنون میشم، باتشکر

    1. کارستان می گوید

      سلام . جعبه فرمان و رام و سرشاسی ها را بررسی کنید .

    2. حامد می گوید

      سلام ، حتما و حتما و حتما اول از هرز نکردن پیچهای حول محور چرخ از کمک فنرش بگیر تا خود چرخش ها مطمئن شو ، بعضی مکانیکها انقدر بیشعورن پیچو برعکس میندازن پیچا هرز میشن سریع ، لقمه لنت هم مطمئن شو همیشه که داری

  10. حسین پور می گوید

    سلام پراید من در دست انداز سمت شاگرد صدا میدهد کمکها تعویض شده جلو بندی رو هم مکانیک باز کرده میگه ایرادی نداره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. مسعود اسدی می گوید

      منو شما هم دردیم داداش

      1. سجاد می گوید

        تقصیر اون سگدسته.سگ تو روحش جای طبقش گشاد میشه

  11. قاسم می گوید

    سلام کوییک من تو دست انداز افتاد و الان صدای قرچ قرچ از زیر ماشین میاد حتی وقتی آروم حرکت میکنم و وقتی هم ماشین رو هل میدم همون صدا رو میده مشکل از کجاست ممنون

  12. عارف می گوید

    سلام من پراید دارم وهنگام دس انداز زیر پای خودم تقی میکند ازکجاشه

    1. کارستان می گوید

      سلام سیستم جلوبندی و طبق ها چک شود

      1. موسی می گوید

        وقتی زیر پا صدا بده از جعبه فرمان و چهار شاخه که وصله به تلسکوپی فرمان

  13. شهرام می گوید

    سلام یک سوال از خدمتتون دارم خودروی سمند من هنگام افتادن چرخ شاگرد در دست انداز یا چاله نسبتا شدید یک تک صدای تلق از سمت شاگرد شنیده میشود و سمت راننده نیست. و اگر در سربالایی شدید ماشین با سرنشین و بار بخاد کنده بشه و حرکت کنه باز همون صدا رو سمن شاگرد دارم و در حالت نرمال و دست اندازهای عادی نیست. مهره سرپلوس هم سفت هست.به نظرشما مشکل از کجاست؟

    1. کارستان می گوید

      سلام
      از جلوبندی و بوش های طبق می تواند باشد.

  14. سلمان می گوید

    سلام از قرقری فرمان هم میتونه باشه.

  15. علی آزادیطلب می گوید

    سلام وقت بخیر وتشکر از سایت بسیارخوبتان که مطالب ضروری و مفید برای همه منتشر میکنید با آرزوی سلامتی و سربلندی از ایزدمنان برای همه شما دست اندر کاران این سایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.