کمک فنر ماشین را کی تعویض کنیم؟

2

مهمترین عضو سیستم تعلیق اتومبیل شما کمک فنر ها هستند. هنگامی که با خودرو تردد می‌کنید فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.

سیستم جلوبندی خودرو تعمیر جلوبندی پژو 405 اجزای جلوبندی خودرو سیبک فرمان چیست نشانه های خرابی جلوبندی آموزش تنظیم باد نرم کردن کمک فنرها

صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز نشانه چیست؟ / کمک فنر ماشین را کی تعویض کنیم؟
یکی از مسائلی که رانندگان با آن روبرو می شوند صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز است. این مشکل از کجا ناشی می شود؟ اگر از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می‌پرسید ، می توانیم به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از دست اندازها، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کنیم.


برای بررسی سلامت کمک فنرها می توانید به این صورت عمل کنید: ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه را به دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی توان به کار گرفت.


احتمالا صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز به این مسئله بازگردد و شیوه ی ذکر شده در بالا برای بررسی درستی عملکرد سیستم تعلیق، مناسب به نظر میرسد اما بهتر است به منظور مشاهده دقیق‌تر، خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

اجرت جلوبندی کامل پژو 405 اجرت تعویض کمک فنر عقب ال 90 اجرت تعویض کمک فنر جلو پراید اجرت تعویض فنر پژو 206 اجرت تعمیر جلوبندی ام وی ام اجرت مکانیکی خودرو اجرت تعویض جلوبندی پژو 206 هزینه تعمیر جلوبندی سمند هزینه تعمیر جلوبندی پژو 206 عیب یابی جلوبندی سمند رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران اجرت تعویض طبق 206 اجرت تعویض طبق پراید اجرت تعویض بلبرینگ چرخ پراید اجرت تعویض بوش اکسل پراید اجرت تعویض لنت ترمز ال90 کاهش ارتفاع 206 اجرت مکانیکی پژو اجرت تعمیر اساسی 206
با توجه به توصیه های کلی درباره کارکرد کمک فنرها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می شود (مثلا میگوید که هر ٨٠٠٠٠ کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه ی رانندگی شما نیز بستگی دارد.
رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنرها شده و در نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند. در نظر داشته باشید که از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید زیرا موجب می‌شود تا کمک فنر خودروی شما زودتر فرسوده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. حيدر رمضانی نژاد می گوید

    درمورد صدای زوزه درسرعت بالا درخود وی پژو 405 فرانسوی توضیح دهید لطفا

    1. سامان می گوید

      معمولاً صدای زوزه از بلبرینگ چرخها هست.
      بلبرینگ باید تعویض بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.