علت زرد سوختن شعله گاز چیست و چطور رفعش کنیم؟

0

علت دود زدن اجاق گاز ،اگر رنگ شعله وسایل گازسوز قرمز زرد و یا نارنجی باشد نشانه چیست ،علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد ،علت دوده زدن پیک نیک ،تعمیر شعله اجاق گاز ،علت زرد سوختن شعله بخاری ،علت قرمز سوختن شعله گاز ،علت قرمز سوختن شعله بخاری

تا به حال پای صحبت‌های اجاقتان نشسته‌اید؟! مثلاً همین شعله‌ی آبی‌رنگش با بی‌زبان بی‌زبانی می‌گوید: «حال من خوب است و دارم تلاش می‌کنم که به بهترین شکل خوراک مورد علاقه‌ات را آماده کنم!» شاید بپرسید وقتی شعله اجاق زرد می‌سوزد قصد دارد چه بگوید؟! خب اگر دلتان می‌خواهد اجاقتان را بهتر درک کنید و علت زرد سوختن شعله اجاق گاز را بدانید پس با این مقاله تا دلایل این اتفاق را به‌طور کامل بررسی کنیم و راه‌حل رفع این مشکل را به شما نشان بدهیم!

علت زرد سوختن شعله اجاق چیست؟

علت زرد سوختن شعله گاز علت دوده زدن شمع علت دود زدن اجاق گاز آموزش تعمیر بخاری علت قرمز سوختن شعله گاز تعمیر لوازم خانه تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تعمیرگاه لوازم خانه در تهران اخبار دانستنی

اگر شعله اجاقتان آبی نمی‌سوزد و از بابت زرد رنگ شدن آن نگران هستید، باید بدانید که شعله‌ی اجاق می‌خواهد به شما هشدار بدهد که در اطرافش اکسیژن کافی وجود ندارد و به همین دلیل ناقص می‌سوزد.

سوختن یا احتراق ناقص یعنی به جای اینکه سوخت به‌طور کامل با اکسیژن ترکیب شود و انرژی تولید کند، مقداری از سوخت و انرژی با تبدیل شدن به گاز مونوکسید کربن (CO) به هدر می‌رود!

گاهی اوقات هم اجاق را که روشن می‌کنید شعله آبی رنگ است و هیچ مشکلی ندارد اما کم‌کم شروع می‌کند به زرد شدن، در این صورت یکی از موارد زیر ممکن است علت زرد سوختن شعله اجاق گاز تان باشد:

  1. هوای اطراف شعله در حال کم شدن است.
  2. مقادیر زیادی گاز ثانویه (مونوکسید کربن) در دودکش تجمع پیدا کرده است.

خوب است بدانید وقتی که گاز به‌طور کامل بسوزد، حداکثر مقدار گرما و انرژی را تولید می‌کند،  برای همین است که شعله‌ها عاشق هوا هستند تا با دریافت اکسیژن کافی، بهتر و زیباتر بسوزند.

چرا گاز ناقص می‌سوزد؟

قبلاً هم گفتیم که علت زرد سوختن شعله اجاق گاز، احتراق ناقص گاز به دلیل کمبود اکسیژن است. همان‌طور که می‌دانید حجم گاز با واحد مترمکعب اندازه‌گیری می‌شود و هر یک متر مکعب گاز، برای سوختن کامل به ۱۰ مترمکعب هوا احتیاج دارد.

حالا اگر به هر دلیلی این حجم از هوا در اطراف شعله موجود نباشد و مخلوط گاز و هوا نامتعادل باشد (یعنی مقدار گاز بیشتر شود)، شعله به رنگ زرد می‌سوزد و به جای تولید انرژی بیشتر، گاز جانبی مونوکسید کربن تولید می‌شود!

نارنجی سوختن شعله نشان‌‌دهنده‌ی چه مشکلی است؟

ممکن است با خودتان فکر کنید علت نارنجی سوختن شعله اجاق گاز هم احتراق ناقص است! اما اصلاً اینطور نیست! همان‌طور که گفتیم رنگ شعله زبان اجاق گاز شماست، بنابراین هر رنگی دلیل خاص خودش را دارد!

شعله اجاق با نارنجی سوختن می‌خواهد به شما بگوید که مشعل کثیف شده و باید به فکر تمیز کردن آن و پاک کردن ذرات غبار و چربی‌اش باشید!

برای تمیز کردن مشعل‌ها هم باید هر کدام را با دقت باز کنید و با دقت بیشتری هم منافذ جرم‌گرفته را تمیز کنید! به همین سادگی خواهید دید که شعله‌ها دوباره آبی لاجوردی می‌شوند!

کدام دلایل فنی باعث زرد سوختن شعله گاز می‌شود؟

حالا که متوجه شده‌اید علت زرد سوختن شعله اجاق گاز احتراق ناقص سوخت است، وقتش رسیده که بگردید و علت این مسئله را پیدا کنید. مطمئنا در گوشه وکنار اجاقتان علت کم شدن اکسیژن را پیدا خواهید. موارد زیر دلایل احتمالی این مشکل را به شما نشان می‌دهد:

  1. دریچه‌ی هوای اجاق گازتان دچار گرفتگی شده و به همین دلیل اکسیژن کافی برای احتراق کامل وجود ندارد.
  2. مسدود شدن منفذهای ورودی هوا باعث کاهش اکسیژن و سوختن ناقص گاز شده است.

این دو مورد مهم‌ترین علت زرد سوختن شعله اجاق گاز است؛ جرم‌گرفتگی ژیگلور، وجود لبه‌های پلیسه و تیز مشعل و مته‌ی نامناسب منافذ از دیگر دلایل کاهش مکش هوا و زرد سوختن شعله است.

در صورتی که به یکی از این مشکلات برخورده‌اید نگران نباشید در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور این مشکل را رفع کنید.

راهکارهایی برای رفع مشکل زرد سوختن شعله اجاق گاز

در این قسمت به شما می‌گوییم چطور می‌توانید دوباره شعله‌ی آبی رنگ و زیبای اجاقتان را ببینید. راهکارهای این مشکل از آن چه فکر می‌کنید ساده‌تر است.

  • دریچه‌ی هوای اجاق‌ها، اکسیژن لازم برای سوختن گاز را فراهم می‌کند. بنابراین اگر در مسیر ورود هوا گرفتگی‌ای به‌وجود آمده باشد، نتیجه‌اش کمبود هوا و زرد سوختن شعله است.

برای رفع این مشکل لازم است صفحه‌ی تنظیم‌کننده را باز و گرفتکی را رفع کنید.

  • اگر به‌تازگی اجاق خریده‌اید، فراموش نکنید که قبل از استفاده لوله‌ی رابط تا نازل (ژیگلور) را بررسی کنید.
  • گاهی اوقات گرد و غبار و یا الیاف و پرزها، راه منافذ ورودی هوا را مسدود می‌کنند؛ همین باعث می‌شود مکش هوا به داخل مشعل مختل شود و احتراق به‌صورت ناقص انجام شود.

در این صورت باید سَری مشعل و داخل لوله‌ها را با دقت تمیز کنید. بعد از جرم‌زدایی و تنظیم کردن سری مشعل جریان ورودی هوا بهبود پیدا می‌کند و به این ترتیب مشکل زرد سوختن شعله رفع می‌شود.

چرا باید زرد سوختن شعله اجاق را جدی بگیریم؟

وقتی شعله اجاق و وسایل گازسوز به رنگ آبی باشد، یعنی در حال تولید حداکثر میزان گرماست، بدون اینکه پسماندی تولید شود و یا انرژی هدر برود.

اما رنگ زرد به شما هشدار می‌دهد که اکسیژن محیط کم است و در اثر سوختن گاز، مونوکسید کربن در حال تولید شدن است!

مونوکسید کربن یک گاز بسیار سمی است که بوی خاصی هم ندارد! اگر حجم این گاز در هوا زیاد شود باعث سوزش چشم و احساس سرگیجه می‌شود. این گاز خیلی زود با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که اکسیژن‌ کافی به مغز و سایر اعضای بدن برسد.

برای همین بهتر است زرد سوختن شعله را جدی بگیرید و هرچه زودتر دلیل این مشکل را پیدا کنید.

در این مقاله از علت زرد سوختن شعله اجاق گاز گفتیم و راهکارهای رفع این مشکل را بررسی کردیم. متعادل نبودن مخلوط حجم گاز و هوا مهم‌ترین علت بروز این مشکل است.

دلایل مختلفی هم مسبب مشکل احتراق ناقص و زرد سوختن شعله است که در این بین، دلایلی مثل گرفتگی دهانه‌ی مکش هوا، انسداد دریچه (دمپر) ورودی هوا، نارسایی مشعل و جرم‌گرفتگی ژیگلور عمده‌ترین علت رخ دادن این پدیده است.

از آنجایی که گاز سمی مونوکسید کربن، محصول جانبی سوختن ناقص شعله است، بنابراین باید زرد سوختن شعله را جدی بگیرید و هر چه زودتر مشکل را پیدا و آن را رفع کنید! پس بهتر است همیشه پای حرف اجاقتان بنشنید و بی‌تفاوت از کنار تغییرات رنگ شعله عبور نکنید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.