چه زمانی ضدیخ بریزیم؟

0

ضدیخ ماده‌ای شیمیایی با خاصیت کاهش دمای انجماد محلول‌های بر پایه آب است که به عنوان یک مکمل به سیستم خنک‌کاری اضافه می‌شود، ضد یخ مناسب می تواند در شرایط استاندارد, دمای انجماد آب را گاهی تا منفی ۴۵ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو تعمیرکار آموزش تعویض ضدیخ ماشین دانستنی های مهم خودرو

تعویض مایع ضدیخ در خودرو را می‌توان به دو دسته خودرو نو و خودرو دست دوم دسته بندی کرد.
خودرو‌های نو از کارخانه سازنده به ضدیخ مجهز هستند. اما این مایع نیز نیازمند تعویض و جایگزینی خواهد بود.

اگر خودرو مورد نظر به اصطلاح صفر کیلومتر باشد، پس سیستم‌های داخلی مدار گردش آب رادیاتور تمیز و بدون ایراد است.
این مهم باعث می‌شود تا در صورت عدم بروز نشتی در این سیستم، مایع خنک کننده رادیاتور بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر اول نیازی به تعویض نداشته باشد.

از آن پس با استفاده از مایع ضد یخ جایگزین از سوی مالک، توصیه می‌شود این مایع حدود هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود. این میزان حدودا برابر با مدت زمان استفاده دو ساله از خودرو خواهد بود.

در خودرو‌های قدیمی‌تر، این مسئله اندکی متفاوت است. به طور کلی، ورود ناخالصی و آلودگی به سیستم خنک کننده رادیاتور، می‌تواند به آرامی کیفیت ضدیخ را کاهش دهد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند. در خودرو‌های قدیمی‌تر که زنگ زدگی، بخشی از ساختار داخلی پیشرانه است، آلودگی ضدیخ به مراتب زودتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که رنگ ضدیخ از سبز (یا قرمز) روشن به سوی قهوه‌ای زنگار مانند گذاشت، بدانید که ضدیخ وظیفه تمیزکاری خود را انجام داده و ضدیخ باید جایگزین شود. اما پیش از جایگزینی آب و ضدیخ موجود در سیستم خنک‌کاری خودرو مورد نظر، بهتر است با استفاده از فشار شلنگ آب و پمپ آب خودرو، آب و ضد یخ قدیمی را از پیشرانه خارج کرده (فلاش کردن پیشرانه و رادیاتور) و کل مسیر را شست و شو دهید و سپس از ضدیخ جدید استفاده کنید.

با این روش هم داخل پیشرانه تمیز شده است و هم طول عمر ضدیخ جدید افزایش می‌یابد. درصورتی که ضد یخ بنا به هر دلیل تغییر رنگ داده و دچار ناخالصی شود، ویژگی‌های خود نظیر نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین را از دست خواهد داد در نتیجه دیگر نمی‌توان بر ویژگی‌های آن حساب کرد و از این رو ممکن است باعث بروز آسیب به پیشرانه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.