شامی رودباری |غذای خوشمزه شمالی

0

شامی رودباری یکی از انواع غذاهای محلی و خوشمزه خطه گیلان و شمال کشور است. در ادامه با طرز تهیه شامی رودباری آشنا می‌شوید.

شامی رودباری یکی از غذاهای لذیذ مردمان گیلان است که با کتلت و شامی‌های مرسوم تفاوت دارد.

طرز تهیه شامی خوشمزه آشپزی آموزش غذای خوشمزه آموزش غذای شمالی آموزش غذای مجلسی آموزش غذای محلی مجله آشپزی کتاب آشپزی

این شامی را بعد از پخت داخل روغن زیتون در سس مخصوصی قرار می‌دهند و به صورت آبدار همراه با کته سرو می‌کنند. اگر به تهیه غذاهای محلی علاقه‌مند هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه شامی رودباری

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

پیاز بزرگ: ۱ عدد

روغن زیتون: نصف لیوان

سبزی خشک معطر (شامل، جعفری، گشنیز و ریحان): ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

پودر گلپر: یک قاشق چای‌خوری

آب جوش: نصف لیوان

 

مواد لازم برای تهیه سس شامی

گوجه فرنگی درشت: ۵ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

آب انار ترش: نصف لیوان

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

طرز تهیه شامی رودباری

۱ ـ برای شروع کار پیاز را پوست و سپس رنده کنید. پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا گوشت کاملا با پیاز مخلوط شود.

۲ ـ سبزی خشک معطر، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و گلپر را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی دیگر ورز بدهید.

۳ ـ حالا اندازه یک نارنگی کوچک از مایه گوشتی بردارید و کف دستتان گرد کنید و آن را داخل ماهی تابه بگذراید. شامی بعدی را هم به همین شکل گرد کنید و آن را داخل ماهی تابه بگذارید به طوری که نیمی از آن روی شامی قلبی باشد. همه شامی‌ها را به همین شکل دور تا دور ماهی تابه بچینید. نگران چسبیده شدن شامی‌ها به هم نباشید؛ زیرا بعد از پخت کاملا از هم جدا می‌شوند.

۴ ـ در مرحله آخر روغن زیتون و آب جوش را داخل ماهی تابه و روی شامی بریزید و در ماهی تابه را بگذارید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید حدود یک ساعت شامی بپزد و آب و روغن زیتون کم کم جذب شامی شود. بعد از این مدت زمان شامی‌های پخته را از ماهی تابه خارج کنید.

 

طرز تهیه سس شامی

گوجه فرنگی‌ها را رنده یا میکس کنید و داخل یک کاسه بریزید؛ سپس رب گوجه فرنگی، آب انار ترش، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. سس را داخل همان ماهی تابه که شامی را پخته بودید، بریزید و در ماهی تابه را بگذارید و اجازه بدهید سس به جوش بیاید و کمی غلیظ شود؛ سپس شامی‌ها را داخل سس بچینید و دوباره در ماهی تابه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا شامی با سس مزه‌دار شود و سس هم به اندازه کافی غلیظ شود. در این مرحله شامی رودباری خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

 

نکات مهم

۱ ـ به جای آب انار می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب انار استفاده کنید.

۲ ـ روغن زیتون را حذف نکنید؛ زیرا طعم این شامی به روغن زیتون است. اگر بوی روغن زیتون را دوست ندارید، می‌توانید از روغن زیتون بدون بو استفاده کنید.

۳ ـ سبزی‌های اصلی برای تهیه این شامی سبزی‌های معطر شمال مانند چوچاق، خالواش و پلنگ مش است. از آنجا که این سبزی‌ها در نقاط دیگر کشور در دسترس نیست، می‌توانید سبزی‌های معطری را که در دستور آمده است، جایگزین کنید.

منبع: برترین‌ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.