آزبست در لنت ترمز چیست؟ علت خطرناک بودن آن

0

لنت ترمز و سایر اجزای ترمز، قطعات ایمنی ضروری برای توقف وسایل نقلیه در حال حرکت هستند. بیشتر مردم ترمزها را محصولی خطرناک نمی‌دانند مگر اینکه از کار بیفتند. خرابی ترمز در مواقع اضطراری، بسیار خطرناک است و ممکن است جان سرنشینان خودرو را به خطر بیاندازد. اما برخی از لنت‌های ترمز در حالت ثابت نیز می‌توانند خطرناک باشند زیرا حاوی مقادیر کشنده‌ای از الیاف آزبست هستند. آزبست به عنوان یک ماده سرطان زا برای انسان شناخته شده است، اما هنوز مواد حاوی آزبست در ایالات متحده وجود دارد و یکی از این محصولات اغلب لنت ترمز است.

لنت ترمز

آزبست در لنت ترمز

آزبست زمانی به عنوان بهترین ماده برای ساخت انواع لنت ترمز، کفشک ترمز و کلاچ در نظر گرفته می‌شد. کل صنعت خودروسازی آمریکا از اوایل دهه 1920 شروع به استفاده از آزبست در تولید قطعات ترمز کرد. اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تنها وسایل نقلیه‌ای نبودند که لنت ترمز آزبست داشتند. هر نوع وسیله حرکتی به قدرت ترمز نیاز داشت حاوی آزبست بود.

آزبست یا پنبه نسوز ماده‌ای بسیار مقاوم در برابر حرارت بود که در مناطقی که اصطکاک ایجاد و گرمای شدید تولید می‌کردند استفاده می‌شد. که به نظر می‌رسید استفاده از آزبست برای کنترل اصطکاک و تحمل گرمای زیاد مرتبط با توقف قطعات متحرک منطقی است. همچنین خواص سایش عالی داشت و به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه بود اما پس از بررسی دانشمندان مشخص شد که وجود آزبست در محیط باعث سرطان می‌شود. به همین دلیل استفاده از این ماده توسط سازمان بهداشت جهانی ممنوع شد. با وجود ممنوع شدن آزبست هنوز در لنت ترمزهای غیر استاندارد و ارزان از این ماده استفاده می‌شود.

آزبست در لنت ترمز

خطر قرار گرفتن در معرض الیاف آزبست در هوا زمانی اتفاق می‌افتد که مواد حاوی آزبست (ACM) مختل شده یا قدیمی و شکننده شده باشند. آزبست متلاشی یا الیاف فرسوده، الیاف ریز آزبست را در جو تخلیه می‌کند.

لنت های ترمز آزبستی ذرات ریز را به صورت شن و گرد و غبار ساییده و جابجا می کردند. بسیاری از این الیاف میکروسکوپی در محفظه‌های ترمز و اطراف آن گیر افتادند. سپس هنگامی که یک تعمیرکار، محفظه را برای برداشتن لنت ترمز جهت تعویض یا تنظیم باز می‌کرد، به طور قابل توجهی در معرض آزبست قرار می‌گرفت. هنگامی که فردی کالیپرهای ترمز یا درام های حاوی ACM را باز می‌نمود، ابرهایی از غبار آزبست آزاد می‌شد.

بنابراین کارگران تعمیرگاه‌های خودرو و ماشین آلات بالاترین گروه در معرض خطر قرار گرفتن در معرض آزبست ناشی از سایش لنت ترمز بودند و هنوز هم هستند زیرا لنت های ترمز آزبست ممکن است در وسایل نقلیه قدیمی‌تر که هنوز در حال خدمت هستند وجود داشته باشد.

در مقاله انواع لنت ترمز و تفاوتشان با یکدیگر درمورد لنت های بدون آزبست بیشتر بدانیم.

خطرات قرار گرفتن در معرض آزبست

بیماری های مرتبط با آزبست دوره نهفتگی طولانی دارند و ممکن است چندین دهه طول بکشد تا ایجاد شوند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، اغلب برای درمان های تهاجمی مانند جراحی خیلی دیر است.

مزوتلیوما نوعی سرطان کشنده است و تنها علت شناخته شده این بیماری قرار گرفتن در معرض الیاف آزبست موجود در هوا است. ذرات آزبست موجود در هوا در محیط های تعمیر ترمز، سبک و متحرک هستند.  محققان به این نتیجه رسیدند که آزبست به میزان بالاتر سرطان در میان مکانیک‌های خودرو کمک می‌کند، به‌ویژه زمانی که با ترمز کار می‌کنند. آزبست موجود در هوا به راحتی استنشاق و بلعیده می شود اگر الیاف به دست و لباس برسد. این مشکل برای مکانیک‌ها چالش‌برانگیز است، زیرا اغلب روی دست‌هایشان گریس می‌گیرد و الیاف آزبست می‌توانند به روغن بچسبند. کارگران همچنین به طور ناخواسته آزبست را با لباس های آلوده به خانه حمل می‌کنند و منبعی برای قرار گرفتن در معرض آزبست ثانویه برای خانواده های خود ایجاد می کنند.

خطرات قرار گرفتن در معرض آزبست

چگونه تشخیص دهیم که آیا لنت ترمز حاوی آزبست است یا خیر؟

شما نمی توانید به سادگی با نگاه کردن به اجزای ترمز یا کلاچ متوجه شوید که آزبست دارند یا خیر. برای وسایل نقلیه و قطعات جدیدتر، سازندگان خودرو، خرده‌فروشان قطعات خودرو و اطلاعات بسته‌بندی، مانند برچسب‌ها یا برگه‌های اطلاعات ایمنی مواد (MSDS)، ممکن است بتوانند به شما بگویند که آیا لنت ترمز یا کلاچ شما حاوی آزبست هستند یا خیر. برای وسایل نقلیه قدیمی یا وسایل نقلیه‌ای که ترمزهای آنها تعویض شده است، ممکن است نتوانید به راحتی متوجه شوید.

به عنوان بهترین عمل، OSHA بیان می‌کند که مکانیک ها باید فرض کنند که همه لنت ترمزها دارای کفشک‌های آزبست هستند. ترمزهای فرسوده غیرآزبستی را نمی توان به راحتی از کفشک‌های آزبستی تشخیص داد. اگر مکانیک به اشتباه فرض کند که یک کفشک از نوع غیر آزبست است و از روش‌های کنترل گرد و غبار ترمز استفاده نکند، ممکن است قرار گرفتن در معرض آزبست افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک لنت ترمز

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.