دلیل دیر عمل کردن گیربکس چیست؟

0

علائم خرابی گیربکس و مشکلات رایج آن را بشناسید

آیا علائم خرابی گیربکس را می‌شناسید؟ خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری در معرض آسیب یا مشکلات قرار دارد. سیستم انتقال خودرو یکی از پیچیده‌ترین مکانیسم‌های موجود در یک خودرو است که به کار کردن چندین بخش کوچک و بزرگ وابسته است و اگر بخشی از این قطعات کوچک با مشکل مواجه شود، کل سیستم با در کار کردن مشکل پیدا می‌کند.

البته باید بدانید که مشکلات گیربکس از رایج‌ترین دلایل خرابی و مشکلات در خودروهای سواری و وسایل نقلیه سنگین‌تر هستند. مشکلات گیربکس می‌تواند یک سردرد واقعی باشند چون ممکن است ماشین را فلج کنند.

هر نوع خرابی گیربکس باید با کمک یک متخصص برطرف شود. با این حال، داشتن دانش اولیه از انواع مشکلات جعبه‌دنده و شناختن علائم خرابی گیربگس می‌تواند به شما در رفع مشکلات اولیه کمک کند.

رایج‌ترین علائم خرابی گیربکس کدامند؟

در این مطلب قصد داریم شایع‌ترین علائم خرابی گیربکس را به شما معرفی کنیم و برخی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به جعبه‌دنده را همراه نشانه‌ها و راه‌حل‌ها برایتان توضیح دهیم.

۱ – روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ هشدار روی داشبورد خودرو، جزو اولین اخطارها و نشان‌هایی است که نشان می‌دهد چیزی درون کاپوت ماشین به درستی کار نمی‌کند؛ مخصوصاً اگر چراغ چک موتور روشن شود! البته روشن شدن این چراغ‌ها ممکن است دلایل دیگری غیر از مشکل سیستم انتقال قدرت داشته باشند، اما بهتر است آن را نادیده نگیریم و تصور نکنیم که بی‌دلیل روشن شده‌اند.

برای این کار بهتر است اولین جایی که بررسی می‌کنید گیربکس خودرو باشد. گاهی اوقات به دلیل داغ کردن گیربکس ممکن است که چراغ چک روشن شود.
دلیل روشن شدن چراغ چک موتور و چراغ هشدار چیست؟

داغی بیش از حد گیربکس ممکن است به دلیل اشکال در سنسورهای سرعت، مشکل در سلونوییدهای گیربکس یا لغزش در گیربکس اتفاق بیافتد.

سنسورها در بسیاری از نقاط موتور خودرو قرار می‌گیرند که در صورت حس کردن فعالیت غیرمعمول از یک فرایند خاص، به کامپیوتر هشدار می‌دهند. سنسورها در سیستم انتقال قدرت می‌توانند کوچکترین لرزش‌ها و ارتعاشات را حس کنند، حتی اگر شما قادر به دیدن یا احساس کردن آن‌ها نباشید.

پس اگر چراغ چک موتور روشن شد، حتماً این علامت خرابی گیربکس را جدی بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم خودرویتان را به یک تعمیرکار زبده نشان دهید. اگر خودرویتان هم دنده اتومات است، با بررسی کدهای کامپیوتر می‌توان مشکل را شناسایی و رفع کرد.

۲ – نشت روغن گیربکس

یکی از رایج‌ترین علائم خرابی گیربکس نشت روغن گیربکس است. مطمئناً نشت مایع از خودرو به هیچ‌وجه نشانه از سلامت خودرو نیست. برای پیدا کردن این مشکل، می‌توانید چند تکه مقوا زیر خودرو قرار دهید. سپس مقواها را بیرون بکشید و نشت مایعات را بررسی کنید.

روغن گیربکس یک مایع به رنگ قرمز روشن است که برای چرب کردن قسمت‌های متحرک و به‌عنوان سیال هیدرولیکی در سیستم عمل می‌کند. اگر لکه‌های روی مقوا قرمز بود به این معنی است که روغن گیربکس نشتی دارد. این موضوع ممکن است باعث آسیب دیدن چرخ‌دنده‌ها شود.

روغن گیربکس همچنین به‌عنوان یک سینک گرمایی عمل می‌کند تا گرما تولید شده در نتیجه اصطکاک داخل گیربکس را جذب کند.با این حال، اگر روغن به رنگ تیره باشد و یا بوی سوختگی بدهد زمان آن رسیده که تعویض شود. در اینجا شما می‌توانید خودرو را برای بررسی نزد مکانیک ببرید تا نشتی را پیدا کند.

دلیل نشت گیربکس چیست؟

هزینه تعمیر گیربکس ام وی ام 315 مشکل گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام ۵۵۰ زمان تعویض روغن گیربکس ام وی ام ۵۵۰ ساعتی گیربکس ام وی ام 550 حجم روغن گیربکس ام وی ام 315 قیمت گیربکس ام وی ام 110 روشن شدن چراغ گیربکس ام وی ام

برای پاسخ به این سوال باید گفت که برخی از دلایل نشت روغن گیربکس مربوط به آب‌بندی و نصب نادرست محفظه گیربکس، خرابی واشرها، آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده، کاسه نمد یا پایین رفتن سطح روغن گیربکس باشد.

اگر سطح روغن بیش از حد پایین برود، اصطکاک بین بخش‌های سیستم انتقال افزایش خواهد یافت و باعث فرسودگی قطعات خواهد شد که می‌تواند منجر خرابی کلی شود. در هر صورت، نشت روغن یکی از رایج‌ترین مشکلات گیربکس است که باید به سرعت برطرف شود.

۳ – لغزش چرخ‌دنده‌ها

لغزش چرخنده‌ها یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس است. علائم لغزش دنده‌ها عبارتند از:

  • واکنش با تأخیر که به موجب آن حتی پس از فشردن پدال گاز واکنش شتاب خودرو با تأخیر و کندی همراه است
  • افزایش غیر طبیعی دور موتور در هر دقیقه
  • حرکت به دنده پائین در حین رانندگی با سرعت ثابت در یک دنده بالاتر که در آن وسیله نقلیه به‌طور ناگهانی بدون تغییر سرعت، دنده را رو به پایین تغییر می‌دهد
  • قرار گرفتن دنده به‌صورت ناگهانی در حالت خلاص

لغزش چرخ‌دنده‌ها می‌تواند به موقعیت‌های خطرناک و حادثه منجر شوند، بنابراین توصیه می‌شود که به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی کنید. همچنین، باید سطح روغن را به‌طور مرتب بررسی کنید تا از این نوع مشکلات جلوگیری شود.

۴ – سروصدای دنگ‌دنگ و وزوز در حین حرکت ماشین

اگر در هنگام رانندگی از خودرو صدای غیر عادی خارج می‌شود، اصلاً آن را نادیده نگیرید و به سرعت آم را بررسی کنید. اگر از اتومبیل در هنگام حرکت صدای دنگ‌دنگ و وزوز می‌شنوید، علامت این است که مشکلی در گیربکس وجود دارد. با بروز این مشکل دنده‌ها به راحتی جا نمی‌خورند و این کار با صداهای غیر عادی همراه است.

این مشکل معمولاً در دنده‌های پائین‌تر دیده می‌شود و با بررسی و تعمیر یا تعویض قسمت‌های آسیب دیده برطرف می‌شود. با این حال، مجدداً توصیه می‌کنیم که اصلاً این صدا را اصلا ناشنیده و نادیده نگیرید چرا که هرچه دیرتر برای رفه مشکل گیربکس اقدام کنید، آسیب بیشتری به سایر اجزای آن وارد خواهد شد.

چرا در حین حرکت خودرو سروصدا می‌کند؟

صدای لنت ترمز سر و صدای داخل اتاق خودرو تشخیص انواع صدای موتور دلیل صدای انفجار در داخل موتور رفع صدای زوزه گیربکس سر و صدای زیاد 405 صدای بلبرینگ کلاچ علت صدا دادن جلوبندی علت صدا دادن فنر خودرو علت صدا دادن لنت ترمز علت صدا دادن بلبرینگ کلاچ سمند صدای پمپ هیدرولیک آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله مکانیک

معمولاً این خرابی گیربکس به دلیل آسیب‌دیدگی یاتاقان و یا چرخ‌دنده‌ها بروز می‌کند. همچنین، ممکن است روغن گیربکس (یا واسکازین) در جعبه‌دنده کم باشد و به اجزای مختلف نرسد.

۵ – صدای گیربکس در حالت خلاص

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس بروز کردن صدای گیربکس در حالت خلاص است. با توجه اینکه دنده خلاص است و فشار خاصی روی گیربکس نیست ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که این مورد می‌تواند به خاطر کاهش واسکازین یا کیفیت پائین و نامناسب با استاندارد مورد نیاز خودرو است.

دلیل صدای گیربکس در حالت خلاص چیست؟

تعمیرات تخصصی H30 کراس آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک اجرت تعمیر گیربکس اتومات تویوتا حجم روغن گیربکس اتوماتیک آموزش عیب یابی گیربکس اتومات اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک روغن مخصوص گیربکس اتوماتیک دانلود دفترچه راهنمای h30 کراس تعمیرات تخصصی خودروهای چینی مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

معمولاً اگر مقدار روغن گیربکس کم باشد و یا قطعات داخلی جعبه‌دنده دچار آسیب دیدگی باشند، این امکان وجود دارد که لرزش‌ها و صدا هایی را در حالت خلاص بودن خودرو احساس کنید.

در این مورد معمولاً تعویض واسکازین با نمونه سفارش شده کارخانه مشکل را حل می‌کند. در‌غیر‌ این صورت، باید به خرابی یا ساییدگی چرخ‌دنده‌ها و مواردی از این دست شک کرد که نیاز به بررسی دقیق یک تعمیرکار با تجربه دارد.

بدون شک کم بودن روغن گیربکس یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی آن و ایجاد سر و صدا در حالت خلاص خودرو است.

۶ – به مشام رسیدن بوی سوختگی در خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس و وجود مشکل در آن به مشام رسیدن بوی سوختگی است. هرگونه بوی سوختگی که از اتومبیل می‌آید جای نگرانی دارد و نشانهٔ خوبی نیست.

زمانی که بوی سوختگی را احساس کردید، در اولین اقدام گیربکس را بررسی کنید. معمولاً داغ شدن بیش از حد واسکازین (روغن گیربکس) علت اصلی این بوی سوختگی است.

دلیل به مشام رسیدن بوی سوختگی در خودرو چیست؟

واسکازین قسمت‌های مختلف گیربکس را روغن‌کاری کرده و خنک نگه می‌دارد تا از سایش و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که روغن گیبرکس نشتی داشته باشد یا مقدار آن کم شود.

اگر روغن نشت کند معمولاً سطح آن پایین می‌آید. در نتیجه، نمی‌تواند اجزای گیربکس را به خوبی خنک کند. همچنین، اگر روغن به موقع تعویض نشود، روغن گیربکس کثیف و سوخته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که سیستم بیش از حد داغ کند و منجر به افزایش اصطکاک می‌شود.

اگر این مسئله مورد توجه قرار نگیرد، گیربکس آسیب جدی خواهد دید و در نتیجه هزینه سنگینی را روی دست شما خواهد گذاشت. بنابراین همیشه سطح روغن گیربکس را به‌خوبی بررسی کنید.

۷ – عمل نکردن یا تاخیر در عملکرد گیربکس

عمل نکردن گیربکس یا وجود تاخیر در حین تعویض دنده، یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات گیربکس است. به طور کلی، سیستم جعبه‌دنده به شکلی طراحی شده که به راننده امکان می‌دهد که به‌راحتی و به‌سرعت دنده‌ها را تعویض کنند.

با این حال، اگر شما در حین رانندگی احساس می‌کنید که در هنگام تعویض دنده، گیربکس به خوبی واکنش نشان نمی‌دهد و یا تاخیر دارد، بدانید که گیربکس خودرو دچار مشکل شده است.

دلیل دیر عمل کردن گیربکس چیست؟

آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش عیب یابی گیربکس اتومات علت زوزه گیربکس زوزه گیربکس اتوماتیک تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

گاهی اوقات این مشکل به دلیل آلودگی روغن گیربکس یا نشت آن اتفاق می‌افتد. همچنین، نگهداری نادرست از گیربکس یا نفوذ ناخواسته آب در قطعات آن می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

توجه داشته باشید که اگر این مشکل را به سرعت رفع نکنید، گرمای بیش از حد می‌تواند به قطعات داخلی گیربکس آسیب بزند.

۸ – درست کار نکردن پدال کلاچ

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس درست کار نکردن کلاچ است. اگر در حین کلاچ گرفتن مجبور هستید پایتان را زیاد بالا بیاورید یا برعکس، بیش از حد پایتان را به پایین ببرید یا اینکه کلاچ به راحتی آزاد نمی‌شود، احتمالاً با خرابی گیربکس روبه‌رو هستید. برای رفع این مشکل گیربکس باید کلاچ را دوباره تنظیم کنید.

دلیل درست کار نکردن پدال کلاچ چیست؟

تنظیم نبودن سیستم عملکرد کلاچ (برای مثال سیم یا صفحه کلاچ) مهم‌ترین دلیل برای درست کار نکردن پدال کلاچ است. اگر کلاچ خودرو بیش از حد طبیعی پایین است، این امکان وجود دارد که دلیلش نشتی مایع هیدرولیک یا نقص در اتصالات سیستم هیدرولیک باشد. این موضوع، عملکرد کلاچ را مختل می‌کند. همچنین، اگر کلاچ بیش از اندازه بالاست، احتمالاً دیسک یا صفحه کلاچ فرسوده است و باید تعویض شود.

۹ – حرکت نکردن خودرو در دنده

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که خودرو را در دنده یک یا دنده درایو (برای خودروهای اتوماتیک) قرار دهید، اما خودرو حرکت نکند. علت حرکت نکردن ماشین در دنده معمولا خرابی گیربکس است.

مهم‌ترین علائم آن هم معمولا کم شدن سطح روغن گیربکس است. یادتان باشد که این مشکل بسیار جدی است و اگر با چنین ایرادی روبه‌رو بودید، فوراً خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

علت حرکت نکردن خودرو در دنده چیست؟

تعمیر گیربکس هایما s5 تعمیرگاه تخصصی هایما انواع گیربکس CVT اجزای گیربکس CVT تعمیر گیربکس cvt تعمیر گیربکس اتوماتیک CVT تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک اجرت تعمیر گیرکس هایما تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی هایما مشخصات هایما s5 دفترچه راهنمای هایما S5 آموزش برق خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران

خب، اگر از سطح روغن گیربکس کم شود، علی‌رغم اینکه خودرو در دنده است، خودرو حرکت نمی‌کند. نشت روغن یا تعویض دیربه‌دیر روغن گیربگس و یا شکستن دریچه آن از دلایل کاهش سطح روغن است.

۱۰ – خودرو قدرت کافی ندارد

در این مواقع معمولاً موتور ماشین به درستی کار می‌کند، ولی خودرو قدرت کافی ندارد. این مورد هم یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس است. اگر با چنین مشکلی روبه‌رو شدید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک مجرب ببرید.

دلیل اینکه خودرو قدرت کافی ندارد چیست؟

از کار افتادن قطعات داخلی جعبه‌دنده یا نشتی روغن گیربکس می‌تواند از دلایل بروز این مشکل باشد. دلیل دیگر این اتفاق داغ شدن بیش از حد گیربکس است؛ به این معنی که روعن به قسمت‌های داخلی آن نمی‌رسد که در نهایت موجب آسیب دیدن گیربکس می‌شود.

۱۱ – لرزش خودرو و بالا رفتن دور موتور

گاهی اوقات ممکن است در اتومبیل لرزش‌هایی را احساس کنید. معمولاً ساییدگی اجزای داخلی گیربکس سبب بروز این مشکل می‌شوند. اگر در خودرویتان لرزش احساس کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه بروید تا خرج زیادی روی دست‌تان نگذارد.

دلیل لرزش خودرو و بالا رفتن دور موتور چیست؟

معمولاً این اتفاق زمانی می‌افتد که قطعات داخلی گیربکس دچار فرسودگی باشند یا میزان روغن گیربکس کافی نباشد. در نتیجه، اجزای مختلف جعبه‌دنده روی هم ساییده می‌شوند و اصطکاک زیادی به وجود می‌آید. همین موضوع باعث بالا رفتن دور موتور می‌شود و ماشین به لرزش و تکان می‌افتد.

جمع‌بندی رایج‌ترین دلیل علائم خرابی گیربکس

اگر بخواهیم مثال ساده‌ای بزنیم باید بگوییم که خودرو مانند بدن یک انسان است. زمانی که یکی از اعضای بدن شما دچار بیماری یا درد می‌شود، کل بدنتان درگیر آن خواهند بود. در خودرو هم دقیقاً همینطور است. زمانی که گیربکس دچار ایراد می‌شود، سایر اعضا را نیز درگیر می‌کند و حتی به آن‌ها آسیب جدی می‌زند.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های زمانی کوتاه خودروی خود را برای چکاپ به تعمیرگاه ببرید. اگر یکی از علائم خرابی گیربکس که در بالا به آن اشاره کردیم را شنیدید، حتماً برای رفع آن اقدام کنید.

امیدواریم که مطالعه مطلب بالا برایتان مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مراجعه به دسته‌بندی تعمیر و نگهداری خودرو سایر مطالب ما را هم مطالعه کنید. نظر شما درباره علائم خرابی گیربکس چیست؟ آیا مورد دیگری را هم می‌شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان دیوار در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.