صداهای ناهنجار دنده عقب گیربکس فیدلیتی

0

هنوز مدت زمان زیادی از عرضه خودروی فیدلیتی پرایم بهمن موتور نگذشته است که برخی از صاحبان این خودرو در کنار خطای داغ شدن گیربکس خبر از مشکلات دیگر جعبه دنده این خودرو می‌دهند.

قیمت خودرو فیدلیتی مشخصات خودرو فیدلیتی معایب و مزایای فیدلیتی معرفی خودرو مجله خودرو قیمت شاسی بلند سایت تخصصی خودرو محصولات جدید گروه بهمن

خودرو فیدلیتی دومین محصول بهمن موتور در واقع همان جتور X70S است که چری در سال 2018 آنرا به بازار چین معرفی کرده اما بهمن موتور در سال 1400 با برند اختصاصی خود به بازار ایران عرضه کرد.

در خودرو فیدلیتی از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ، با حجم موتور 1.5 لیتر توربوشارژ استفاده شده است که حداکثر قدرت آن 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است. دقیقا همان موتوری است که در خانواده چری آریزو و همچنین چری تیگو 7 نیز قبلا استفاده شده است.

بر اساس تست‌‎های انجام شده توسط کارشناسان در روزهای اولیه عرضه این خودر به بازار عملکرد گیربکس شش سرعته و دوکلاچ در مقایسه با خودروهای هم رده خود وضعیت بهتری داشت، اما باید به اینکه نکته توجه داشت که عملکرد خودرو در پیمایش‌های طولانی و در شرایط محیطی متفاوت داخلی ایران مورد بررسی قرار می گیرد و در این آزمایش‌‎های تخصصی و بلند مدت است که مشکلات و نقص‌های خودرو مشخص می‌شود. کارشناسان همراه تاکید دارند که بعد از حدود 60 هزار کیلومتر رانندگی عملکرد خودرو باید بررسی شود.

تازه های خودرو در ایران معرفی شاسی بلند شاسی بلند جدید چینی نمایندگی جتور X70 قیمت جتور X70 مشخصات جتور X70 داشبورد جتور X70 جتور X70 چطور خودرویه مجله خودرو jetour x70

با این حال تایید هنوز مدت زمان زیادی از عرضه خودروی فیدلیتی بهمن موتور نگذشته بود که برخی از مصرف کنندگان در شبکه‌های اجتماعی خبر از از خطای” داغ شدن گیربکس” این خودرو دادند. مشکل داغ شدن گیربکس دوکلاچه خشک فیدلیتی تا جایی برای افزایش یافت که باعث شد بهمن موتور فیلم های آموزشی را برای چگونگی کار با این گیربکس منتشر کند تا کمتر شاهد مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها به دلیل این مشکل باشد.

جالب اینجاست که قبلاً نیز چنین مشکلی در چری تیگو 7 مدیران خودرو به دلیلی شباهت گیربکس این خودرو با فیدلیتی پرایم نیز دیده شده بود اما بهمن موتور با وجود این مشکل اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص به مشتریان نداشته یا اقدامی در خصوص تغییر این نوع گیربکس دوکلاچه خشک برای خودرو فیدلیتی پرایم نکرده است.

استفاده از گیربکس دوکلاچه مزایای خوبی دارد و یکی از مزایای آن انجام شیفتینگ میان دنده یک، دو و سه با سرعت بالا، استهلاک کمتر و شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر خودرو در حین رانندگی است. اما در کنار مزایای این نوع گیربکس دوکلاچه خشک باید به این نکته توجه داشت که این نوع گیربکس‌ مانند گیربکس‌های دستی عمل می‌کنند بطوری که در توقف‌های نسبتاً طولانی مدت، دنده را برای عملکرد بهتر باید از درگیری با گیربکس ر‌ها کرد و به طور کلی دنده خلاص شود.

اگر راننده در حین رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس دوکلاچه خشک  فقط از دنده درایو استفاده کند و در توقفات طولانی مدت خودرو را خلاص نکند، در حقیقت خودرو در حالت نیمه کلاچ قرار می‌گیرد و باعث افت گشتاور شده و فشار زیادی به کلاچ خودرو وارد شده و باعث افزایش دمای کلاچ می‌شود و کامپیوتر گیربکس (TCU) خطای” داغ شدن گیربکس” را نشان می‌دهد.

برای رفع این مشکل باید برای کاهش دمای کلاچ درگیری بیشتر گیربکس اجتناب کرد و یا برای مدتی خودرو در حالت خلاص متوقف کرد.

با این حال مشکلات گیربکس فیدلیتی تنها به این نقص فنی ختم نمی‎‌شود تعدادی زیادی از صاحبان این خودرو از صداهای عجیب گیربکس در حالت  دنده عقب (R) خبر می دهند. بر اساس اظهارات صاحبان این خودروها زمانی که گیربکس را در حالت R  قرار می گیرد در هنگام حرکت به سمت عقب صداهای ناهنجاری از گیربکس به گوش می‌رسد.

در خصوص این مشکل جدید گیربکس فیدلیتی هنوز شرکت بهمن موتور اطلاع رسانی رسمی نداشته است اما بر اساس اعلام برخی از تعمیرکاران گیربکس اتوماتیک علت این مشکل جدید گیربکس فیدلیتی می‌تواند از کیفیت پایین قطعات داخلی این گیربکس و یا تاثیر گرمای مدوام و بیش از حد قطعات گیربکس به دلیل فشار زیاد به کلاچ باشد.

در این شرایط کارشناسان خودرو معتقداند گروه بهمن برای رفع مشکلات گیربکس فیدلیتی باید نوع گیربکس این خودرو را به دوکلاچه تر تغییر دهد. بهمن موتور نیز بالاخره به مشکلات فنی این خودرو پی برده است و در ماه های آینده خودروی فیدلیتی پرستیژ یا همان جتور X70 پلاس به پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو  با ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تَر عرضه می شود و این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران نیز معرفی شده است.

با این حال هنوز مشخص نسیت شرکت بهمن موتور چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات فنی فیدلیتی پرایم خواهد داشت و هنوز اطلاعیه رسمی در خصوص مشکلات جدید گیربکس این خودرو صادر نکرده است. اگرمشکل جعبه دنده این خودرو از ضعف مهندسی و پایین بودن قطعات آن یاشد این خودروساز باید با اعلام فراخوان برای این مدل خودرو مشکلات جعبه دنده آن را رفع کند.

باید منتظر ماند و دید بهمن موتور به تعهدات خودرو برای گارانتی این خودرو و رفع مشکلات آن اقدام می کند یا مانند خودرسازهای دیگر با بهانه‌های عجیب از بار مسئولیت قانونی خود شانه خالی می‌کند و مشتریان را در نمایندگی‌های خود سرگردان می‌کند که در نهایت برای رفع مشکلات فنی این خودرو با صرف هزینه شخصی دست به دامن تعمیرکاران بازار شوند.

منبع:برنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.