مشخصات و معایب و مزایای دنا معمولی تیپ ۱
ایران خودرو، در ابتدا دنا را به عنوان سومین محصول ملی خود و جایگزینی مناسب برای سمند و پژو ۴۰۵ عرضه کرد. قرار بود XN7، اولین تولید دنا در سال ۱۳۹۱ باشد، اما انتظار برای ملاقات دنا، دو سالی طول کشید و همین امر باعث شد افراد زیادی، حسابی عطش دیدار یک سدان خانوادگی و شیک را داشته باشند که عنوان ملی و ساخته شده در درون کشور را هم یدک میکشید.
سرانجام در سال ۱۳۹۳ این سدان بهروز شده و شیک، راهی بازارهای ایران شد. ایران خودرو طی سالهای اخیر، تمرکز خاصی روی سدانهای خانوادگی داشته و دنا نیز از این میان شکل گرفت تا بهنوعی، سدانی بهروز و شیک باشد. البته اگر روی آن با دقت بیشتری تمرکز کنید، میتوانید چهارچوب پژو ۴۰۵ را در طراحیاش مشاهده کنید.
ضمن اینکه پلتفرمی که این خودرو روی آن سوار شده است، امکان تغییرات بیش از این را نداده است. بهزعم برخی از کارشناسان، هنوز هم میتوان بخشی از اشکالات اسکلتبندی سمند مثل ستون A در خودرو که مانع دید کافی در جلوی آن میشود را مشاهده کرد. این خودرو با توجه به قیمت خودش در آن دوره، شوک بزرگی به بازار وارد کرد.
این در حالی بود که از سمند و پژو ۴۰۵ بهعنوان خودروهای آزمایش پس داده و معرفی شده در بازار، گرانتر بود و این تفاوت قیمت کمی موجب عقبنشینی مخاطبان ایرانی نسبت به آن شد. در واقع خریداران دنا، به این خودرو به چشم جایگزینی برای پژو ۴۰۵، پارس و سمند نگاه میکردند و این قیمت نگاه آنها را متناقض مینمود. دنا با توجه به سال تولیدش، امکاناتی قابل توجه نسبت به دیگر محصولات داخلی دارد.
در این زمینه میتوان به آپشنهایی مانند مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو، ستون فرمان جمع شونده در تصادف، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، جابهجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بهصورت برقی، زیر آرنجی جلو و عقب و … اشاره کرد. این سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، میتواند گزینهای مناسب باشد، گزینهای که آن را باید فیسلیفت شده سمند بدانیم.
مشخصات فنی
فهرست مطالب
سرعت:۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد:۱۳.۵ ثانیه
نوع سوخت:بنزین
مصرف سوخت ترکیبی:۷.۷ لیتر
کلاس بدنه:سدان
حجم موتور:۱.۶ لیتر
قدرت موتور:۱۱۵ اسب بخار
تعداد سیلندر :4 سیلندر
نقد کارشناس:50 درصد
فنی:45 درصد
ایمنی:40 درصد
کیفیت ساخت:30 درصد
کابین و امکانات
امکانات ایمنی | ترمز ABS – ترمز EBD – ایربگ راننده و سرنشین – سنسور عقب |
---|---|
امکانات و آپشن ها | فرمان هیدرولیک – كروز كنترل – تهویه اتوماتیک دارای دریچه عقب – آینه جانبی تنظیم و تاشو برقی – ایموبلایزر – قفل مرکزی – صندلی های جلو برقی – بازکن قفل صندوق عقب از داخل – سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ورودی های USB ، Bluetooth ، AUX ، MP۳ – مانیتور ۷ اینچی – رهیاب فارسی – آینه های جانبی راهنما دار – سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) – دسترسی به صندوق از طریق کنسول عقب |
نقاط قوت
- ترمزهای قوی
- موتور قوی
نقاط ضعف
- عایقبندی ضعیف
- ایرادات سیستم الکترونیک
تجربه رانندگی
رانندگی با یک سدان ملی که ترکیبی از خودروهایی چون پژو ۴۰۵، سمند و حتی سوناتا باشد، تجربه جالبی به نظر میرسد، چراکه در رانندگی با چنین خودروی نرم و راحتی، احساس چسبندگی و امنیت خوبی خواهید داشت.
اگر داخل خودرو نشستید و طراحی داشبورد و قسمتهایی از کابین، شما را به یاد هیوندای سوناتا انداخت، تعجب نکنید. طراحی کیلومتر شمار دنا نیز شبیه خودروهای لوکس خارجی شده و حس خوبی منتقل میکند. کیفیت مواد بهکار رفته در کابین دنا، بهتر از مدلهای دیگر داخلی است. در قسمتهایی از کنسول وسط و درها تزئینات چوبی به کار رفته که باعث زیبایی طراحی داخل کابین شده، همچنین عایقبندی و مونتاژ اتاق نیز خوب بوده و صدای موتور به داخل نفوذ چندانی ندارد.
ضمن اینه، با توجه به اینکه دنا، نسخه فیسلیفت شده سمند است، سرنشینان خودرو و مخصوصاً سرنشینان عقب، احساس راحتی خوبی خواهند داشت. موتور به کار رفته در دنا از نوع EF7 است که از موتورهای خوب ایرانخودرو محسوب میشود. با توجه به وزن و نوع طراحی، میتوانید از این خودرو قدرت و شتاب خوبی بگیرید. این خودرو در هر دو محور جلو و عقب خود، از سامانه ترمز ضد قفل ایبیاس، همراه با بوستر MBA استفاده میکند که باعث عملکرد عالی ترمزها میشود.
دنا همچنین از سیستم توزیع الکترونیکی نیرو یا EBD هم بهره برده که جزو بهروزترین فنآوریهای ترمز دنیا محسوب میشود. بنابراین ترمز دنا را حتی از سمند هم بهتر خواهید یافت. باتوجه به موتور و نوع طراحی خودرو، استهلاک آن پایین بوده و مصرف سوختش هم به نسبت سدانهای دیگر، مناسب است. در دنا با توجه به پدال گاز برقی و نیز ضریب خوب دندهها، میتوانید احساس شتابگیری بهتری را نسبت به سمند تجربه کنید. طراحی بدنه دنا مشکلات متعددی دارد برای مثال خطوط شکسته و نه چندان موزون در بخش جلوی خودرو، اولین ضعف دنا بهشمار میرود.
رینگهای ۱۵ اینچی این خودرو نیز چندان با نما و بزرگی آن هماهنگ در نیامده، سپر و چراغهای LED هم خیلی ساده هستند. برخی از رانندهها از مشکلات سیستم برقی دنا و اشکالهای متعدد آن و نیاز به تعمیر یا تعویضش گلایه کردهاند. برخی رانندگان از خشک بودن صندلیهای دنا که بزرگ هم هستند، گلایه دارند.
اگرچه گستره دید به اطراف خوب است اما برخی رانندگان از مزاحمت ستون A که مشکل دارندگان سمند نیز به شمار میرود، انتقاد دارند. گاهی نیز، ممکن است از بابت باز و بسته شدن خودکار درها هنگام حرکت و توقف، کمی آزرده خاطر شوید. نمایشگر تهویه مطبوع در نور مستقیم آفتاب تقریبا ناخوانا میشود.
قیمت روز صفر در بازار
تیپ ۱، سال ۱۳۹۹
۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تیپ ۱، سال ۱۴۰۰
۴۱۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تیپ ۱، سال ۱۴۰۱
۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
منبع:دیوار