تغییر در سیستم اگزوز Cat back چیست ؟

0

تا اینجا با مزایا و معایب افزایش قدرت موتور و ایجاد تغییرات در خودرو آشنا شدید. اگر همچنان در تصمیم خود برای بهبود قدرت ماشین تمایل دارید، بهتر است بیش از این وقتتان را نگرفته و سراغ راه‌کارهای آن برویم:

۱- تاثیر مکش هوای تازه در تقویت موتور

فیلتر به نوعی ریه ماشین به حساب می‌آید. بنابراین هر چه تمیزتر باشد، تنفس خودرو نیز راحت‌تر خواهد بود. اما یک فیلتر کثیف، موتور را برای تنفس بهتر به مشکل می‌اندازد.

فیلتر تمیز و نو اجازه عبور هوا و سوخت بیشتری را به سمت موتور می‌دهد. در نتیجه سوخت و هوا در سیلندر به قدر کافی وجود داشته و احتراق بهتری در آن صورت می‌گیرد. تمیز کردن فیلترها، قدرت یک خودروی معمولی را تا حدود ۵ تا ۷ اسب بخار افزایش می‌دهد.

رزوناتور 206 رزوناتور اگزوز چیست رزوناتور خودرو چیست صدا خفه کن اگزوز صدا خفه کن اگزوز پژو 206 افزایش صدای اگزوز پراید افزایش صدای اگزوز پژو 206 افزایش صدای اگزوز پژو پارس افزایش صدای اگزوز دنا افزایش صدای اگزوز سمند مشکل صدای اگزوز اگزوز چیست اگزوز هاوارد چیست انواع اگزوز ماشین علت لرزش اگزوز مجله مکانیک دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو

2- تغییر در سیستم اگزوز Cat-back

لوله‌های خروجی اگزوز از مبدل کاتالیست تا سپر عقب دارای کمی پیچ و تاب هستند. این پیچ و تاب‌ها زمان خروج گازهای تولیدی موتور را کمی بیشتر می‌کنند. با صاف و یکسره کرده این لوله‌ها، گازهای خروجی راحت‌تر تخلیه شده و فضای بیشتری برای هوا و بنزین در موتور ایجاد می‌شود. در نتیجه قدرت موتور افزایش خواهد یافت.

۳- تعویض مبدل کاتالیست و افزایش قدرت موتور

مبدل کاتالیست با هدف تصفیه گازهای خروجی از اگزوز ماشین طراحی شد. این قطعه دارای بافت داخلی اسفنجی شکل است که آلاینده‌های مضر برای سلامت محیط زیست را درون خود ذخیره می‌کند. با گذشت زمان فضای اسفنجی درون مبدل کاتالیست پُر شده و دیگر توانایی قبل خود را ندارد. به همین منظور گازخور ماشین دچار افت شده و شاهد کاهش شتاب و توان موتور خواهید بود. با تعویض مبدل کاتالیست می‌توان این مشکل را برطرف نموده و به افزایش قدرت موتور کمک نمود.

اهمیت استفاده از کاتالیزور در خودروهای امروزی چیست؟

۴- ترفندهای مربوط به تایرها را دست کم نگیرید!

با تغییر در تایرهای ماشین می‌توان تاحدودی به تقویت موتور ماشین کمک کرد. به طور مثال استفاده از تایرهای کوچک‌تر نسبت به تایرهای معمولی، به افزایش شتاب خودرو منجر خواهد شد. هر چند این کار کیلومتر شمار ماشین را به اشتباه می‌اندازد.

یک راه‌کار دیگر بالانس کردن چرخ‌های خودروست. این کار به شتاب‌گیری بهتر ماشین کمک فراوانی کرده و سرعت بیشتری برایتان ایجاد می‌کند. استفاده از تایرهای فیبر کربنی هم می‌تواند در بهبود سرعت خورو کمک کند. البته این تایرها کمی گران هستند.

۵- تغییر ارتفاع خودرو و افزایش شتاب

با کاهش ارتفاع خودرو می‌توان شتاب آن را افزایش داد. هر چه ارتفاع خودرو کمتر باشد، هوای کمتری از زیر آن عبور کرده و نیاز به سوخت کمتری برای رسیدن به سرعت موردنظر خواهید داشت.

برای کاهش ارتفاع ماشین نیاز به فنرهای ریس دارید. این فنرها نسبت به مدل‌های معمولی، نرم‌تر هستند. هرچند با فنرهای معمولی هم می‌توان ارتفاع ماشین را کم کرد، اما این کار تجربه بدی در سواری خودرو به راننده می‌دهد. ضمن این‌که در طول زمان آسیب‌هایی به کابین نیز وارد می‌کند.

مجله خودرو مجله خودرو کارستان سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو دانستنی های جالب خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو تعمیر و نگهداری پراید افزایش طول عمر باتری افزایش طول عمر خودرو افزایش طول عمر لاستیک افزایش طول عمر موتور رفع پوسیدگی بدنه خودرو

۶- کاهش وزن خودرو

بدیهی است هر چه وزن خودرویی بیشتر باشد، شتاب آن کمتر خواهد بود. موتور چنین ماشینی باید بیشتر از خودروهای دیگر متحمل فشار شود تا به سرعت یکسانی با خودروهای مشابه برسد. اگر خواهان افزایش قدرت موتور ماشینتان هستید، باید به سراغ راه‌هایی برای کاهش وزن آن بروید. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییر رینگ‌های آهنی به مدل‌های آلومینیومی سبک
  • تغییر سیستم ترمز کاسه‌ای به دیسکی سوراخ‌دار
  • تغییر جنس شیشه‌ها
  • تعویض سرسیلندر
  • استفاده از تایرهای فیبر کربنی
  • عدم نصب سیستم‌های صوتی در ماشین
  • حذف ابزار و لوازم اضافی در صندوق عقب
  • حذف صندلی‌های عقب خودرو در صورت عدم نیاز

۷- نصب کیت تزریق آب در ماشین

بک‌ فایر پراید بک فایر پراید بک فایر چیست بک فایر رگباری پژو ۲۰۶ بک فایر مسلسلی سمند علت بک فایر خودرو چینی آموزش نصب بک فایر پراید مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک

نصب کیت تزریق آب، دو مزیت مهم برای ماشین دارد. اولین مزیت، افزایش مسافت پیموده شده با مقدار یکسانی سوخت است. دومین مزیت هم از بین بردن رسوبات کربن و تمیز نگه‌داشتن محفظه احتراق می‌باشد. این کیت با تزریق مقداری آب به صورت اسپری در منیفولد ورودی، دمای مخلوط سوخت و هوا را کاهش می‌دهد. در نتیجه راندمان حجمی موتور بالا رفته و موجب تقویت موتور ماشین می‌شود. البته این کار منجر به آسیب جزئی در موتور شده و میزان آلایندگی‌ها را افزایش می‌دهد. اما برای دوست‌داران سرعت و شتاب بیشتر کاربردی است.

۸- انتخاب سرسیلندر مناسب

برای افزایش قدرت موتور باید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر، ۸ سوپاپ یا بیشتر دارند. این سرسیلندرها، قدرت موتور خودرو را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهند. البته بهتر است در کنار تغییر سرسیلندر، یک پروفیل میل بادامک سازگار با سرسیلندر نیز تهیه کنید. این پروفیل باید بتواند حرکت صاف و هم‌پوشانی کافی را ایجاد نماید.

۹- تاثیر تعویض شمع بر افزایش قدرت موتور

در یک خودروی سالم، هر چه عمل احتراق بهتر انجام شود، قدرت موتور نیز بیشتر خواهد بود. یکی از راه‌کارهای برای بهبود عمل احتراق در ماشین، تعویض شمع‌هاست. پیشنهاد ما استفاده از شمع‌های سوزنی و ایریدیوم به جای شمع‌های معمولی است. با این کار به تقویت موتور ماشین کمک زیادی خواهید کرد. زیرا مقاومت این شمع‌ها در برابر جرقه‌زنی کمتر بوده و موتور سریع‌تر به انرژی لازم برای احتراق دست می‌یابد.

ECU ECU S 2000 ecu پژو پارس ecu چیست ecu خودرو ECU زیمنس آموزش تعمیرات ecu آموزش تعمیر ECU زیمنس آموزش تعمیر ecu آموزش آپدیت ecu خودرو آپدیت ecu ال 90 آپدیت ecu رانا مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش ریست ECU ال ۹۰ آموزش ریست کردن پژو 206

10- ریفلش کردن ECU

ریفلش کردن ECU موجب ایجاد تغییر در زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودی‌های اسب بخار خودرو می‌شود. اما مهم‌ترین مزیت reFlash کردن کامپیوتر ماشین، افزایش قدرت موتور و امکان غیرفعال کردن آن برای حفظ گارانتی است.

ریفلش کردن ایسیو در خودروهایی که دارای توربو شارژ و سوپر شارژ هستند، بیشترین تاثیر را در تقویت موتور دارد.

11- تعویض ECU خودرو

اگر تشنه افزایش قدرت موتور هستید و از هیچ کاری فروگذاری نمی‌کنید، تعویض ECU خودرو با مدل‌های اسپرت را امتحان کنید. اگرچه این کار باعث برهم خوردن زمان‌بندی و میزان ترکیب بنزین و هوا در موتور می‌شود، اما قدرت ماشین را افزایش می‌دهد. به خصوص اگر خودرو شما دارای توربو شارژ یا سوپر شارژ باشد. در مقابل تعویض ایسیو ماشین‌های معمولی تاثیر چندانی در قدرت موتور نداشته و نیم اسب بخار آن را بهبود می‌دهد. البته نباید از هزینه‌های زیاد این کار نیز چشم‌پوشی کرد.

آموزش تعمیر ecu ecu چیست آموزش تعمیر ECU زیمنس برنامه ریزی مجدد ecu آموزش فلشدار کردن ecu فلشدار کردن ایسیو اسست برنامه ریزی ecu فلشدار کردن ایسیو SSAT پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش تعمیر کامپیوتر آموزش تعمیرات ای سی یو آموزش فلش دار کردن ایسیو کتاب تعمیر ایسیو مشکلات ecu ssat سیستم ssat چیست نقشه ایسیو ssat

۱۲- استفاده از روان کننده‌های مصنوعی

روان کننده‌های مصنوعی جایگزین روغن‌های سنتی در ماشین‌ها هستند که مزیت‌های زیادی دارند. این روان‌کننده‌ها باعث افزایش عمر کلی موتور شده و روان‌سازی بهتر قطعات و کاهش بیشتر اصطکاک میانشان کمک می‌کنند. ضمن این که از موتور در مقابل شرایط جوی نامناسب محافظت کرده و در زمان افت جیوه، عملکردی عالی دارند. آشکار است هرچه موتور سالم‌تر باشد، قدرت و گشتاور بیشتری هم خواهد داشت.

۱۳- سرویس‌های دوره‌ای منظم

شرکت‌های خودروسازی در زمان طراحی و ساخت ماشین، شرایط فنی آن را در بهترین حالت تنظیم می‌کنند. این کار باعث نمایان شدن بهترین عملکرد خودرو با قطعات و سیستم‌های فعلی می‌شود. بنابراین باید کاری کنید ماشینتان همواره در شرایطی نزدیک به شرایط کارخانه باشد. با انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای به خودرو کمک می‌کنید همانند روزهای اول قدرتمند و سریع عمل کند.

۱۴- نصب سوپر شارژر

نصب سوپر شارژر یکی دیگر از راه‌های تیونینگ ماشین و تقویت قدرت آن است. این سیستم در واقع نوعی کمپرسور هواست که برای افزایش فشار یا چگالی هوای ورودی به خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به موتور رسیده و خودرو موظف به تامین سوخت بیشتر در سیلندرها می‌شود. پس احتراق بزرگ‌تری در سیلندر رخ داده و قدرت ماشین بیشتر می‌شود.

سوپر شارژر نیروی لازم برای فعالیت خود را از طریق یک تسمه یا زنجیر از میل‌لنگ دریافت می‌کند. طوری که می‌تواند با سرعتی در حدود ۵۰۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد. این سرعت بیشتر از موتور یک ماشین معمولی است. بنابراین هوا، درون سیلندر فشرده شده و سوخت بیشتری هم به آن راه می‌یابد تا شاهد افزایش قدرت موتور باشیم. استفاده از سوپر شارژر در زمره راه‌کارهای گران‌قیمت تیونینگ ماشین به شمار می‌آید اما تاثیرش در قدرت موتور شگفت‌انگیز است. طوری که توان موتور را حدود ۵۰ تا ۱۰۰ اسب بخار ارتقا می‌دهد.

باز کردن توربوشارژر تعمیر توربوشارژر دنا تعویض توربوشارژر ماشین توربوشارژ چیست توربوشارژر الکتریکی توربوشارژر سیموتا چیست توربوشارژر سمند ef7 کجاست مشخصات ساندرو توربوشارژ مشکلات موتور توربوشارژ معایب موتورهای توربوشارژ تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر زمان تنفس پیستون چیست موتور تنفس طبیعی چیست مقالات آموزشی مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک مقالات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیک

۱۵- استفاده از توربو شارژ

عملکرد توربو شارژ نیز شبیه به سوپر شارژر بوده و باعث افزایش چگالی اکسیژن ورودی به موتور می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن موجب افزایش فوق‌العاده گشتاور و قدرت موتور خواهد شد. تنها تفاوت در این دو سیستم، نحوه تامین انرژی کمپرسور هواست. توربو شارژ از یک توربین در مسیر اگزوز استفاده می‌کند تا با کمک انرژی مازاد موتور، کمپرسور را به فعالیت وا دارد. البته این توربین در زمان ایجاد فشار اگزوز مورد نیاز برای چرخش کمی تاخیر دارد.

استفاده از توربو شارژ، قدرت موتور را حدود ۷۰ تا ۱۵۰ اسب بخار افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر القا اجباری ماشین تا ۵۰ درصد به بهبود و تقویت موتور خودرو کمک می‌کند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.