نکات مهم در افزایش قدرت موتور خودرو

0

برای افزایش قدرت موتور خودرو باید به خوبی از آن نگهداری و مراقبت کنید. اما چه راهکارهایی برای گهداری اصولی از ماشین وجود دارد؟

آموزش تعمیرات موتور دیزل تفاوت موتور دیزلی با بنزینی تولید موتور دیزل در ایران روغن موتور دیزلی بهران عیب یابی موتور دیزل طرز کار موتور دیزل مزایای موتور دیزلی مشخصات موتور دیزلی مصرف سوخت موتور دیزلی موتور دیزل توربوشارژ میتسوبیشی موتور دیزلی یونیت انژکتور موتور دیزل آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران

۱- استفاده از بنزین با کیفیت

هرچه سوخت مورد استفاده در موتور از درجه اکتان بالاتری برخوردار باشد، قدرت خودرو بیشتر می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود از بنزین با بالاترین درجه کتان ( اکتان ۹۵) استفاده شود.

۲- تمیز کردن فیلترهای ماشین

تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا و سوخت از ضروری‌ترین کارهای نگهداری خودرو است. ضمن اینکه با تمیز کردن این فیلترها به افزایش قدرت موتور نیز کمک خواهید کرد.

۳- تعویض به موقع شمع‌ها

تعویض به موقع شمع‌ها یکی دیگر از راه‌کارهایی است که موجب قدرت‌رسانی بهتر به موتور می‌شود. این کار در نهایت منجر به احتراق بهتر در سیلندرها و تقویت قدرت ماشین می‌گردد.

۴- تعویض منظم روغن‌های خودرو

روغن کهنه علاوه بر کاهش قدرت موتور باعث آسیب دیدن قطعات داخلی نیز می‌شود. به همین دلیل لازم است به طور منظم روغن‌های خودرو را تعویض نمایید.

۴ گام تا ارتقا خودرو و تقویت قدرت ماشین

بدیهی است ارتقا قطعات خودرو به ارتقا کلی آن کمک زیادی می‌کند. به همین منظور ۳ گام مهم و تاثیرگذار در تقویت قدرت ماشین به کمک ارتقا قطعات را بیان می‌کنیم:

گام اول: تعویض سیستم ورودی هوای خودرو

ورود هوای بیشتر به موتور به معنای احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور است. ضمن این‌که به کاهش دمای موتور هم کمک می‌کند. با تعویض سیستم ورودی هوا با نمونه‌ای سایز بزرگ‌تر می‌توان باعث ورود هوای بیشتر به موتور شد. با این راه‌کار قدرت موتور از ۵ اسب بخار به ۱۵ اسب بخار ارتقا می‌یابد.

گام دوم: ارتقا سیستم اگزوز

ارتقا سیستم اگزوز نیز موجب افزایش قدرت ماشین تا ۲ برابر حالت عادی می‌شود. ارتقا این سیستم شامل موارد زیر است:

به کار گرفتن منیفولد یا چند راهه اگزوز باعث افزایش قدرت و کاهش وزن کلی ماشین می‌شود.

استفاده از مبدل کاتالیستی با عملکرد بالا و صدا خفه‌کن نیز به خروج بهتر دود از اگزوز کمک می‌کند. در نتیجه موتور راحت‌تر کار کرده و قدرتش بیشتر می‌شود.

نصب اگزوز با قطر بزرگ‌تر هم در خروج بهتر دود تاثیرگذار است. البته ابعاد اگزوز انتخابی به نوع ماشین بستگی دارد. در خودروهای معمولی ۴ سیلندر باید از اگزوزی با دهانه ۲.۵ اینچ و برای ۶ و ۸ سیلندر، ۳ اینچ استفاده نمود. اما همین امر برای ماشین‌های دارای توربو شارژ و سوپر شارژر ۴ سیلندر حدود ۳ اینچ و برای ۶ و ۸ سیلندر، ۳.۵ اینچ مناسب است.

منیفولد یا چند‌راهه اگزوز: این قسمت نه تنها باعث افزایش قدرت شده بلکه وزن کلی خودرو را نیز کاهش می‌دهد.

گام سوم: ارتقا میله سوپاپ

میله سوپاپ وظیفه به حرکت درآوردن سوپاپ‌ها را دارد. ارتقا دادن این میله معنای داشتن سوپاپ فعال‌تر و زمان‌بندی سریع‌تر موتور است. در نتیجه عملکرد موتور بهتر بوده و گشتاور و قدرت آن بیشتر می‌شود.

گام چهارم: کاهش وزن ماشین

هر چه وزن خودرو کمتر باشد، قدرت و شتاب آن بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر یک موتور با توان ثابت، خودروی سبک‌تر را سریع‌تر از خودروی سنگین‌تر به حرکت درمی‌آورد. بنابراین باید به دنبال راهی برای کاهش وزن ماشین باشید تا موجب افزایش قدرت موتور شوید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.