کاهش مصرف بنزین خودرو

0

چه مالک یک خودروی هیبریدی ریز باشید یا یک شاسی بلند بزرگ سه تنی سوار شوید، همیشه روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به ازای هر لیتر بنزین مسافت بیشتری را طی کند.

صرفه جویی حتی یک لیتری در مصرف سوخت خودرو، در بلند مدت می‌تواند آثار خود را نشان دهد. در این مطلب شما را با ۱۰ روش برای کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا خواهیم کرد که طی این همه سال که رانندگی می‌کنم، آن‌ها را کاملاً تجربه کرده‌ام. بسیاری از این توصیه شاید مقدار کمی از مصرف سوخت خودروی شما کم کنند، ولی اگر همه موارد را در کنار هم رعایت کنید، همان طور که قبلاً اشاره کردیم، در بلند مدت صرفه جویی خوبی در هزینه‌های شما خواهد بود،

۱ – آرام‌تر رانندگی کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت، کاهش سرعت خودرو است! با افزایش سرعت خودرو، میزان مصرف سوخت به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند. اگر شما هم جزو آن دسته از راننده‌هایی هستید که همیشه حداقل ۱۰ کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز در اتوبان رانندگی می‌کنید، توصیه ما به شما این است که حداقل برای چند روز تلاش کنید تا با سرعت مجاز رانندگی نمایید. با مقداری کاهش سرعت میزان مصرف سوخت خودرو کمتر می‌شود و جالب اینجاست که زمان رسیدن به مقصد هم خیلی تفاوت زیادی نخواهد کرد.

۲ – فشار باد تایرها را بررسی کنید

تایرهایی با فشار باد کم یکی از علل اصلی افزایش مصرف سوخت در خودروها هستند. فشار باد تایرها با گذر زمان (۱ psi در هر ماه) و کاهش دما (۱ psi به ازای هر ۱۰ درجه کاهش دما) کاهش پیدا می‌کند. تایرهای کم باد مقاومت بیشتری در برابر حرکت کردن از خود نشان می‌دهند، بدین معنی که موتور خودروی شما برای حرکت دادن خودروهای مجهز به تایر کم باد باید کار بیشتری انجام دهد. یک فشارسنج باد لاستیک خریداری کرده و حداقل ماهیانه یک بار باد تایرها را بررسی کنید. زمانی که تایرها سرد هستند این کار را انجام دهید، زیرا با شروع رانندگی، تایرها و هوای داخل آن گرم می‌شوند، موضوعی که سبب افزایش فشار شده و می‌تواند اطلاعات اشتباه به شما بدهد. برای اطلاع از فشار باد مناسب تایرها، به دفترچه راهنمای خودرو یا برگه‌ای که روی ستون وسط خودرو نصب می‌شود مراجعه کنید.

۳ – فیلتر هوای خودرو را بررسی کنید

یک فیلتر هوای کثیف می‌تواند با محدود کردن جریان هوا به داخل موتور، هم روی عملکرد موتور تأثیر منفی گذاشته و هم مصرف سوخت آن را بالاتر ببرد. بررسی کردن و همچنین تعویض فیلترهای هوا کار فوق العاده راحتی است: برای اطلاع دقیق از نحوه تعویض آن به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. فیلتر را خارج کرده و آن را جلوی نور خورشید بگیرید؛ اگر نمی‌توانید نوری که از میان آن رد می‌شود را ببینید، بدین معنی است که به فیلتر هوای جدید نیاز دارید. می‌توانید به جای فیلترهای یک بار مصرف، از فیلترهایی که قابل شست و شو هستند استفاده کنید. این فیلترها جریان هوای بهتری در مقایسه با فیلترهای یک بار مصرف کاغذی ایجاد می‌کنند و برای محیط زیست هم ضرر و زیان کمتری دارند.

۴ – پرگاز رانندگی نکنید

شتاب گیری‌های بسیار سریع یکی از بهترین روش‌ها برای هدر دادن سوخت موجود در باک خودروی شماست، ولی این بدین معنی نیست که هنگام حرکت از پشت چراغ قرمز مانند حلزون رانندگی کنید. اگر خودروی شما دنده اتومات است، خیلی پرگاز حرکت نکنید تا گیربکس بتواند دنده‌ها را به راحتی تعویض کند. راننده‌های خودروهای دستی باید برای پایین نگه داشتن دور موتور دنده را زود تعویض کنند، ولی طوری دنده عوض نکنید که موتور به لرزش بیفتد؛ در صورت لزوم از دنده معکوس هم برای شتاب گیری می‌توانید استفاده کنید. همیشه حواستان به جاده و کاهش سرعت‌های احتمالی باشد. اگر شما به زحمت سرعت خودرو را زیاد کرده‌اید و دوباره مجبور به ترمزگیری شوید، سوختی که برای افزایش سرعت مصرف کره بودید به هدر رفته است.

۵ – پشت سر کامیون‌ها و کشنده‌ها حرکت کنید

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که در ترافیک‌های سنگین، خودروها همیشه در حال کاهش و افزایش سرعت هستند و کامیون‌ها و کشنده، همواره با یک سرعت یکنواخت حرکت می‌کنند؟ حفظ یک سرعت یکنواخت حین رانندگی موجب می‌شود تا کم‌ترین نیاز به تعویض دنده وجود داشته باشد، موضوعی که در کامیون‌ها و کشنده‌ها که تعداد دنده‌ها بالاست، بیشتر توسط راننده‌ها رعایت شود. یکی دیگر از مزایای این روش رانندگی کاهش میزان مصرف سوخت است، زیرا حرکت دادن یک وسیله نقلیه از حالت سکون سوخت بیشتری در مقایسه با در حال حرکت نگاه داشتن آن مصرف می‌کند. حرکت کردن پشت سر کامیون‌ها و کشنده یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت محسوب می‌شود.

۶ – از طبیعت لذت ببرید

بهتر نیست کولر را خاموش کرده و با باز کردن پنجره‌ها از هوای تازه لذت ببرید؟ شاید با این کار داخل کابین کمی گرم‌تر شود، ولی در سرعت‌های پایین موجب کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد. البته به این نکته هم باید توجه کنید که در اتوبان و در سرعت‌های بالا، در صورت باز بودن پنجره‌ها و به خاطر مقاومت باد، مصرف سوخت بالاتر می‌رود. در این شرایط، روشن کردن کولر را به شما توصیه می‌کنیم. اگر جایی می‌روید که باید تر و تمیز به مقصد برسید، حتماً یک پیراهن اضافی با خود برده و سر موقع، آن را با پیراهنی که حین رانندگی تنتان بوده و بوی عرق می‌دهد عوض کنید!

۷ – از تایرهای پهن دوری کنید

تایرها و رینگ‌های جدید علاوه بر بهتر کردن ظاهر خودرو، روی هندلینگ آن هم تأثیر بسیار مثبتی می‌گذارند. ولی اگر تایرهایی که انتخاب کرده‌اید پهن‌تر از تایرهای فابریک خودروی شماست، به دلیل افزایش سطح اصطکاک خودرو با جاده، مصرف سوخت شما افزایش پیدا خواهد کرد. اگر قصد تعویض تایر و رینگ‌های خود را دارید، تایر و رینگ‌های فابریک را حتماً نگاه دارید. حتی اگر رینگ‌های اسپرت و تایرهای پهن را ترجیح می‌دهید، باز هم توصیه ما این است که تایرها و رینگ‌های فابریک خودرو را جایی نگهداری کنید. برای سفرهای جاده‌ای طولانی، می‌توانید برای داشتن یک سواری نرم‌تر و مصرف سوختی بهتر، رینگ و تایرهای فابریک را روی خودرو نصب کنید.

۸ – کابین خودروی خود را تمیز نگه دارید

اگر شما جزو آن دسته از راننده‌هایی هستید که خیلی اهمیتی به تمیز و مرتب بودن کابین خودرو نمی‌دهند، توصیه ما به شما این است که حتماً هر چند وقت یک بار نسبت به تمیز کردن کابین اقدام کرده و هر چیز اضافی را از آن خارج کنید. اگر مثلاً حتی ۱۰ کیلوگرم بار اضافی از خودرو کم کنید، در طولانی مدت میزان مصرف سوخت کاهش پیدا کرده بسیار قابل توجه خواهد بود.

۹ – به فکر خرید خودروهای کم مصرف‌تر باشید

اگر به دنبال خرید یک خودرو جدید هستید، زمان آن فرا رسیده که با دقت بیشتری این بار مدل جدید خود را انتخاب کنید. خودروهای کوچک به طور کلی کم مصرف‌تر هستند و با پیشرفت‌هایی که در صنعت خودرو به وجود آمده، این روزها خودروهای کوچک بسیار ایمن و در عین حال، جادار هم هستند. از سوی دیگر، اگر تاکنون خودروی هیبریدی یا دیزلی نداشته‌اید، شاید زمان خرید یکی از آن‌ها فرا رسیده است. هیبریدی‌های کوچک مانند تویوتا پریوس یا هوندا آکورد هیبریدی برای سفرهای شهری گزینه فوق العاده ای هستند و خودروهای دیزلی مانند شورولت کروز دیزلی بهترین انتخاب برای سفرهای جاده‌ای می‌باشند.

۱۰ – رانندگی نکنید!

اگر بتوانید رانندگی نکنید، در مصرف سوخت صرفه جویی خواهید کرد. از مترو، تاکسی یا اتوبوس برای سفرهای شهری می‌توانید استفاده کنید. پیاده روی و دوچرخه سواری هم برای کیف پول و هم برای سلامتی‌تان بسیار مفید هستند. همیشه قبل از این که سوار خودروی شخصی خود بشوید، این سؤال را از خودتان بپرسید: “آیا این سفر واقعاً ضروری است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.